söndag 24 september 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
    • Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
    • SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
    • Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
    • Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
    • Hotelldirektör sökes till Hernö Gin Hotell i Härnösand
    • En Hotellchef sökes till Källan Hotel Spa & Konferens
    • Treehotel i natursköna Harads söker även en F&B Manager
    • Treehotel i natursköna Harads söker en Sales Manager
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Michael Malmborg och Jonathan Piringer
    2023-09-02 14:28

    Outdoor – en perfekt arena för eventkommunikation

    De senaste åren har Sverige sett en betydande förändring inom turismen, parallellt med ett växande marknadsföringsbehov bland destinationer och dess besöksnäring. Den svenska upplevelserika naturen har tilldragit sig ett markant tilltagande intresse både nationellt och internationellt. Den ökade uppmärksamheten har inte bara höjt landets turistprofil utan har också skapat en växande efterfrågan på effektiva marknadsföringsstrategier som sticker ut i ett konkurrensutsatt landskap. Allt eftersom tekniken går framåt och turisternas preferenser utvecklas, blir behovet av innovativa marknadsföringsmetoder av största vikt. Ett område som utforskas av många aktörer är evenemang kopplat till olika medielösningar. Friluftsplattformen NOA tillsammans med mediepartnern Bonnier News arbetar med paketerade koncept inom området, bl.a. Outdoor Festival STHLM som bildar en hel kommunikationsplattform. Michael Malmborg från NOA och Bonnier News Jonathan Piringer ger oss en inblick i möjligheterna kring området.

    Kan du berätta för oss varför evenemangskommunikation är så avgörande i dagens snabba värld, Micke?

    I en omvärld översvämmad av information, budskap och medialt brus, fungerar effektiv eventkommunikation som en fyr mellan arrangör och sin publik. Idag finns studier som visar att evenemang inte bara är upplevelser, de är transformativa möjligheter att kommunicera budskap, skapa relationer och inspirera till handling på ett mycket effektivt sätt. Outdoor har i det sammanhanget en helt naturlig okonstlad upplevelsearena med gratis inramning.

    Beskriv de främsta fördelarna med en väl genomarbetad strategi för eventkommunikation?

    Ett starkt och relevant eventkoncept genererar högt engagemang genom att dela information, inspiration och kunskaper och det skapar känsla. Optimalt är interaktiva event som involverar sin publik, t.ex. clinics, workshops, prova-på mm. Interaktiviteten är även centralt i kommunikationen före, under och efter evenemanget där målgruppen kan dela med sig av sina tankar, frågor och idéer. Detta skapar inte bara en känsla av gemenskap utan ger också värdefulla insikter för arrangören för att förbättra evenemanget.

    För det andra kan eventkommunikation avsevärt påverka avsändarens varumärkesimage. När ett varumärke kommunicerar professionellt och autentiskt i ett fysisk levande format visar man också sitt engagemang. Det blir ett värde för publiken och ett positivt intryck som kan leda till ökat förtroende och lojalitet till varumärket långt in i framtiden. Repeteras insatserna under årscykler ökar givetvis effekterna.

    För det tredje kan event skapa en egen kommunikationsplattform om relevanta kanaler integreras med eventstrategin. Speciellt går digitala strategier och redaktionellt innehåll hand i hand med eventkommunikation. Rätt utformad kommunikationsplattform är både effektfull och kostnadseffektiv. Dessutom skapar plattformen värdefullt sakinnehåll som går att sprida långt in i framtiden. Därigenom får eventkommunikationen ett långt bäst före datum.

    Hur hänger eventkommunikation ihop med integrerad kommunikation, Micke?

    Integreringen av anpassade mediekanaler ökar både markandsföringseffekter och engagemanget kopplat till evenemanget. Optimalt är om målgruppen kan interagera genom branschspecifika appar, liveundersökningar och diskussioner i sociala medier, spridning via influensers, digital reklam och native-artiklar. Under evenemanget kan livestreaming och realtidsuppdateringar utöka räckvidden till en global publik. Detta ger inte bara värdefulla insikter till avsändare utan förstärker också evenemangets påverkan bortom dess fysiska gränser.

