-
Tillväxtverkets statistik om gästnätter i Sverige 2019 – del 2
Statistik från Tillväxtverket och SCB visar att internationella och nationella gästnätter i de flesta regioner och destinationer i Sverige ökade 2019 jämfört med året innan.
Den första artikeln om ämnet kan ni läsa här. Turismen fortsätter att öka i Sverige – Gästnätter 2019
Ökat under årets alla månader
2019 var ett kanonår för besöksnäringen i Swedish Lapland. Enligt statistik blev det en ökning på 8 procent av gästnätter jämfört med 2018. Antalet gästnätter ökade från 2,9 till 3,2 miljoner. Det är den högsta registrerade årliga ökningen för destinationen.
Anmärkningsvärt är att antalet gästnätter ökat under årets alla månader, vilket antyder att det finns ett växande intresse utöver de mer populära sommar- och vintersäsongerna.
Siffrorna visar på rekordresultat för Karlskronas boendeanläggningar. Totalt 406 053 gästnätter motsvarar en ökning från 2018 med 13,7 procent. Karlskronas campingsiffror (181 790) sticker också ut.
Fortsätter attrahera utländska besökare
Totalt hade Skåne drygt 6,5 miljoner gästnätter under 2019, en ökning med 5,2 procent jämfört med 2018. De utländska gästnätterna ökade med 6,2 procent och står därmed för 27 procent av alla gästnätter i Skåne.
”Det är glädjande att konstatera att Skåne fortsätter attrahera utländska besökare, med stora ökningar från våra viktiga närmarknader Tyskland och Danmark.” Säger Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne AB.
Enligt statistiken ökade antalet gästnätter under året i Helsingborg med 2,3 procent. Den nationella marknaden är fortsatt störst och ökade med 3,9 procent.
Milstolpe för Halland
Tillväxtverkets senaste statistik över gästnätter visar att Halland attraherade rekordmånga turister 2019. Över 3 miljoner gästnätter registrerades (en ökning med 8,2 procent.)
Det som sticker ut mest är ökningen av norska och danska gäster. De svenska gästnätterna ökade dock med 8,6 procent. Det är också värt att nämna att Halmstad hade en total ökning av gästnätter med 11,1 procent jämfört med rekordåret 2018.
”3 miljoner gästnätter är en milstolpe för halländsk besöksnäring. Vi har siktat högt och satte 2017 målet att fördubbla antalet internationella gästnätter fram till 2030. Redan nu har vi nått delmålet för 2021.” Säger Anna Bengtsson, strateg på Visit Halland.
Fotograf: Anna Hållams- Text: Swedish Lapland, Tourism in Skåne, Visit Halland & Isa Mörk
- Foto: Cody Duncan
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-