-
Swedish Lapland nådde 3 miljoner globalt i sin kännedomskampanj
Swedish Lapland kännedomskampanj om resmålet nådde fler än 3 miljoner och genererade 4,7 miljoner interaktioner på inläggen. Kampanjen har även gett konkret effekt för företagen i regionen.
Den största delen av responsen var positiva kommentarer
Under vintern har Swedish Lapland Visitors Board kört en digital kampanj för att öka kännedomen om resmålet Swedish Lapland. Den riktade sig speciellt till människor som inte tidigare har interagerat med innehåll om regionen.
När kampanjen summeras kan destinationen konstatera att den nådde fler än 3 miljoner människor och genererade 4,7 miljoner inläggsinteraktioner. Kampanjen bestod av 11 filmer inriktade på vintersäsongen. Den var aktiv under tre veckor i december.
”Den största delen av responsen var positiva kommentarer om resmålet. Exempelvis folk som tipsade varandra om att åka hit. Kampanjen presterade väldigt bra utifrån Facebooks egna kvalitetskriterier.” Säger Emelia Brännström, digital kommunikatör på Swedish Lapland Visitors Board.
Lär känna målgruppen ännu bättre
I år är destinationen inne på det sjätte året med upplärning av sitt AI-verktyg som hjälper dem att matcha företagens utbud med potentiella resenärers efterfrågan.
”Beroende på syftet med marknadsföringen så kopplar vi in rätt kanal och formar budskap och innehåll för att nå utvalda målgrupper. När vi kör kampanjer lär vi också känna målgruppen ännu bättre och kan fortsätta förbättra vår kommunikation.” Berättar Emelia.
En tydlig uppgång i förfrågningar och bokningar
Även en generell kännedomskampanj som den som körts i vinter spiller över och ger konkret effekt för företagen. Ett av de företag som porträtterats i filmerna märkte exempelvis en tydlig uppgång i förfrågningar och bokningar när vinterkampanjen drog igång.
”De förstod själva inte riktigt varför, för de hade inte gjort någon egen satsning på marknadsföringen just då. När jag ringde klarnade det – synligheten ledde till nya affärer.” Berättar Emelia Brännström.
Så marknadsförs innehållet internationellt
Swedish Lapland Visitors Board distribuerar innehåll och kampanjer i flera kanaler: webbplatsen swedishlapland.com, YouTube, Facebook, Instagram samt i andra digitala plattformar och i tidningar. Destinationen samarbetar också med andra innehållsskapare, som livsstilmagasin och influencers.
En del av kommunikationen görs organiskt och en del genom annonsering. I samband med digital annonsering nyttjar de ett AI-verktyg som hjälper dem att förstå målgrupperna och skapa relevant marknadsföring som har varit väldigt framgångsrik för att skapa synlighet för hela regionen.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november
Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...
-
Möt Joel som är utvecklingschef för Sveriges ledande bokningssystem för fjälldestinationer
Hej Joel Salo! Hur är det med dig? Det är bara fint, tack! Börjar bli varm i kläderna på företaget nu efter (snar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Fl...
-
-
Gästbloggare
-