    Varför vill ni samarbeta med NOA, Jonathan? 

    För det första är det ett viktigt och stimulerande område, att vi människor kommer ut mer i naturen och umgås med oss själva, varandra och mår bra. Våra miljontals läsare är i högre grad utbildade, intresserade och spenderar såväl mer tid och pengar på friluftsaktiviteter. Som nyhetsutgivare har vi ett ansvar att såväl redaktionellt som kommersiellt möta detta intresse på olika sätt. Att kunna bidra till mer aktivitet är en roll vi vill anta och skapa en effektfull marknadsföring för NOA med partners.
    Vi uppfattar, i en affär, att det finns ett marknadsföringsbehov bland NOA:s partners – branschföretag, destinationer och besöksnäring att positionera sina varumärken. NOA har inte bara ett event utan bildar en hel kommunikationsplattform, där vi kan engagera många tusentals människor på marknaden, nationellt såväl som lokalt avgränsat.

    Vad bidrar Bonnier News mer exakt med?

    Vi vet vad våra miljontals läsare nationellt och på de olika lokala marknaderna engagerar sig i, genom vår förstapartsdata och löpande läsarundersökningar.
    Vi jobbar, i den kommersiella affären, utifrån ett kundeffektfokus med ett potentiellt engagerande innehåll i fokus. Vi ser till att äga hela processen från den kreativa delen med koncept och ide till distribution av olika budskap och innehåll i flertalet kanaler, kontexter och tempo.
    När det kommer till precision i målgruppen som är mycket intresserade av friluftsliv och/eller spenderar mycket pengar på friluftsutrustning och kläder når vi upp mot 90%. Det är inget mediehus som kan trumfa det och det kostar mycket tid och pengar att köpa den räckvidden och penetrationen. Vi ser till att affären med NOA blir både effektfull men även kostnadseffektiv när vi lägger de flesta kompetenserna, resurserna och engagemanget i ett kundteam.

    Finns det andra områden där ni kommer samarbeta med NOA?

    Ja, vår dialog och planering växer hela tiden. Bland annat så planerar vi en gemensam kampanj, ”Outdoor Sverige Runt”, speciellt för destinationer. Där vill vi med hjälp av exempelvis nativeartiklar och rörligt material marknadsföra inspirerande resmål. Som en KPI i den kampanjen ska vi få in fler användare av NOA-appen. I denna del finns en fin potential för regionala destinationsbolag att stärka sitt varumärke och bidra till fler besök och konsumtion i den regionala näringen, avslutar Jonathan.

    Läs mer om NOA och Outdoor Festival på Turismnytt

    • Text: Jakob Norrby, NOA och Bonnier News
    • Foto: Josefine Ramn respektive Bonnier News
    Tweet
  • Jacy'z Hotel & Resorts dinner show - ”Symphony of Illusion”.
    2023-09-22 18:56

    Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show

    Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.

  • Katarina Bergstrand från Sweden by Bike. En medlem i Naturturismföretagen som är oroad angående svinpesten.
    2023-09-22 18:23

    Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet

    Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.

  • En person som fotograferar Åreskutan. SPRIT-undersökningen ger en analys av företagens utveckling inom en destination.
    2023-09-22 17:42

    SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism

    SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.

  • 2023-09-22 11:54

    Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare

    Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar

  • Kebnekaiseprotokollet signeras under Klimattoppmöte Kebnekaise.
    2023-09-21 16:46

    STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte

    Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.

  • Vinnarna av Placebrander of the Year 2022 - Hej Hemby.
    2023-09-21 16:13

    Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång

    Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.

  • Visit Swedens VD Susanne Andersson är en av de som kommenterar på regeringens budgetförslag för 2024.
    2023-09-21 15:44

    Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer

    Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.

  • En fin sommardag i Sverige vill många hyra bil från Hertz
    2023-09-20 17:05

    Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023

    Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.

