måndag 20 mars 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
    • Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
    • Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
    • Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels
  • Platsannonser:
    • Billingecenter i Skövde söker en inspirerad Restauratör
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • En Marknad- & Försäljningschef sökes till Silver Resort – Arjeplog
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
    • Nöjesparker söker tusentals nya medarbetare inför Halloween och vinter
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Susanna Cederquist med QR-kod
    2019-08-21 16:38

    Så når du ut med ditt budskap till fler. Vi är olika och läser på olika sätt.

    Så når du ut med ditt budskap till fler. Vi är olika och läser på olika sätt.  Så når du ut med ditt budskap till fler. Vi är olika och läser på olika sätt.

    Turismnytt har träffat Susanna Cederquist – Tjejen som får menyn att prata!

    Susanna är entreprenören som kom på idén att tillgängliggöra tryckt text. För en person med synnedsättning, dyslexi eller som av andra skäl kan ha svårt att läsa menyer eller annan text är det väldigt värdefullt att kunna få informationen uppläst – att läsa med öronen. Med Susannas tjänst, Blipsay Lyssningskoder, kan ni göra era menyer, informationsmaterial och annan viktig information tillgänglig så att fler kan ta del av den på ett effektivt sätt. Vi är olika och läser på olika sätt, då behöver man kunna välja sitt sätt att läsa.

     

    Hur fungerar tjänsten?

    När en beställning görs placeras en lyssningskod innan tryck (eller efter med klistermärke) vid texten. Läsaren kan sedan blippa lyssningskoden med QR-läsare eller kameran i sin mobiltelefon eller padda för att lyssna till textinnehållet.

    Det ska vara enkelt och gratis för läsarna.

    Texten är inläst av professionella inläsare i studio och du kan själv välja uppläsningshastighet.

     

    Så når du ut med ditt budskap till fler. Vi är olika och läser på olika sätt.

    Prova själv att lyssna på denna artikel. Lyssningskod hittar du längst upp i artikeln

    Hur kom du på idén?

    Jag föreläser och utbildar om begreppet tillgänglig text, normer med mera. Ofta har jag lett workshops i de olika tekniker som finns idag gällande uppläsning av text. Det finns många andra bra sätt i dagens tekniska utveckling på området, men detta saknades. Just att få text på ett enkelt och smidigt sätt uppläst för sig direkt från tryckt text. Talsynteser är väldigt användbara i många sammanhang, men här ville jag ha en lösning med riktiga röster/inläsare. 2015 blev min bok ”Dyslexi + Styrkor = Sant” klar och då var det ett givet tillfälle att prova lyssningskoderna och tekniken.”Jag kan ju inte utbilda om tillgänglig text och ge ut en otillgänglig bok.” Efter boken och de många positiva rösterna om tekniken, blev den sedan en produkt som alla textproducenter kan beställa.

     

    Vem har mest nytta av att en meny eller annan text är lyssningskodad eller ”Blipsayad”?

    Jag skulle kalla det att texten blivit tillgänglig eller ”lyssningskodad”. Alla kan använda tekniken, så det handlar inte om något slags ”hjälpmedel” utan endast ett tillägg som ger valmöjligheter. Extra stor nytta kan personer med någon typ av läs – och skrivsvårigheter, dyslexi, afasi, synnedsättning eller är nyanländ och är i en lärprocess av språket, ha. Men målet är ju att all text ska vara tillgänglig så fler blir inkluderade på likvärdiga villkor eller bara kunna variera sitt läsande. Om man sitter och läser en bok på bussen och sen går av så kan man blippa nästa lyssningskod och fortsätta att läsa under promenaden till jobbet.

     

    I vilka sammanhang skulle du säga att det är mest ”värt” att låta er ta er an ens textmaterial?

    Tekniken används i olika sammanhang; i utställningstexter på museum, menyer, utbildningsmaterial i internutbildningar, i utskick av olika slag, informationsblad, tidningar och böcker.

    Som förlag och utgivare av böcker kan man tänka att denna teknik ökar den tryckta bokens värde och ökar mängden potentiella köpare och målgrupp.

    Jag har sedan länge arbetat och utbildat inom begreppet tillgänglig utbildning. Inom utbildning av olika slag är textnormen stark. Här är det viktigt att ingen stängs ute och att alla ska kunna delta på ett likvärdigt och effektivt sätt. Jag har sedan några år tillbaka arbetat med Axfoods internutbildningar och där används nu lyssningskoder.

    Nyttan är stor i alla sammanhang där man är mån om att alla ska kunna ta del av textinnehållet helt enkelt.

     

    Hur lång tid tar det innan man får sin text inläst och klar?

    När man gör en beställning får man ett preliminärt datum då det kommer att vara klart, men om det är bråttom går det ofta att lösa. Det brukar ta mellan en dag upp till några dagar beroende på hur lång ”kö” det är.

     

    Kan man få en text inläst på fler språk än svenska?

    Ibland har vi fått frågan om man kan lägga in flera översättningar i lyssningskoden. Detta är fullt möjligt om de står utskrivna. Tekniken handlar ju om att tillgängliggöra den skrivna texten, så allt som står kan lyssningskodas. Hittills har främst texter på svenska och engelska lyssningskodats, men självklart går det även för andra språk.

     

    Är det dyrt, eller kan man låta er läsa in en meny som ändras varje månad?

    Det är inte dyrt, prismodellen är gjord så att tillgängligheten inte ska vara en prisfråga. Ja, man kan låta uppdatera och ändra texter vartefter, det är fullt möjligt.

     

    Ser du några fler sammanhang där detta skulle kunna vara en bra lösning?

