-
Restaurangen som går mot strömmen
I Vemdalen öppnar nu en ny restaurang som valt att gå mot strömmen. Den nya restaurangen heter Bräjks Matbar.
”-Vår placering tillsammans med ett hållbarhetstänk från grunden särskiljer oss från de andra aktörerna här”, säger Pernilla Johansson och Joel Sjelin, ägarna till restaurangen.
Utsikt och tillgänglighet
Restaurangen ligger högst upp i skidbacken, dit man också kan ta sig till med bil, blev klar till de första skidåkarna tog sina första skidsvängar i år.
Bräjks Matbar är en klassisk backrestaurang i en rustik miljö som erbjuder sina gäster fika, lunch, afterski-mat och á la carte. Restaurangen är öppen 12 timmar per dag under vinterhalvåret med fokus på början av december till slutet av april.
Hållbarhet i fokus
Förutom på god mat så ligger fokus för restaurangägarna på hållbarhetstänket.
”- Redan när vi började bygga gjorde vi miljömedvetna val. Sedan kommer vi satsa på ekologiska viner tillsammans med lokalproducerad och kravmärkt mat. Visionen är svensk husmanskost gjord på bra råvaror med egen rök, långkok och inga halvfabrikat”, säger Pernilla.
Tog vara på möjligheten
Entreprenörerna Joel Sjelin och Pernilla Johansson tog vara på möjligheten när den dök upp:
”- Jag blev erbjuden den här tomten 2014 och kände att det var dags att göra något eget. Sedan dess har planerna varit igång”, säger Joel Sjelin.
”- Bräjks har från första stund känts som en klockren idé. Joel har jobbat länge som restaurang- och personalchef och jag har tidigare arrenderat en restaurangverksamhet. Men det här blir första gången vi bygger något gemensamt från grunden”, säger Pernilla Johansson
Finansiär dök upp
En av finansiärerna till Bräjks Matbar är Norrlandsfonden. Norrlandsfonden är en stiftelse med uppgift att främja utvecklingen i företag i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg med tillväxtambitioner. De erbjuder flexibla topplån för nyetablering, utveckling och expansion.
Men utmaningar finns
Vemdalen är Sveriges tredje största skidområde och har haft en kraftig expansion de senaste fem åren. Men att starta nya företag där är inte lätt. Som för många företag så är det svårt att hitta kompetent personal.
”- Vår största utmaning är att hitta kompetent personal. Duktiga kockar är det ont om idag”, konstaterar Joel och fortsätter:
”- Vårt läge är en av de faktorer som särskiljer oss från andra. Restaurangerna på området ligger antingen vid foten av backen eller i toppen dit man bara tar sig på skidor. Dagtid har vi ett optimalt läge mitt i backen men vi ligger ändå så pass långt ned att man kan ta sig hit med bil. Det ska bli väldigt spännande att se hur vi tas emot av gästerna”.
Entreprenörerna med lång branscherfarenhet
Joel är uppvuxen i Vemdalen och har jobbat på orten sedan 2005. Han gick en hotell- och restaurang i gymnasiet och arbetade sedan som diskare, servitör, kock och restaurangchef.
Pernilla växte upp i Göteborg och har en lång erfarenhet från branschen – både i Sverige och utomlands. Efter 6-7 år som säsongsarbetare i Vemdalen flyttar hon dit.
Men företagen vågar ändå
”- Hela destination Vemdalen är i ett expansivt läge och inte minst Björnrike står inför en mycket intressant tid med stora förändringar i området närmaste åren. Pernilla och Joel är unga och hungriga företagare som satsar lite annorlunda – något som vi på Norrlandsfonden verkligen gillar. Inriktning mot en ekologisk och närproducerad meny är även det helt rätt utifrån vår hållbarhetspolicy”, säger Per-Erik Persson, Norrlandsfonden.
Källa: Norrlandsfonden
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Bräjks Matbar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-