  • Visit Sweden och Tillväxtverkets förstudie om kulturturism
    2023-09-19 15:25

    Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige

    Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.

  • Visit Värmland
    2023-09-19 14:50

    En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland

    Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Undersökning för en mer innovativ turism och besöksnäring

    • Film om turism och besöksnäringens betydelse för Sverige

    • Nu vill företagen växa - Tillväxtverket (tillvaxtverket.se)

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 25 augusti

    • Visit Swedens inspirationswebbinarium 28 september

    • Se inspelningen av webbinariet om Open Data i Visit Swedens Kunskapsbank

    • Nytt erbjudande: Marknadsbearbetning av internationella researrangörer

  • Händelser i branschen

    • Visit Swedens inspirationswebbinarium
      2023-09-28
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/visitswedenwebbinarium.2
    • Destination Bergslagen håller Bergslagsting
      2023-10-03
      • Frövi
      • www.mynewsdesk.com/se/kulturstad_lindesberg/events/destination-bergslagen-haaller-bergslagsting-104621
    • Revenue Forum webinar om skiftet från Revenue Management till Profit Management
      2023-10-05
      • Digitalt
      • revenueforum.net/coming-soon/revenue-forum-webinar-5th-of-october-2023/
    • Cykelturismdagarna 2023 – Samtal om investeringar och projekten som gör skillnad
      2023-10-05
      • Stockholm
      • sv-se.eu.invajo.com/event/swedenbybikeevent/samtalominvesteringarochprojektensomgorskillnad///
    • Hållbarhetsdagen Region Örebro Län
      2023-10-10
      • Örebro
      • esmaker.net/nx2/s.aspx?id=c180e117f456
    • Særimner & SM i Mathantverk 2023 17–19 oktober
      2023-10-17
      • Borås
      • www.eldrimner.com/evenemang/48041.saerimner_2023.html
    • Turismdagen Jämtland Härjedalen
      2023-10-19
      • Åre
      • jht.se/save-the-date-turismdagen-jamtland-harjedalen-19-oktober-2023/
    • Besöksnäringsdagen 2023, Visit Linköping – Save the date
      2023-10-20
      • Linköping
    • Forum för naturturism, 7-8 november
      2023-11-07
      • Friluftsbyn, Höga Kusten
      • naturturismforetagen.se/forum-for-naturturism/
    • Turistrådsdagen (Västsvenska Turistrådet)
      2023-11-09
      • Göteborg
      • https://www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Pandox Hotellmarknadsdag – Save the date
      2023-11-21
      • Stockholm
    • Hållbarhetsdagen 2023
      2023-11-21
      • Göteborg
      • www.tastebyglobe.com/
    • Stockholm Gastronomy Conference 23-26 november
      2023-11-23
      • Stockholm (Aula Magna)
      • www.mynewsdesk.com/se/capitalofgastronomy/news/stockholm-gastronomy-conference-haalls-23-26-november-i-aula-magna-463647
    • Global Revenue Forum Stockholm 2024
      2024-01-30
      • Stockholm
      • revenueforum.net/revenue-management-events/
    • Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) internationella världskongress, 23-26 april 2024
      2024-04-23
      • Stockholm (Djurgården)
      • corporate.visitsweden.com/om-oss/i-fokus/visit-sweden-gstc/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-09-15 15:28

      Ny SAS direktlinje Köpenhamn – Åre Östersund Airport

      Under vintern kommer det att finnas en ny direktlinje för skidintresserade danskar med SAS mella...

    • 2023-09-18 04:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...

    • 2023-09-18 00:35

      Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2

      Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...

    • 2023-09-19 14:50

      En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland

      Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Våren är på intåg. Säkert som amen i kyrkan kommer kundlöftena: reklamen om att bli mer som sig själv, koppla av och unna sig varmare dagar ...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Säsongen är inte slut än och det finns mängder av gäster (och intäkter) att vinna fortfarande. Jag vill därför dela med mig av några mycket ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet