-
Riskkapitalbolag satsar på Kungsberget och Branäs
Inlandsinnovationer, som är ett statligt riskkapitalbolag, har tagit beslut att satsa 50 miljoner kronor på Branäsgruppens anläggningar Kungsberget och Branäs skidanläggningar.
För Kungsbergets del, som får ta emot den största delen av pengarna, betyder det att nya liftar nu kan anläggas i ett helt nytt skidområde. Kungsbergets gäster kommer dels från närområdet (Sandviken/Gävle) men också från Uppsala, Stockholm och Mälardalen. Målgruppen är bred, det vill säga alla skidintresserade.
I Branäs kommer nya skidbackar att anläggas. Branäs gäster kommer från västra och södra Sverige där besökare från Västra Götaland dominerar med drygt hälften av gästerna. Målgruppen är familjer.
Inlandsinnovation ser möjligheter i att investera i olika destinationer och betraktar Branäsgruppen som seriöst och ett företag som arbetar hårt för att nå sina mål. Dessutom skapar Branäsgruppen många nya arbetstillfällen. Inlandsinnovation kommer att bli delägare i Branäsgruppen AB i samband med investeringen.
Branäsgruppen har i dagarna fått klart med nya delägare (i dagsläget har bolaget tolv ägare) som tillsammans går in med 75 miljoner kronor i bolaget. Övriga delägare, som alla sedan tidigare har investerat i stugbyar, skilodge och lägenhetshus i Branäs och Kungsberget, går tillsammans in med 25 Mkr. De största ägarna kommer att fortsätta vara bolaget Vilam Holding som ägs av bröderna Mikael och Lars Rundblom (styrelseordförande i Branäsgruppen), Victoria Sandberg och Anders Kjällström (VD Branäsgruppen).
Men det finns också planer på fler investeringar i anläggningarna på flera hundra miljoner, från bland annat privata investerare, som innefattar nya backar, liftar, restauranger och boende med mera. Man räknar med att kunna erbjuda 3000 nya bäddar i Branäs och Kungsberget.
Investeringsplanen för Inlandsinnovations satsning är satt till två år men byggnationerna beräknas vara klara till nästa säsong.
Källa: Inlandsinnovation, Branäsgruppen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Branäsgruppen
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-