-
Riskkapitalbolag satsar på Kungsberget och Branäs
Inlandsinnovationer, som är ett statligt riskkapitalbolag, har tagit beslut att satsa 50 miljoner kronor på Branäsgruppens anläggningar Kungsberget och Branäs skidanläggningar.
För Kungsbergets del, som får ta emot den största delen av pengarna, betyder det att nya liftar nu kan anläggas i ett helt nytt skidområde. Kungsbergets gäster kommer dels från närområdet (Sandviken/Gävle) men också från Uppsala, Stockholm och Mälardalen. Målgruppen är bred, det vill säga alla skidintresserade.
I Branäs kommer nya skidbackar att anläggas. Branäs gäster kommer från västra och södra Sverige där besökare från Västra Götaland dominerar med drygt hälften av gästerna. Målgruppen är familjer.
Inlandsinnovation ser möjligheter i att investera i olika destinationer och betraktar Branäsgruppen som seriöst och ett företag som arbetar hårt för att nå sina mål. Dessutom skapar Branäsgruppen många nya arbetstillfällen. Inlandsinnovation kommer att bli delägare i Branäsgruppen AB i samband med investeringen.
Branäsgruppen har i dagarna fått klart med nya delägare (i dagsläget har bolaget tolv ägare) som tillsammans går in med 75 miljoner kronor i bolaget. Övriga delägare, som alla sedan tidigare har investerat i stugbyar, skilodge och lägenhetshus i Branäs och Kungsberget, går tillsammans in med 25 Mkr. De största ägarna kommer att fortsätta vara bolaget Vilam Holding som ägs av bröderna Mikael och Lars Rundblom (styrelseordförande i Branäsgruppen), Victoria Sandberg och Anders Kjällström (VD Branäsgruppen).
Men det finns också planer på fler investeringar i anläggningarna på flera hundra miljoner, från bland annat privata investerare, som innefattar nya backar, liftar, restauranger och boende med mera. Man räknar med att kunna erbjuda 3000 nya bäddar i Branäs och Kungsberget.
Investeringsplanen för Inlandsinnovations satsning är satt till två år men byggnationerna beräknas vara klara till nästa säsong.
Källa: Inlandsinnovation, Branäsgruppen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Branäsgruppen
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-