onsdag 15 oktober 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
    • Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
    • Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
    • Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Anna-Paula Jonsson Kairos Future
    2024-01-06 00:17

    Strategisk besöksnäring som verktyg för hållbar platsutveckling

    Hur jobbar ni med strategisk besöksnäring på Kairos Future?

    Under sin föreläsning på SKRs ’Besöksnäring på Agendan’, berättade Michael Green om hur man kan utvärdera besöksnäringens roll i förhållande till samhällsutveckling för att uppnå social hållbarhet. På Kairos Future arbetar vi på ett liknande sätt, men till skillnad från Greens index – som utvecklats för utvecklingsländer – bygger vår metod på indikatorer som kommuner och städer utvecklar utifrån sina behov och förutsättningar i förhållande till social hållbarhet.

    Hur skulle du definiera social hållbarhet i det här sammanhanget?

    Man skulle kunna säga att en socialt hållbar plats kännetecknas av livskraft, tolerans, solidaritet, en gemensam uppfattning om identitet och en känsla av tillhörighet bland dem som bor där. En sådan plats bör inte kännetecknas av våldsamma uttryck för konflikt mellan olika grupper, kronisk eller systematisk segregation eller politisk instabilitet. Lyckas man med hög social hållbarhet så har man skapat en plats som är av intresse att bo på, och då även förbättrat sina odds att behålla och säkra framtida kompetensförsörjning.

    Hur tar man fram relevanta indikatorer i en besöksnäringskontext?

    I breda ordalag handlar det om att definiera vad man tycker att platsens livskvalité består av, och vad man vill att den ska bestå av. Det kan handla om indikatorer för allt från tillgänglighet till boende, avstånd till skolor och mataffärer, kompetensförsörjning, nöjesrelaterade frågor och trängsel. Här behöver man arbeta med både matnyttigt och kreativt och kul. Det görs bäst av dem som kan platsen väl tillsammans med personer som förstår platsens behov och förutsättningar utifrån lokal kompetens och omvärldsbevakning. Målet är att åstadkomma en platsutveckling som ökar värdet på dessa indikatorer, som i sin tur höjer platsens sociala hållbarhet och attraktivitet.

    Det finns alltså ingen universell och exakt definition av indikatorer för vad som är socialt hållbart, men utan en platsspecifik definition blir det svårare att mäta och planera för hållbar platsutveckling.

    Och vad gör man när man har tagit fram indikatorer för social hållbarhet?

    Som nästa steg behöver man förstå relationen mellan platsens livskvalité och utvecklingen av besöksnäring – och framför allt – potential för utveckling av besöksnäringen. Här hjälper det att vidga konceptet av besöksnäring för att få en så stor verktygslåda som möjligt att arbeta med. En strategisk besöksnäring arbetar brett mot olika typer av ’besökare’. Det kan innebära allt från närturism, korttidsanställda och konferensdeltagare till studenter. Frågan är, vad vill platsen att dessa besökares vistelse ska bidra till, ekonomiskt, socialt och ekologiskt? Vilka ska bo där? Hur vill man att människor, (boende och besökare) ska interagera, integreras och inkluderas? Och av vilka anledningar?

    Om man kommit en bit på vägen med sin strategi blir det sedan enklare att fundera kring frågor som var man vill bygga nya hotell, vilken typ av konferensnäring som kan gynna platsens behov, eller hur man ska förhålla sig till tillfälliga boende som studenter för att locka till inflyttning.

    Finns det städer som jobbar såhär redan? Och hur har det gått?  

    Absolut! Städer som Amsterdam, Barcelona och Wien har i olika utsträckning experimenterat med modeller för strategisk besöksnäring och hållbar platsutveckling. Det gemensamma i dessa processer är en vilja att planera för besöksnäringen som en vektor för önskad utveckling, snarare än ett fokus på hotellnätter eller antal besökare i sig. Det gemensamma för dessa processer är också en förståelse för att detta kräver samverkan under politiskt ledarskap för att identifiera synergierna man är ute efter.