    Jag skulle vilja se tekniken oftare i kurslitteratur och läromedel, framförallt för skolan. Det finns en fördel att sammanföra ljudboken och den tryckta boken, särskilt om det förekommer bilder, formler och annat.

    Informationsskyltar utomhus skulle också enkelt kunna inneha lyssningskoder, så kan fler effektivare ta del av textinnehållet.

    Ju viktigare information desto viktigare är det ju att fler ska nås av budskapet, så jag skulle också vilja se lösningen för samhällsinformation av olika slag, från myndigheter till exempel.

     

    Vad är nästa steg i utvecklingen av det här redskapet?

    Att göra tekniken mer känd. Alla ska veta vad en lyssningskod är. Det är inte en vanlig QR-kod utan när man ser den med en pratbubbla omkring så ska man veta vad den innebär. Så ju fler som beställer och använder tekniken, desto mer syns den. Visionen är att all text blir tillgänglig och att alla texter ska vara tillgängliga från början. Det ska framgå att texten ska kunna läsas på flera sätt direkt för läsaren, vara en del av normen.

     

    Med Blipsay har du hittat en smart lösning på flera olika utmaningar samtidigt. Har du nya idéer inom andra områden eller andra sammanhang där det finns tillgänglighetsutmaningar att lösa?

    Tillgänglighet och våra naturligt olika sätt att fungera innebär att vi måste skapa en vidd och flera vägar att nå samma sak i alla sammanhang. Vi är olika och det är meningen och vi behöver ”kompetenseffektivisera” mera som jag brukar kalla det. Tillgängligheten ska vara inbyggd från början, finnas med i normen och inte vara något som kommer till i olika särlösningar i efterhand. Textnormen är på ett sätt stark i vårt samhälle traditionellt sett och därför är tillgänglig text så viktig.

    Jag har sedan länge också planer för motsvarande lyssningskoder på musikområdet, gällande noter.

    Beställ Blipsay Lyssningskoder till din egen text här: www.blipsay.se

    Mer information om Susannas arbete: www.susannacederquist.com

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
    • Tweet
  • Rum för platsen - besöksnäring
    2023-03-20 04:10

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023

    Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning

  • semester
    2023-03-17 18:51

    Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa

    Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.

  • hållbar platsutveckling
    2023-03-17 17:32

    Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling

    Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.

  • Hotel Montagne
    2023-03-16 16:27

    Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels

    Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.

  • elflyg
    2023-03-16 16:09

    Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg

    Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.

  • Avis
    2023-03-16 15:43

    Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning

    Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.

  • Skellefteå
    2023-03-15 17:27

    Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022

    Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.

  • 1920-talet
    2023-03-15 17:13

    Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum

    Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.

  • skidanläggningar
    2023-03-15 16:52

    Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar

    Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.

  • Svenska Turistbussföretagen
    2023-03-14 18:41

    Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag

    Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Ny utlysning: Investera i leder i landsbygder

    • Hur kan besöksnäringen säkra framtidens medarbetare? Seminarium i Stockholm och digitalt 16 februari

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 9 mars 2023

    • Var med och stärk er synlighet på Tripadvisor, en av världens största reseportaler

    • Delta på Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Swedish Workshop Paris, Frankrike 21 mars 2023 (sista dag för anmälan 1 mars)
      2023-03-21
      • Paris
      • corporate.visitsweden.com/visit-swedens-aktiviteter/nordic-workshop-frankrike/
    • Nordic Business Travel Summit 2023, 21-22 mars
      2023-03-21
      • Stockholm
      • www.lyyti.fi/p/NBTS2023
    • Xperience Next – Teknikskiften inom idrotten
      2023-03-24
      • Göteborg
      • sv-se.invajo.com/event/lindholmensciencepark/teknikskifteninomidrotten
    • Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023 (sista dag för anmälan 20 mars)
      2023-03-27
      • Digitalt
      • corporate.visitsweden.com/aktiviteter/erbjudanden/events/swedish-workshop-online/
    • Busstorget 2023 20-21 april
      2023-04-20
      • Aronsborg
      • www.busstorget.se/arrangement/index.xhtml
    • Greentimes inspirationsdag
      2023-04-20
      • Stockholm
      • greentime.se/pa-gang/inspirationsdag-hallbarhet-vid-evenemang/
    • Sveriges Museers vårmöte 25-27 april
      2023-04-25
      • Västerås
      • sverigesmuseer.se/nyheter/nu-slapps-programmet-for-varmotet/
    • Svenska mästerskapen i Mathantverk 2023 17–19 oktober (save the date)
      2023-10-17
      • Borås
      • www.eldrimner.com/om-eldrimner/35674.sm_i_mathantverk_till_vastra_gotaland_2023.html
    • Stockholm Gastronomy Conference 23-26 november
      2023-11-23
      • Stockholm (Aula Magna)
      • www.mynewsdesk.com/se/capitalofgastronomy/news/stockholm-gastronomy-conference-haalls-23-26-november-i-aula-magna-463647
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-03-13 16:06

      Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark

      Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...

    • 2023-03-13 04:58

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...

    • 2023-03-14 18:41

      Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag

      Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Får de köpa turistbussar och köra beställningstrafik? Hur b...

    • 2023-03-13 15:56

      Vi har ett resultat! Summering av Melfestveckan i Lidköping

      Melodifestivalen- Sveriges största Tv-produktion och Kulturevenemang har genomsyrat hela staden. Att programm...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Ryktet spelar roll för en plats. Ett gott rykte öppnar dörrar, lockar och välkomnar. Att lyckas attrahera kompetens är nyckeln till utveckli...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Härom veckan blev jag intervjuad av ett magasin som ville höra vad jag såg för restrender i spåkulan för 2023. Det fick mig att tänka och gö...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet