-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
De nu analyserade mobildatasiffrorna för 2022 både på helår och för sommaren visar på en generell nedgång både i antalet besökare på Skärgårdsstiftelsens områden och för skärgården i Stockholm som helhet. Siffrorna visar till och med en nedgång jämfört med 2019, året innan pandemin. Däremot kan vi se en mycket stor ökning för några områden som satsat särskilt på aktiviteter och marknadsföring året runt.
Nåttarö fyller på med fler aktiviteter under hösten
Det är framförallt Nåttarö och Grinda som sticker ut med mellan 40-50% i ökning. Peter Ljung, turistentreprenör på Nåttarö i södra skärgården, säger så här om siffrorna.
”Pandemin startade stanna hemma trenden. Jag brukar säga att det är inne att vara ute idag. Vi sprang som sjutton för att överleva under pandemiåren och jag tror att det är de insatserna som vi nu kan skörda frukten av. Vi svarar året om på frågorna som kommer in och vi finns där för våra gäster och besökare. I år har vi redan fullbokat långt in i augusti och sedan fyller vi på med fler aktiviteter i höst och avslutar året med julbord.”
Tror på en fortsatt positiv utveckling för skärgården
Även Jan Pfister, turistentreprenör på Grinda i mellanskärgården, ser en starkt växande ström av besökare som startade under pandemin. Han uppskattar andelen utländska besökare på Grinda till cirka 10 procent.
”Det är mycket mer folk ute i markerna på ön. Under pandemin upptäckte helt nya målgrupper Grinda, och de fortsätter att komma ut. Det rör sig också mer folk i mellanskärgården då båtarna verkar stanna här och röra sig kortare sträckor när bränslepriserna är höga.” Säger Jan Pfister. ”2019, precis innan pandemin slog till skulle vi satsa stort på utländska målgrupper framförallt under vintersäsongen. Nu kan vi äntligen förverkliga mycket av de planerna och ser att med en svag kronkurs och orolig omvärld kommer flera att söka sig hit från utlandet och många svenskar stanna hemma i sommar. Jag tror på en fortsatt positiv utveckling.”
Det gäller att våga och vara uthållig i sina satsningar
Skärgårdsstiftelsen är initiativtagare till satsningen på Skärgårdsbarometern.
”Det gäller att våga och dessutom vara uthållig i sina satsningar på andra säsonger än sommaren. Både Grinda och Nåttarö tänker långsiktigt med aktiviteter på helger och ledigheter utanför högsäsongen, något som nu märks i siffrorna. Framförallt på Grinda ser vi nu att även lägstanivån under lågsäsongen nu är högre än vad den var innan pandemin.” Säger Kommunikationschef, Ulrika Palmblad-Wennergren, på Skärgårdsstiftelsen.
Ulrika kommenterar att det är tydligt när den absoluta högsäsongen är i skärgården. Det är i slutet på juli till mitten av augusti enligt statistik från flera år. Då är siffrorna stabila och skärgården är i princip fullbelagd.
Pandemiåren skapade ett sug efter att åka utomlands
”Även på fastlandsområden i södra delen av skärgården, i Käringboda och i Häringe, ser vi stora procentuella ökningar av besöksantalet under 2022. Här har Skärgårdsstiftelsen gjort stora satsningar för miljön i ekskogarna och röjt för stigar och leder. Dock ser vi ett stort tapp på Gålö som hade rekordmycket besökare under pandemiåren 2020-2021. Tyvärr verkar de som då hittade ut även under höst och vår försvunnit och även minskat i antal sedan innan pandemin. En möjlig förklaring till det stora tappet under förra året är att pandemiåren skapade ett stort sug efter att åka utomlands på semestern.”
Ulrika Palmblad-Wennergren tycker det ska bli intressant att se vilka siffror nästa års Skärgårdsbarometer uppvisar. Efter ett 2023 där lågkonjunktur och hög inflation starkt ökar intresset för att hemestra.
Läs mer om Skärgårdsstiftelsen på Turismnytt här.
- Text: Skärgårdsstiftelsen & Isa Mörk
- Foto: Ulrika Palmblad-Wennergren
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-