-
Riskkapitalbolag satsar på Kungsberget och Branäs
Inlandsinnovationer, som är ett statligt riskkapitalbolag, har tagit beslut att satsa 50 miljoner kronor på Branäsgruppens anläggningar Kungsberget och Branäs skidanläggningar.
För Kungsbergets del, som får ta emot den största delen av pengarna, betyder det att nya liftar nu kan anläggas i ett helt nytt skidområde. Kungsbergets gäster kommer dels från närområdet (Sandviken/Gävle) men också från Uppsala, Stockholm och Mälardalen. Målgruppen är bred, det vill säga alla skidintresserade.
I Branäs kommer nya skidbackar att anläggas. Branäs gäster kommer från västra och södra Sverige där besökare från Västra Götaland dominerar med drygt hälften av gästerna. Målgruppen är familjer.
Inlandsinnovation ser möjligheter i att investera i olika destinationer och betraktar Branäsgruppen som seriöst och ett företag som arbetar hårt för att nå sina mål. Dessutom skapar Branäsgruppen många nya arbetstillfällen. Inlandsinnovation kommer att bli delägare i Branäsgruppen AB i samband med investeringen.
Branäsgruppen har i dagarna fått klart med nya delägare (i dagsläget har bolaget tolv ägare) som tillsammans går in med 75 miljoner kronor i bolaget. Övriga delägare, som alla sedan tidigare har investerat i stugbyar, skilodge och lägenhetshus i Branäs och Kungsberget, går tillsammans in med 25 Mkr. De största ägarna kommer att fortsätta vara bolaget Vilam Holding som ägs av bröderna Mikael och Lars Rundblom (styrelseordförande i Branäsgruppen), Victoria Sandberg och Anders Kjällström (VD Branäsgruppen).
Men det finns också planer på fler investeringar i anläggningarna på flera hundra miljoner, från bland annat privata investerare, som innefattar nya backar, liftar, restauranger och boende med mera. Man räknar med att kunna erbjuda 3000 nya bäddar i Branäs och Kungsberget.
Investeringsplanen för Inlandsinnovations satsning är satt till två år men byggnationerna beräknas vara klara till nästa säsong.
Källa: Inlandsinnovation, Branäsgruppen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Branäsgruppen
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-