-
Strawberry lanserar den nya hotellkedjan Stopover
Nästa år öppnar det första hotellet av ett 20-tal i den nya hotellkedjan Stopover från Strawberry. De klimatsmarta hotellen har elbilsresenären i fokus. Förutom en skön säng att sova i, digitala gästlösningar så erbjuds också spännande tjänster för barnen och de fyrfota familjemedlemmarna.
77 år sedan någon hade en originell tanke om väghotell
Inrikes- och intra-nordiskt resande har ökat kraftigt sedan 2019. Utöver boende på resenärernas slutdestinationer ökar också behovet av att kunna bo bra och smidigt på väg till och från resans mål. Som ett svar på detta så lanserar därför Strawberry och Slättö en helt ny hotellkedja. En hotellkedja med fokus på de som reser med bil och som värdesätter bekvämlighet och tillgänglighet under sina resor.
”Senast någon hade en originell tanke om väghotell levde Henry Ford. Det är med andra ord 77 år sedan han och innovationen inom väghotell somnade in. Sedan dess så har samhället i grunden förändrats. Men en av de saker som är detsamma då som nu, och som förstärkts, är behovet av att kunna förflytta sig. Vi har därför med arvet och inspirationen från Henry Ford valt att göra ett försök att återuppfinna väghotellet på nytt genom en helt ny hotellkedja som vi valt att döpa till Stopover. En kedja byggd för en ny era, ny infrastruktur, ny teknologi och nya krav från människor som reser med bil.” Säger Petter Stordalen, ägare till Strawberry.
Byggnadernas profil präglas av förnybar energiproduktion
Stopover blir ett välkommet tillskott för affärsresenärer, familjer och sportlag. Men också för de som behöver en tillfällig bostad under en övergångsperiod. De 151 rum hotellen med elbilsladdning, gym, lekrum, tvättstuga, mötesrum/telefonbås, hundrastgård och möjlighet till någonting gott att äta och dricka kommer att byggas som trämoduler i Värmland för att sedan monteras upp på platsen för hotellet.
Ambitionerna kring miljön är stor. Därför präglas byggnadernas profil av förnybar energiproduktion med solpaneler och geotermisk uppvärmning. Samt att man i hög grad använder digitala lösningar för att vara resurseffektiva.
”Med Stopover så vill vi genom byggnaden skapa igenkänning hos gästerna. Samtidigt som det tydligt visar upp vår ambition inom hållbarhet. Vi fokuserar på strategiska väglägen, kvalitet och hög hållbarhet. Vår målsättning är att Stopover ska bli en vanlig syn längs de nordiska vägarna och fylla ett tomrum på den nordiska hotellmarknaden, där inrikesresor och resor inom Norden har ökat betydligt de senaste åren.” Säger Erik Möller, Head of Hotels på Slättö.
Vill bidra till att fler ger sig ut och upptäcker Norden
Ambitionen är att Stopover inom tio år kommer att bestå av minst 20 hotell. Där det första öppnar i Falkenberg under senvåren/sommaren 2025. I ett första skede för Stopovers etablering finns en shortlist på kommuner i Sverige där man aktivt letar efter byggbar mark utanför stadskärnor och gärna nära eller i direkt förbindelse med avfarter till de större vägarna.
”Stopover handlar om att med örat mot marken fånga upp behoven som finns kring resande, leverera på det och dessutom bidra till att fler ger sig ut på de nordiska vägarna för att upptäcka vår del av världen. Norden är unik och förtjänas att utforskas. Vi har haft väldigt roligt när vi skapat Stopover och hoppas att bidra till att skapa nyfikenhet och lust att skapa minnen inte bara från resans slutmål utan från alla stoppen längs vägen.” Säger Anna Spjuth, Senior Vice President Brand & Concept Hotel chains Strawberry.
Här kan ni läsa mer om Strawberry på Turismnytt.
- Text: Strawberry
- Foto: Strawberry
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
-
Gästbloggare
-