fredag 20 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
    • Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
    • Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
    • Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Anna-Paula Jonsson Kairos Future
    2024-01-06 00:17

    Strategisk besöksnäring som verktyg för hållbar platsutveckling

    Hur jobbar ni med strategisk besöksnäring på Kairos Future?

    Under sin föreläsning på SKRs ’Besöksnäring på Agendan’, berättade Michael Green om hur man kan utvärdera besöksnäringens roll i förhållande till samhällsutveckling för att uppnå social hållbarhet. På Kairos Future arbetar vi på ett liknande sätt, men till skillnad från Greens index – som utvecklats för utvecklingsländer – bygger vår metod på indikatorer som kommuner och städer utvecklar utifrån sina behov och förutsättningar i förhållande till social hållbarhet.

    Hur skulle du definiera social hållbarhet i det här sammanhanget?

    Man skulle kunna säga att en socialt hållbar plats kännetecknas av livskraft, tolerans, solidaritet, en gemensam uppfattning om identitet och en känsla av tillhörighet bland dem som bor där. En sådan plats bör inte kännetecknas av våldsamma uttryck för konflikt mellan olika grupper, kronisk eller systematisk segregation eller politisk instabilitet. Lyckas man med hög social hållbarhet så har man skapat en plats som är av intresse att bo på, och då även förbättrat sina odds att behålla och säkra framtida kompetensförsörjning.

    Hur tar man fram relevanta indikatorer i en besöksnäringskontext?

    I breda ordalag handlar det om att definiera vad man tycker att platsens livskvalité består av, och vad man vill att den ska bestå av. Det kan handla om indikatorer för allt från tillgänglighet till boende, avstånd till skolor och mataffärer, kompetensförsörjning, nöjesrelaterade frågor och trängsel. Här behöver man arbeta med både matnyttigt och kreativt och kul. Det görs bäst av dem som kan platsen väl tillsammans med personer som förstår platsens behov och förutsättningar utifrån lokal kompetens och omvärldsbevakning. Målet är att åstadkomma en platsutveckling som ökar värdet på dessa indikatorer, som i sin tur höjer platsens sociala hållbarhet och attraktivitet.

    Det finns alltså ingen universell och exakt definition av indikatorer för vad som är socialt hållbart, men utan en platsspecifik definition blir det svårare att mäta och planera för hållbar platsutveckling.

    Och vad gör man när man har tagit fram indikatorer för social hållbarhet?

    Som nästa steg behöver man förstå relationen mellan platsens livskvalité och utvecklingen av besöksnäring – och framför allt – potential för utveckling av besöksnäringen. Här hjälper det att vidga konceptet av besöksnäring för att få en så stor verktygslåda som möjligt att arbeta med. En strategisk besöksnäring arbetar brett mot olika typer av ’besökare’. Det kan innebära allt från närturism, korttidsanställda och konferensdeltagare till studenter. Frågan är, vad vill platsen att dessa besökares vistelse ska bidra till, ekonomiskt, socialt och ekologiskt? Vilka ska bo där? Hur vill man att människor, (boende och besökare) ska interagera, integreras och inkluderas? Och av vilka anledningar?

    Om man kommit en bit på vägen med sin strategi blir det sedan enklare att fundera kring frågor som var man vill bygga nya hotell, vilken typ av konferensnäring som kan gynna platsens behov, eller hur man ska förhålla sig till tillfälliga boende som studenter för att locka till inflyttning.

    Finns det städer som jobbar såhär redan? Och hur har det gått?  

    Absolut! Städer som Amsterdam, Barcelona och Wien har i olika utsträckning experimenterat med modeller för strategisk besöksnäring och hållbar platsutveckling. Det gemensamma i dessa processer är en vilja att planera för besöksnäringen som en vektor för önskad utveckling, snarare än ett fokus på hotellnätter eller antal besökare i sig. Det gemensamma för dessa processer är också en förståelse för att detta kräver samverkan under politiskt ledarskap för att identifiera synergierna man är ute efter.

    Ofta är det ju samma saker som lockar besökare och boende, studenter, inflyttare och arbetskraft till en plats. En plats man inte gärna besöker är sällan en plats man vill flytta till. Och vill man inte bo på en plats kanske man inte heller vill besöka den.

    Resultaten har varierat. Om vi tar Wien som exempel har man lyckats bidra till energi och kreativitet som i sin tur gynnar både boende och inflyttning av arbetskraft. Där arbetar stadsplaneringskontoret nära med stadens organisation för besöksnäring i frågor som trafikutveckling, planering och utformning av nya hotell, och lagstiftning för bolag som Airbnb, för att uppskatta hur beslut gynnar stadens definition av social hållbarhet.

    Hur kan representanter för en plats som tycker att detta är intressanta och relevanta resonemang göra för att lära sig mer och få redskap att arbeta vidare med ”sin plats”?

    Oavsett om de är politiker eller tjänstemän kan de antingen boka vår föreläsning ”Strategisk utveckling av platser – Att använda besöksnäringen för hållbar tillväxt” eller kontakta mig eller mina kollegor på Kairos Future för att diskutera specifika behov och önskemål.

    Jag trodde att Kairos Future mest jobbade med framtidsspaning och att försöka förutse framtiden och hur man ska hantera den…

    Det har du helt rätt i! Och det är just genom att göra sin omvärldsanalys och ta fram hållbara strategier som man är bäst lämpad att hantera framtiden.

    Mer om och från Kairos Future på Turismnytt

    • Text: Jakob Norrby och Anna Paula Jonsson
    • Foto: Kairos Future
    Tweet
  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla mässan i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i hög grad präglas av ett intresse för naturupplevelser och tid med familjen.

  • Från vänster: Martin Roos, VD för Upplev Norrköping. Maria Hallberg, evenemangsansvarig för SM-veckan, RF SISU. Ulf Nilsson, projektledare för SVT. Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan på Upplev Norrköping.
    2025-06-20 00:17

    Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång

    Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i hela 24 idrotter.

  • Matarengi Lodge i Övertorneå är ett exempel på ett arktiskt destinationhotell i Swedish Lapland.
    2025-06-19 23:56

    Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt

    Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens exportsatsande destinationshotell.

  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Linda Vismer - Debattartikel om semester
    2025-06-15 23:18

    Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

    I denna debattartikel tar Linda Vismer upp att vi behöver tänka på ett annat sätt när det gäller semester.

  • Nature Travels erbjuder ett nytt resepaket om att kliva in i rollen som en hundförare. JHT kopplade ihop den brittiska researrangören med det svenska naturturismföretaget Nordic Husky Farm.
    2025-06-15 22:26

    Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

    Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket. Tack vare kontakt med svenska Nordic Husky Farm via JHT:s projekt Välkommen åter.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-11 18:59

      Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

      Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-11 17:42

      Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

      Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet