-
Rekordmånga på Göta kanal – landgäster i stor utsträckning
I år valde rekordmånga turister att besöka Göta kanal. Från midsommar kan säsongen sammanfattas som ett enda långt högtryck, och flera av entreprenörerna längs kanalen vittnar återigen om rekord.
Kundbetyget blev det högsta sedan mätningarna startades
Som ett av Sveriges i särklass största och mest välkända turistmål lockar Göta kanal årligen över 3 miljoner besökare och denna säsong får betraktas som en rekordsommar.
“I år ökade antalet båtgäster med 35% jämfört med i fjol samtidigt som kundbetyget blev det högsta sedan vi startade mätningarna 2009. 94% av båtgästerna uppger att de är nöjda med sitt besök som i snitt varade i nio dygn. Hela 96% av gästerna är nöjda med servicen på kanalen vilket är helt fantastiskt.” Säger Roger Altsäter, VD på AB Göta kanalbolag. “Vi såg tidigt att försäljningen av fritidsbåtsbiljetter ökade, bokningarna börjar numera redan i oktober. Antalet internationella båtar var ungefär hälften av ett normalår vilket med råge kompenserades av ressugna svenskar.”
Flest gäster på land och en positiv trend för cykling
Även om båtgästerna ökat procentuellt mest så står landgästerna för den stora volymen besökare. 78% av besökarna kom med bil och totalt ökade mängden landgäster med ca 10% i snitt jämfört med i fjol. Det är något som märktes hos turistföretag runt kanalen. Hela 88% svarar att säsongen varit bra eller mycket bra. Undantaget är passagerarbåtar som fortfarande påverkats av pandemin.
En starkt växande trend är alla de gäster som väljer att cykla utmed Göta kanal.
”Vi har nästan 9 mil bilfri cykelväg med restauranger, caféer, boenden och upplevelser längs vägen och det har cyklisterna upptäckt. Den bekväme väljer något av alla våra färdiga cykelpaket, den som vill välja själv har ett helt smörgåsbord av valmöjligheter. 70% av de tillfrågade i årets besöksundersökning svarar att de vill cykla utmed Göta kanal.” Avslutar Magnus Hollwin, Marknads- och kommunikationschef på AB Göta kanalbolag.
- Text: Göta kanalbolag AB & Isa Mörk
- Foto: Crelle
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-