måndag 25 september 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
    • Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
    • SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
    • Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
    • Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
    • Hotelldirektör sökes till Hernö Gin Hotell i Härnösand
    • En Hotellchef sökes till Källan Hotel Spa & Konferens
    • Treehotel i natursköna Harads söker även en F&B Manager
    • Treehotel i natursköna Harads söker en Sales Manager
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Grinda Värdshus i skärgården
    2023-06-02 13:54

    Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig

    De nu analyserade mobildatasiffrorna för 2022 både på helår och för sommaren visar på en generell nedgång både i antalet besökare på Skärgårdsstiftelsens områden och för skärgården i Stockholm som helhet. Siffrorna visar till och med en nedgång jämfört med 2019, året innan pandemin. Däremot kan vi se en mycket stor ökning för några områden som satsat särskilt på aktiviteter och marknadsföring året runt.

    Nåttarö fyller på med fler aktiviteter under hösten

    Det är framförallt Nåttarö och Grinda som sticker ut med mellan 40-50% i ökning. Peter Ljung, turistentreprenör på Nåttarö i södra skärgården, säger så här om siffrorna.

    ”Pandemin startade stanna hemma trenden. Jag brukar säga att det är inne att vara ute idag. Vi sprang som sjutton för att överleva under pandemiåren och jag tror att det är de insatserna som vi nu kan skörda frukten av. Vi svarar året om på frågorna som kommer in och vi finns där för våra gäster och besökare. I år har vi redan fullbokat långt in i augusti och sedan fyller vi på med fler aktiviteter i höst och avslutar året med julbord.”

    Tror på en fortsatt positiv utveckling för skärgården

    Även Jan Pfister, turistentreprenör på Grinda i mellanskärgården, ser en starkt växande ström av besökare som startade under pandemin. Han uppskattar andelen utländska besökare på Grinda till cirka 10 procent.

    ”Det är mycket mer folk ute i markerna på ön. Under pandemin upptäckte helt nya målgrupper Grinda, och de fortsätter att komma ut. Det rör sig också mer folk i mellanskärgården då båtarna verkar stanna här och röra sig kortare sträckor när bränslepriserna är höga.” Säger Jan Pfister. ”2019, precis innan pandemin slog till skulle vi satsa stort på utländska målgrupper framförallt under vintersäsongen. Nu kan vi äntligen förverkliga mycket av de planerna och ser att med en svag kronkurs och orolig omvärld kommer flera att söka sig hit från utlandet och många svenskar stanna hemma i sommar. Jag tror på en fortsatt positiv utveckling.”

    Det gäller att våga och vara uthållig i sina satsningar

    Skärgårdsstiftelsen är initiativtagare till satsningen på Skärgårdsbarometern.

    ”Det gäller att våga och dessutom vara uthållig i sina satsningar på andra säsonger än sommaren. Både Grinda och Nåttarö tänker långsiktigt med aktiviteter på helger och ledigheter utanför högsäsongen, något som nu märks i siffrorna. Framförallt på Grinda ser vi nu att även lägstanivån under lågsäsongen nu är högre än vad den var innan pandemin.” Säger Kommunikationschef, Ulrika Palmblad-Wennergren, på Skärgårdsstiftelsen.

    Ulrika kommenterar att det är tydligt när den absoluta högsäsongen är i skärgården. Det är i slutet på juli till mitten av augusti enligt statistik från flera år. Då är siffrorna stabila och skärgården är i princip fullbelagd.

    Pandemiåren skapade ett sug efter att åka utomlands

    ”Även på fastlandsområden i södra delen av skärgården, i Käringboda och i Häringe, ser vi stora procentuella ökningar av besöksantalet under 2022. Här har Skärgårdsstiftelsen gjort stora satsningar för miljön i ekskogarna och röjt för stigar och leder. Dock ser vi ett stort tapp på Gålö som hade rekordmycket besökare under pandemiåren 2020-2021. Tyvärr verkar de som då hittade ut även under höst och vår försvunnit och även minskat i antal sedan innan pandemin. En möjlig förklaring till det stora tappet under förra året är att pandemiåren skapade ett stort sug efter att åka utomlands på semestern.”

    Ulrika Palmblad-Wennergren tycker det ska bli intressant att se vilka siffror nästa års Skärgårdsbarometer uppvisar. Efter ett 2023 där lågkonjunktur och hög inflation starkt ökar intresset för att hemestra.

    Läs mer om Skärgårdsstiftelsen på Turismnytt här.

    • Text: Skärgårdsstiftelsen & Isa Mörk
    • Foto: Ulrika Palmblad-Wennergren
    Tweet
  • Jacy'z Hotel & Resorts dinner show - ”Symphony of Illusion”.
    2023-09-22 18:56

    Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show

    Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.

  • Katarina Bergstrand från Sweden by Bike. En medlem i Naturturismföretagen som är oroad angående svinpesten.
    2023-09-22 18:23

    Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet

    Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.