    Ofta är det ju samma saker som lockar besökare och boende, studenter, inflyttare och arbetskraft till en plats. En plats man inte gärna besöker är sällan en plats man vill flytta till. Och vill man inte bo på en plats kanske man inte heller vill besöka den.

    Resultaten har varierat. Om vi tar Wien som exempel har man lyckats bidra till energi och kreativitet som i sin tur gynnar både boende och inflyttning av arbetskraft. Där arbetar stadsplaneringskontoret nära med stadens organisation för besöksnäring i frågor som trafikutveckling, planering och utformning av nya hotell, och lagstiftning för bolag som Airbnb, för att uppskatta hur beslut gynnar stadens definition av social hållbarhet.

    Hur kan representanter för en plats som tycker att detta är intressanta och relevanta resonemang göra för att lära sig mer och få redskap att arbeta vidare med ”sin plats”?

    Oavsett om de är politiker eller tjänstemän kan de antingen boka vår föreläsning ”Strategisk utveckling av platser – Att använda besöksnäringen för hållbar tillväxt” eller kontakta mig eller mina kollegor på Kairos Future för att diskutera specifika behov och önskemål.

    Jag trodde att Kairos Future mest jobbade med framtidsspaning och att försöka förutse framtiden och hur man ska hantera den…

    Det har du helt rätt i! Och det är just genom att göra sin omvärldsanalys och ta fram hållbara strategier som man är bäst lämpad att hantera framtiden.

    Mer om och från Kairos Future på Turismnytt

    • Text: Jakob Norrby och Anna Paula Jonsson
    • Foto: Kairos Future
    Tweet
  • Sommartorpet i Falkenberg besöksnäringen
    2025-10-13 05:07

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25

    Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ

  • Robert Pettersson och Lina Skandevall på Västerbottens besöksnäringsdagar 2025
    2025-10-13 04:09

    Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1

    Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare

  • Busstorget 2026
    2025-10-13 03:31

    Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april

    Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026

  • Marcus Ståhl föreläser om hur man når internationella gäster
    2025-10-12 17:27

    Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång

    Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster

  • Svedjan Ost är ett exempel på hur nytänkande lantbruk och värdskap kan förenas i besöksnäringen. En av nomineringarna till Stora Turismpriset.
    2025-10-12 16:08

    Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell

    Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.

  • Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till en spännande kampanjidé.
    2025-10-11 18:49

    Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé

    Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj

  • Halloween kryper närmare och Gröna Lund erbjuder ett kusligt och höstligt event under månaden.
    2025-10-11 17:53

    Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow

    Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.

  • Bokmässan var ett av de flera evenemang som lockade många besökare till Göteborg under september.
    2025-10-10 20:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.

  • Konceptet Art Halland som lanserats av Region Halland ska inspirera fler att uppleva konstscenen i landskapet.
    2025-10-07 17:51

    Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer

    Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.

  • Utställningen James Cameron – Challenging the Deep som kommer till Vasamuseet 2026 handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och teknikinnovatören.
    2025-10-07 17:12

    James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026

    Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 september

    • Webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Ny mätning: Hur tänker svenskarna kring sitt resande?

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Webinar Linda Staaf – Den Regenerative Resenären – så här vill hon se världen
      2025-10-15
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Turismdag och 30-årsjubileum – Jämtland Härjedalen Turism
      2025-10-16
      • Östersund
      • jht.se/turismdagen-2025-jht-30ar/
    • Greentime inspirationsdag
      2025-10-22
      • Landskrona
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-landskrona-22-okt/
    • Webbinarium: Visit Sweden 2026
      2025-10-22
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumvisitsweden2026
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-06 01:57

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...

    • 2025-10-07 16:28

      Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma

      Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...

    • 2025-10-07 17:12

      James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026

      Utställningen James Cameron – Challenging the Deep handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och tekniki...

    • 2025-10-07 17:51

      Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer

      Halland ska bli “Bästa livsplatsen” till 2030. Förutom satsningar på bland annat företagsklimat och infrastruktur...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lite och ta fram lite extraord...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet