-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
De nu analyserade mobildatasiffrorna för 2022 både på helår och för sommaren visar på en generell nedgång både i antalet besökare på Skärgårdsstiftelsens områden och för skärgården i Stockholm som helhet. Siffrorna visar till och med en nedgång jämfört med 2019, året innan pandemin. Däremot kan vi se en mycket stor ökning för några områden som satsat särskilt på aktiviteter och marknadsföring året runt.
Nåttarö fyller på med fler aktiviteter under hösten
Det är framförallt Nåttarö och Grinda som sticker ut med mellan 40-50% i ökning. Peter Ljung, turistentreprenör på Nåttarö i södra skärgården, säger så här om siffrorna.
”Pandemin startade stanna hemma trenden. Jag brukar säga att det är inne att vara ute idag. Vi sprang som sjutton för att överleva under pandemiåren och jag tror att det är de insatserna som vi nu kan skörda frukten av. Vi svarar året om på frågorna som kommer in och vi finns där för våra gäster och besökare. I år har vi redan fullbokat långt in i augusti och sedan fyller vi på med fler aktiviteter i höst och avslutar året med julbord.”
Tror på en fortsatt positiv utveckling för skärgården
Även Jan Pfister, turistentreprenör på Grinda i mellanskärgården, ser en starkt växande ström av besökare som startade under pandemin. Han uppskattar andelen utländska besökare på Grinda till cirka 10 procent.
”Det är mycket mer folk ute i markerna på ön. Under pandemin upptäckte helt nya målgrupper Grinda, och de fortsätter att komma ut. Det rör sig också mer folk i mellanskärgården då båtarna verkar stanna här och röra sig kortare sträckor när bränslepriserna är höga.” Säger Jan Pfister. ”2019, precis innan pandemin slog till skulle vi satsa stort på utländska målgrupper framförallt under vintersäsongen. Nu kan vi äntligen förverkliga mycket av de planerna och ser att med en svag kronkurs och orolig omvärld kommer flera att söka sig hit från utlandet och många svenskar stanna hemma i sommar. Jag tror på en fortsatt positiv utveckling.”
Det gäller att våga och vara uthållig i sina satsningar
Skärgårdsstiftelsen är initiativtagare till satsningen på Skärgårdsbarometern.
”Det gäller att våga och dessutom vara uthållig i sina satsningar på andra säsonger än sommaren. Både Grinda och Nåttarö tänker långsiktigt med aktiviteter på helger och ledigheter utanför högsäsongen, något som nu märks i siffrorna. Framförallt på Grinda ser vi nu att även lägstanivån under lågsäsongen nu är högre än vad den var innan pandemin.” Säger Kommunikationschef, Ulrika Palmblad-Wennergren, på Skärgårdsstiftelsen.
Ulrika kommenterar att det är tydligt när den absoluta högsäsongen är i skärgården. Det är i slutet på juli till mitten av augusti enligt statistik från flera år. Då är siffrorna stabila och skärgården är i princip fullbelagd.
Pandemiåren skapade ett sug efter att åka utomlands
”Även på fastlandsområden i södra delen av skärgården, i Käringboda och i Häringe, ser vi stora procentuella ökningar av besöksantalet under 2022. Här har Skärgårdsstiftelsen gjort stora satsningar för miljön i ekskogarna och röjt för stigar och leder. Dock ser vi ett stort tapp på Gålö som hade rekordmycket besökare under pandemiåren 2020-2021. Tyvärr verkar de som då hittade ut även under höst och vår försvunnit och även minskat i antal sedan innan pandemin. En möjlig förklaring till det stora tappet under förra året är att pandemiåren skapade ett stort sug efter att åka utomlands på semestern.”
Ulrika Palmblad-Wennergren tycker det ska bli intressant att se vilka siffror nästa års Skärgårdsbarometer uppvisar. Efter ett 2023 där lågkonjunktur och hög inflation starkt ökar intresset för att hemestra.
Läs mer om Skärgårdsstiftelsen på Turismnytt här.
- Text: Skärgårdsstiftelsen & Isa Mörk
- Foto: Ulrika Palmblad-Wennergren
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-