-
Så kan du få din verksamhet att växa
Turismnäringen växer, helt i linje med nationella mål, men vad krävs för att just din verksamhet ska utvecklas?
Jag och min man hade en väl utarbetad plan när vi för några år sedan startade vår restaurang- och boendeverksamhet. Vi lyckades på mindre än tre år omvandla en nedlagd verksamhet till en going business som i fjol överläts till nya entreprenörer. Vägen dit var allt annat än rak och jag vill nu dela med mig ett par av våra framgångsfaktorer.
Fokusera på vad gästen vill ha – hela tiden!
Fokusera på vad gästen vill ha – hela tiden! Utmaningen ligger på det mentala planet – många fokuserar på sin anläggning – inte på vad gästen vill ha. Skillnaden? Den är enorm! Genom att möta varje gäst i dess specifika behov lyfter du gästens upplevelse flera nivåer.
Samarbete är nyckeln
Samarbeta med övriga aktörer i din verksamhets närområde. Alla verksamheter är varandras komplement – inte konkurrent! Tillsammans ökar verksamheterna destinationens attraktionskraft.
Ständiga förbättringar
Glöm inte att göra en omvärldanalys!Analysera och utvärdera din verksamhet kontinuerligt, vad fungerar bra? Vad kan bli bättre? Rangordna förbättringsåtgärderna och genomför först de som ger mest effekt för insatt resurs. Glöm inte bort att underhålla det som fungerar bra.
Bara fantasin sätter gränser!
Jag och min man drivs av att utveckla och utvecklas, som entreprenörer kommer vår drivkraft till sin rätt. Att vara sin egen innebär stor frihet såväl som mycket arbete, något vi trivs med. Kanske lite för väl, det tog ett par år innan vi lärde oss att nyttja perioder med mindre verksamhet till återhämtning. Lagar och regelverk sätter ytterst ramen men i övrigt är det bara fantasin som sätter gränser för vad du som entreprenör kan uppnå!
Vill du veta mer? Besök MLL Management här!
Gästskribent: Maria Ljunggren, MLL Management
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: MLL Management
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
Ett svar till “Så kan du få din verksamhet att växa”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-
En stor del i arbetet när man ska bygga upp en ny verksamhet är att ha en tydlig marknadsföring.
Har under några års tid byggt upp mitt företag Fks Upplevelser i fokus.
Det som är unikt med min verksamhet är aktiviteten för gästen.
När det gäller marknadsföring så försöker jag ha en tydlig linje som jag följer.
Med vänlig hälsning
Fredrik Karlsson