-
Så väljer svenskarna att spendera sin vintersemester
Varannan svensk reser bort på vintersemester men bara 27% väljer att resa inom Sverige. Varför är det så?
Det som lockar svenskarna att spendera sin semester i Sverige är framförallt att man vill åka skidor och umgås med släkt och vänner.
Reseanledningar för att åka till fjällen på semestern
- Åka skidor (39%)
- Hälsa på släkt och vänner (36%)
- Få kvalitetstid med min familj (30%)
- Uppleva snö och vinterväder (28%)
- Få naturupplevelser (19%)
- Få kvalitetstid med min partner (18%)
- Vila upp mig och få ny energi (16%)
- Få miljöombyte (16%)
- Besöka en storstad (8%)
- Koppla av efter intensiv jobbperiod (5%)
Främst är det skidorterna Åre, Sälen och Riksgränsen som man väljer att åka till. De flesta, tre av fyra, väljer att ta tåget. Det visar en undersökning gjord av Sifo på uppdrag av SJ.
Enligt SJ:s undersökning så kan 74% tänka sig att ta tåget, 33% ta flyget och 21 % ta bussen till sin semester i fjällen. Främsta anledningen till att svenskarna väljer tåget på vintern är att det är bekvämt (49 procent), miljövänligt (42 procent) och enkelt (35 procent).
”- Det blir allt mer populärt åka tåg till vinterns resmål, inte minst till skidorterna. Allt fler upptäcker att det är ett lika bekvämt som miljövänligt sätt att resa”, säger Karin Starkman Ahlstedt.
De mest populära svenska skiddestinationerna
Den skiddestination som ökar mest är Riksgränsen, dit har tågbolaget SJ tagit emot dubbelt så många bokningar som vanligt under vintern.
”- Svenskarna älskar att åka skidor både på längden och tvären. Vi ser en stor efterfrågan på resor till fjällen i år, inte minst på resor med nattåg norrut till skidorter i övre Norrland och Jämtlandsfjällen”, säger Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsstrateg på SJ, som analyserat vinterns svenska resetrender.
Tio i topp skiddestinationerna i Sverige är:
- Åre (29%)
- Sälen (24%)
- Riksgränsen (12%)
- Idrefjäll (10%)
- Vemdalen (9%)
- Abisko (5%)
- Funäsdalen (5%)
- Hemavan/Tärnaby (4%)
- Ramundberget (4%)
- Björkliden (3%)
Mer marknadsföring gentemot kvinnor behövs
I dagsläget är det fler män som väljer att åka på skidsemester än kvinnor. Kvinnorna väljer sitt resmål för att få umgås med sin familj, hälsa på släkt och vänner och för att shoppa.
De som väljer att semestra i Sverige under vintern mest är ungdomar mellan 18 och 25 år. Den gruppen som reser minst under vintern i Sverige är de som är över 65 år.
Källa: SJs Sifo-undersökning med 1466 respondenter, riksrepresentativt urval, SJ
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Pelle Nyberg
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-