-
Riskkapitalbolag satsar på Kungsberget och Branäs
Inlandsinnovationer, som är ett statligt riskkapitalbolag, har tagit beslut att satsa 50 miljoner kronor på Branäsgruppens anläggningar Kungsberget och Branäs skidanläggningar.
För Kungsbergets del, som får ta emot den största delen av pengarna, betyder det att nya liftar nu kan anläggas i ett helt nytt skidområde. Kungsbergets gäster kommer dels från närområdet (Sandviken/Gävle) men också från Uppsala, Stockholm och Mälardalen. Målgruppen är bred, det vill säga alla skidintresserade.
I Branäs kommer nya skidbackar att anläggas. Branäs gäster kommer från västra och södra Sverige där besökare från Västra Götaland dominerar med drygt hälften av gästerna. Målgruppen är familjer.
Inlandsinnovation ser möjligheter i att investera i olika destinationer och betraktar Branäsgruppen som seriöst och ett företag som arbetar hårt för att nå sina mål. Dessutom skapar Branäsgruppen många nya arbetstillfällen. Inlandsinnovation kommer att bli delägare i Branäsgruppen AB i samband med investeringen.
Branäsgruppen har i dagarna fått klart med nya delägare (i dagsläget har bolaget tolv ägare) som tillsammans går in med 75 miljoner kronor i bolaget. Övriga delägare, som alla sedan tidigare har investerat i stugbyar, skilodge och lägenhetshus i Branäs och Kungsberget, går tillsammans in med 25 Mkr. De största ägarna kommer att fortsätta vara bolaget Vilam Holding som ägs av bröderna Mikael och Lars Rundblom (styrelseordförande i Branäsgruppen), Victoria Sandberg och Anders Kjällström (VD Branäsgruppen).
Men det finns också planer på fler investeringar i anläggningarna på flera hundra miljoner, från bland annat privata investerare, som innefattar nya backar, liftar, restauranger och boende med mera. Man räknar med att kunna erbjuda 3000 nya bäddar i Branäs och Kungsberget.
Investeringsplanen för Inlandsinnovations satsning är satt till två år men byggnationerna beräknas vara klara till nästa säsong.
Källa: Inlandsinnovation, Branäsgruppen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Branäsgruppen
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-