tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • näringsminister
    2017-06-20 10:57

    Så gick det för den svenska besöksnäringen 2016

    Under måndagen presenterades hur det gick för den svenska besöksnäringen 2016.

    Det var ett 30-tal personer på plats i Västerås när Tillväxtverket presenterade årsbokslutet för turismen 2016.

    Näringsministern gav sin bild av besöksnäringen
    Närings- och innovationsminister Mikael Damberg berättade om varför regeringen tycker att besöksnäringen är viktig för Sverige.

    Så gick det för den svenska besöksnäringen 2016
    Mikael Damberg och Tim Brooks

    Han menade på att besöksnäringen rör många olika sektorer i samhället, skapar arbetstillfällen och driver den ekonomiska utvecklingen framåt. Därför tillsatte man en utredning om besöksnäringen som leds av Britt Bohlin och som blir klar i
    november 2017.

    Detta har och vill regeringen satsa pengar på
    De senaste åren har regeringen satsat många miljoner kronor på besöksnäringen och man hoppas på att kunna fortsätta med det.

    Här är några av satsningarna:

    • att via bland annat Visit Sweden satsa pengar på att marknadsföra Sverige i utlandet gentemot till exempel Indien och Kina. I dessa båda länder växer medelklassen i samhället fort och människor vill resa. ”- Om man driver internationella besökare att besöka Sverige så leder det till att också kvalitén inom besöksnäringen ökar”, säger Damberg.
    • att marknadsföra Sverige som en mat- och designdestination.
    • öka destinationsutvecklingsarbetet ute i regionerna.
    • att förenkla för företagarna. Ett exempel är ett projekt som pågår tillsammans med SKL där man försöker hitta digitaliseringslösningar inom restaurangbranschen.
    • man har lagt in möten och evenemang i exportstrategin.
    • ”Team Sweden” är är en grupp som arbetar med att ta fram förslag på exportstrategier. Här representeras besöksnäringen av ett flertal personer från olika företag och organisationer. Gruppen har precis lämnat sitt förslag till hur branschen kan förbättra sin marknadsföring, hur man kan förlänga säsongen för en verksamhet med mera.

     

    Det är viktigt att alla fortsätter att arbeta med fokus på målet – att fördubbla turismomsättningen – tycker näringsministern.

    Men utmaningarna är många
    För att kunna fördubbla turismomsättningen måste man anta flera utmaningar enligt näringsministern:

    • skapa fler arbetstillfällen
    • utveckla besöksnäringen på ett hållbart sätt så man inte förstör för invånarna. Det är viktigt att invånarna ser nyttan.

     

    Enligt Tillväxtverkets chef för företag, Tim Brooks, är en stor utmaning att skapa förutsättningar för större vinstmarginaler för små företag. En annan utmaning är att aktörer samverkar och genomför gemensamma utvecklingsprocesser. Besöksnäringen är viktig för regional tillväxt i hela Sverige. Men det krävs att människors kompetens, erfarenheter och entreprenörskap tas om hand och att det skapas fler innovativa lösningar som kan skapa livskraftiga företag. Enligt Tillväxtverket behövs det också mer kunskap om globala trender och internationella besökares behov för att hävda sig i konkurrensen med andra länder.

    Turismens årsbokslut 2016
    Under 2016 omsatte besöksnäringen i Sverige 296 miljarder kronor och tar en andel om 2,7% av Sveriges ekonomi. Drivkraften var till stor del ett resultat av utländsk konsumtion.

    Turisterna spenderade sina pengar på:

    • varuinköp, 85 miljarder kronor
    • resor och transporter
    • boende
    • restaurangbesök

    Det man kan konstatera är att boende, restaurang, varuhandel och kultur ökar mest samtidigt som turister lägger mindre och mindre pengar på resor och transporter.

    Boende på hotell, stugbyar och vandrarhem ökade med 78%. Det är främst utomeuropeiska turister som ökar när det gäller övernattningar. Här ser man att privatresenärerna fortsätter att öka mer än affärsresenärerna.

    Sverige har enligt Tillväxtverket goda möjligheter att locka både svenskar och utländska besökare genom attraktiva resmål och anläggningar samt kultur och natur.

    Antalet arbetstillfällen inom branschen var under 2016 169.000 (+11.000). Jobben ökade mest inom kultur, sport, nöjen men allra mest inom restaurangsektorn.

    Så tog man fram årsbokslutet för 2016
    Många är vi som undrar hur Tillväxtverket gjorde för att ta fram statistik för turismåret 2016.

    Sofi Sjöberg berättar att man använder sig av TSA- Turistsatellitkonto.
    Med metoden så mäts turismens effekter på ekonomi, export och sysselsättning i Sverige genom så kallade satellitkontoberäkningar, där den del av konsumtionen som härrör från turism från de olika branscherna i nationalräkenskaperna samlas. Satellitkontot mäter värdet av såväl svenska som utländska resenärers direkta konsumtion av svenska varor och tjänster.  Metoden för satellitkontoberäkningar, Tourism Satellite Account (TSA) är en internationellt vedertagen metod som har arbetats fram av UNWTO i samarbete med OECD och näringens organisationer. I Sverige görs beräkningarna på Tillväxtverkets uppdrag av Nationalräkenskaperna på Statistiska centralbyrån (SCB).

    Inkvarteringsstatistiken levereras av SCB. Den bygger på att anläggningarna runt om i Sverige anger hur många gäster som man har haft och om de var turister eller affärsresenärer. Svårigheten för anläggningarna är att de flesta bokningarna idag ofta kommer från en tredjeparts bokningskanal och då är det svårt att avgöra om gästen är affärsresenär eller turist.

    Man använder sig också av resevalutastatistik i bytesbalansen som tas fram sv SCB på uppdrag av Riksbanken varje år.

    Man samlar också in gästhamnsstatistik från Riksföreningen Gästhamnar Sverige. Här kan man utläsa båtnätter och övernattningar längs de svenska kusterna. Men också statistik om ägandet av fritidshus i Sverige.

    Men hur gick det för besöksnäringen på regional nivå?
    Tillväxtverkets turismanalytiker, Sofi Sjöberg, talade om att man i framtiden vill ta fram årsbokslut för turismen på regional nivå – något som inte finns idag.

    I årsbokslutet för 2016 kan man läsa att Gotlands län är det län som ökade mest i antal övernattningar, följt av Gävleborgs län. Störst i absoluta tal för övernattningar var Stockholm följt av Skåne.

    Regioner arbetar tillsammans kring turismanalys
    Även om det inte finns något årsbokslut inom besöksnäringen på regional nivå så pågår arbete runt om i landet.

    Så gick det för den svenska besöksnäringen 2016

    Karin Södergren, Region Uppsala, berättade att det finns ett regionalt forum för turismanalys där regioner i mellan Sverige finns representerade. Hon berättade också att det har kommit en ny rapport för besöksnäringens utveckling där man kan läsa om utveckling, trender och regionala effekter. Hon uppmuntrar andra regioner att ta kontakt.

    Så mäter man gästupplevelser i Västmanland
    Hur mäter man egentligen gästupplevelser? Går det att mäta?

    Så gick det för den svenska besöksnäringen 2016

    Ja, säger Angelika Wernersson, som arbetar som rådgivare inom kvalité och hållbar utveckling, på turismfunktionen vid Region Västmanland.

    Region Västmanland använder sig av en metod som heter Swedish Welcome. Här arbetar auktoriserade rådgivare med att besöka olika företag inom besöksnäringen. Företagen får en rapport där det framgår konkreta förslag på hur man kan förbättra gästupplevelsen.

    Att bara förlita sig på omdömen från gäster som de publicerar på bland annat Trip Advisor kan slå fel, enligt Angelika.

     

    Källa: Tillväxtverket

     

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet