-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård.
”Vi är jätteglada över utmärkelsen och ser det som ett kvitto på att vi tänkt rätt med den nya vandringsleden.” Säger Marie Östblom, projektledare för samverkansprojektet Stockholm Archipelago på Stockholm Business Region.
Den nya vandringsleden är resultatet av ett fantastiskt samarbete
TIME utser varje år de 100 bästa platserna att besöka i världen på listan ”The World’s Greatest Places”. Platserna nomineras av tidningens nätverk av korrespondenter och medarbetare. Och i år har alltså den nya vandringsleden i Stockholms skärgård, Stockholm Archipelago Trail, tagit sig in på listan.
”Stockholm Archipelago Trail är resultatet av ett fantastiskt samarbete över kommungränser i regionen. Jag ser vandringsleden som en inbjudan till både invånare och besökare att upptäcka skärgårdens unika kombination av orörd natur och levande kultur. Vi hoppas att leden inte bara lockar fler att uppleva vår vackra skärgård, utan också stärker invånarna och den lokala besöksnäringen och förlänger säsongen.” Säger Marie Östblom
Stockholms skärgård har fått stor internationell uppmärksamhet
Stockholm Archipelago Trail invigdes i oktober. Sedan dess har den fått stor internationell uppmärksamhet. Förutom att Stockholms skärgård nu prisas av TIME har den också utsetts till en av världens främsta resmål av National Geographic, New York Times och den tyska dagstidningen Die Welt.
”Stockholm är inte bara en unik huvudstad där skärgårdens natur möter stadens puls. Det här är ännu ett bevis på Stockholms unika DNA och förmåga att inspirera och attrahera människor från hela världen. Det stärker vår ställning som en global destination för kultur, innovation och livskvalitet.” Säger Caroline Strand, vice VD på Stockholm Business Region.
Här kan ni läsa mer om Stockholm på Turismnytt.
- Text: Stockholm Business Region
- Foto: Henrik Trygg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-