  • En person som fotograferar Åreskutan. SPRIT-undersökningen ger en analys av företagens utveckling inom en destination.
    2023-09-22 17:42

    SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism

    SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.

  • 2023-09-22 11:54

    Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare

    Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar

  • Kebnekaiseprotokollet signeras under Klimattoppmöte Kebnekaise.
    2023-09-21 16:46

    STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte

    Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.

  • Vinnarna av Placebrander of the Year 2022 - Hej Hemby.
    2023-09-21 16:13

    Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång

    Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.

  • Visit Swedens VD Susanne Andersson är en av de som kommenterar på regeringens budgetförslag för 2024.
    2023-09-21 15:44

    Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer

    Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.

  • En fin sommardag i Sverige vill många hyra bil från Hertz
    2023-09-20 17:05

    Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023

    Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.

  • Visit Sweden och Tillväxtverkets förstudie om kulturturism
    2023-09-19 15:25

    Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige

    Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.

  • Visit Värmland
    2023-09-19 14:50

    En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland

    Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.

  • Veckans profil

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Nordic Outdoor Adventures respektive Bonnier News

    Ett litet snack med Micke från NOA och Jonathan från Bonnier News om Outdoor som arena för eventkommunikation

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Undersökning för en mer innovativ turism och besöksnäring

    • Film om turism och besöksnäringens betydelse för Sverige

    • Nu vill företagen växa - Tillväxtverket (tillvaxtverket.se)

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 25 augusti

    • Visit Swedens inspirationswebbinarium 28 september

    • Se inspelningen av webbinariet om Open Data i Visit Swedens Kunskapsbank

    • Nytt erbjudande: Marknadsbearbetning av internationella researrangörer

  • Händelser i branschen

    • Visit Swedens inspirationswebbinarium
      2023-09-28
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/visitswedenwebbinarium.2
    • Destination Bergslagen håller Bergslagsting
      2023-10-03
      • Frövi
      • www.mynewsdesk.com/se/kulturstad_lindesberg/events/destination-bergslagen-haaller-bergslagsting-104621
    • Revenue Forum webinar om skiftet från Revenue Management till Profit Management
      2023-10-05
      • Digitalt
      • revenueforum.net/coming-soon/revenue-forum-webinar-5th-of-october-2023/
    • Cykelturismdagarna 2023 – Samtal om investeringar och projekten som gör skillnad
      2023-10-05
      • Stockholm
      • sv-se.eu.invajo.com/event/swedenbybikeevent/samtalominvesteringarochprojektensomgorskillnad///
    • Hållbarhetsdagen Region Örebro Län
      2023-10-10
      • Örebro
      • esmaker.net/nx2/s.aspx?id=c180e117f456
    • Særimner & SM i Mathantverk 2023 17–19 oktober
      2023-10-17
      • Borås
      • www.eldrimner.com/evenemang/48041.saerimner_2023.html
    • Turismdagen Jämtland Härjedalen
      2023-10-19
      • Åre
      • jht.se/save-the-date-turismdagen-jamtland-harjedalen-19-oktober-2023/
    • Besöksnäringsdagen 2023, Visit Linköping – Save the date
      2023-10-20
      • Linköping
    • Forum för naturturism, 7-8 november
      2023-11-07
      • Friluftsbyn, Höga Kusten
      • naturturismforetagen.se/forum-for-naturturism/
    • Turistrådsdagen (Västsvenska Turistrådet)
      2023-11-09
      • Göteborg
      • https://www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Pandox Hotellmarknadsdag – Save the date
      2023-11-21
      • Stockholm
    • Hållbarhetsdagen 2023
      2023-11-21
      • Göteborg
      • www.tastebyglobe.com/
    • Stockholm Gastronomy Conference 23-26 november
      2023-11-23
      • Stockholm (Aula Magna)
      • www.mynewsdesk.com/se/capitalofgastronomy/news/stockholm-gastronomy-conference-haalls-23-26-november-i-aula-magna-463647
    • Global Revenue Forum Stockholm 2024
      2024-01-30
      • Stockholm
      • revenueforum.net/revenue-management-events/
    • Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) internationella världskongress, 23-26 april 2024
      2024-04-23
      • Stockholm (Djurgården)
      • corporate.visitsweden.com/om-oss/i-fokus/visit-sweden-gstc/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-09-18 04:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...

    • 2023-09-19 14:50

      En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland

      Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....

    • 2023-09-18 00:35

      Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2

      Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...

    • 2023-09-16 15:19

      Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD

      Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Våren är på intåg. Säkert som amen i kyrkan kommer kundlöftena: reklamen om att bli mer som sig själv, koppla av och unna sig varmare dagar ...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Säsongen är inte slut än och det finns mängder av gäster (och intäkter) att vinna fortfarande. Jag vill därför dela med mig av några mycket ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet