tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Michael Malmborg och Jonathan Piringer
    2023-09-02 14:28

    Outdoor – en perfekt arena för eventkommunikation

    De senaste åren har Sverige sett en betydande förändring inom turismen, parallellt med ett växande marknadsföringsbehov bland destinationer och dess besöksnäring. Den svenska upplevelserika naturen har tilldragit sig ett markant tilltagande intresse både nationellt och internationellt. Den ökade uppmärksamheten har inte bara höjt landets turistprofil utan har också skapat en växande efterfrågan på effektiva marknadsföringsstrategier som sticker ut i ett konkurrensutsatt landskap. Allt eftersom tekniken går framåt och turisternas preferenser utvecklas, blir behovet av innovativa marknadsföringsmetoder av största vikt. Ett område som utforskas av många aktörer är evenemang kopplat till olika medielösningar. Friluftsplattformen NOA tillsammans med mediepartnern Bonnier News arbetar med paketerade koncept inom området, bl.a. Outdoor Festival STHLM som bildar en hel kommunikationsplattform. Michael Malmborg från NOA och Bonnier News Jonathan Piringer ger oss en inblick i möjligheterna kring området.

    Kan du berätta för oss varför evenemangskommunikation är så avgörande i dagens snabba värld, Micke?

    I en omvärld översvämmad av information, budskap och medialt brus, fungerar effektiv eventkommunikation som en fyr mellan arrangör och sin publik. Idag finns studier som visar att evenemang inte bara är upplevelser, de är transformativa möjligheter att kommunicera budskap, skapa relationer och inspirera till handling på ett mycket effektivt sätt. Outdoor har i det sammanhanget en helt naturlig okonstlad upplevelsearena med gratis inramning.

    Beskriv de främsta fördelarna med en väl genomarbetad strategi för eventkommunikation?

    Ett starkt och relevant eventkoncept genererar högt engagemang genom att dela information, inspiration och kunskaper och det skapar känsla. Optimalt är interaktiva event som involverar sin publik, t.ex. clinics, workshops, prova-på mm. Interaktiviteten är även centralt i kommunikationen före, under och efter evenemanget där målgruppen kan dela med sig av sina tankar, frågor och idéer. Detta skapar inte bara en känsla av gemenskap utan ger också värdefulla insikter för arrangören för att förbättra evenemanget.

    För det andra kan eventkommunikation avsevärt påverka avsändarens varumärkesimage. När ett varumärke kommunicerar professionellt och autentiskt i ett fysisk levande format visar man också sitt engagemang. Det blir ett värde för publiken och ett positivt intryck som kan leda till ökat förtroende och lojalitet till varumärket långt in i framtiden. Repeteras insatserna under årscykler ökar givetvis effekterna.

    För det tredje kan event skapa en egen kommunikationsplattform om relevanta kanaler integreras med eventstrategin. Speciellt går digitala strategier och redaktionellt innehåll hand i hand med eventkommunikation. Rätt utformad kommunikationsplattform är både effektfull och kostnadseffektiv. Dessutom skapar plattformen värdefullt sakinnehåll som går att sprida långt in i framtiden. Därigenom får eventkommunikationen ett långt bäst före datum.

    Hur hänger eventkommunikation ihop med integrerad kommunikation, Micke?

    Integreringen av anpassade mediekanaler ökar både markandsföringseffekter och engagemanget kopplat till evenemanget. Optimalt är om målgruppen kan interagera genom branschspecifika appar, liveundersökningar och diskussioner i sociala medier, spridning via influensers, digital reklam och native-artiklar. Under evenemanget kan livestreaming och realtidsuppdateringar utöka räckvidden till en global publik. Detta ger inte bara värdefulla insikter till avsändare utan förstärker också evenemangets påverkan bortom dess fysiska gränser.

    Varför vill ni samarbeta med NOA, Jonathan? 

    För det första är det ett viktigt och stimulerande område, att vi människor kommer ut mer i naturen och umgås med oss själva, varandra och mår bra. Våra miljontals läsare är i högre grad utbildade, intresserade och spenderar såväl mer tid och pengar på friluftsaktiviteter. Som nyhetsutgivare har vi ett ansvar att såväl redaktionellt som kommersiellt möta detta intresse på olika sätt. Att kunna bidra till mer aktivitet är en roll vi vill anta och skapa en effektfull marknadsföring för NOA med partners.
    Vi uppfattar, i en affär, att det finns ett marknadsföringsbehov bland NOA:s partners – branschföretag, destinationer och besöksnäring att positionera sina varumärken. NOA har inte bara ett event utan bildar en hel kommunikationsplattform, där vi kan engagera många tusentals människor på marknaden, nationellt såväl som lokalt avgränsat.

    Vad bidrar Bonnier News mer exakt med?

    Vi vet vad våra miljontals läsare nationellt och på de olika lokala marknaderna engagerar sig i, genom vår förstapartsdata och löpande läsarundersökningar.
    Vi jobbar, i den kommersiella affären, utifrån ett kundeffektfokus med ett potentiellt engagerande innehåll i fokus. Vi ser till att äga hela processen från den kreativa delen med koncept och ide till distribution av olika budskap och innehåll i flertalet kanaler, kontexter och tempo.
    När det kommer till precision i målgruppen som är mycket intresserade av friluftsliv och/eller spenderar mycket pengar på friluftsutrustning och kläder når vi upp mot 90%. Det är inget mediehus som kan trumfa det och det kostar mycket tid och pengar att köpa den räckvidden och penetrationen. Vi ser till att affären med NOA blir både effektfull men även kostnadseffektiv när vi lägger de flesta kompetenserna, resurserna och engagemanget i ett kundteam.

    Finns det andra områden där ni kommer samarbeta med NOA?

    Ja, vår dialog och planering växer hela tiden. Bland annat så planerar vi en gemensam kampanj, ”Outdoor Sverige Runt”, speciellt för destinationer. Där vill vi med hjälp av exempelvis nativeartiklar och rörligt material marknadsföra inspirerande resmål. Som en KPI i den kampanjen ska vi få in fler användare av NOA-appen. I denna del finns en fin potential för regionala destinationsbolag att stärka sitt varumärke och bidra till fler besök och konsumtion i den regionala näringen, avslutar Jonathan.

    Läs mer om NOA och Outdoor Festival på Turismnytt

    • Text: Jakob Norrby, NOA och Bonnier News
    • Foto: Josefine Ramn respektive Bonnier News
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet