-
Så kan du få din verksamhet att växa
Turismnäringen växer, helt i linje med nationella mål, men vad krävs för att just din verksamhet ska utvecklas?
Jag och min man hade en väl utarbetad plan när vi för några år sedan startade vår restaurang- och boendeverksamhet. Vi lyckades på mindre än tre år omvandla en nedlagd verksamhet till en going business som i fjol överläts till nya entreprenörer. Vägen dit var allt annat än rak och jag vill nu dela med mig ett par av våra framgångsfaktorer.
Fokusera på vad gästen vill ha – hela tiden!
Fokusera på vad gästen vill ha – hela tiden! Utmaningen ligger på det mentala planet – många fokuserar på sin anläggning – inte på vad gästen vill ha. Skillnaden? Den är enorm! Genom att möta varje gäst i dess specifika behov lyfter du gästens upplevelse flera nivåer.
Samarbete är nyckeln
Samarbeta med övriga aktörer i din verksamhets närområde. Alla verksamheter är varandras komplement – inte konkurrent! Tillsammans ökar verksamheterna destinationens attraktionskraft.
Ständiga förbättringar
Glöm inte att göra en omvärldanalys!Analysera och utvärdera din verksamhet kontinuerligt, vad fungerar bra? Vad kan bli bättre? Rangordna förbättringsåtgärderna och genomför först de som ger mest effekt för insatt resurs. Glöm inte bort att underhålla det som fungerar bra.
Bara fantasin sätter gränser!
Jag och min man drivs av att utveckla och utvecklas, som entreprenörer kommer vår drivkraft till sin rätt. Att vara sin egen innebär stor frihet såväl som mycket arbete, något vi trivs med. Kanske lite för väl, det tog ett par år innan vi lärde oss att nyttja perioder med mindre verksamhet till återhämtning. Lagar och regelverk sätter ytterst ramen men i övrigt är det bara fantasin som sätter gränser för vad du som entreprenör kan uppnå!
Vill du veta mer? Besök MLL Management här!
Gästskribent: Maria Ljunggren, MLL Management
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: MLL Management
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
Ett svar till “Så kan du få din verksamhet att växa”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-
En stor del i arbetet när man ska bygga upp en ny verksamhet är att ha en tydlig marknadsföring.
Har under några års tid byggt upp mitt företag Fks Upplevelser i fokus.
Det som är unikt med min verksamhet är aktiviteten för gästen.
När det gäller marknadsföring så försöker jag ha en tydlig linje som jag följer.
Med vänlig hälsning
Fredrik Karlsson