-
Swedish Lapland Visitors Board – Martin Eriksson ny Online Communications Officer
Med en bakgrund i såväl rymdkommunikation som reklamfilmskreation och skomakeri ska Martin Eriksson nu bidra till att stärka attraktionen och positionen för Sveriges arktiska resmål online. Martin kommer att ha en viktig roll i att öka engagemang och interaktioner hos potentiella besökare i sociala kanaler.
”Vi är mycket glada att välkomna Martin till vårt team. Vi tror att han, med sina kompetenser och sin breda bakgrund, kan hitta nya vägar att nå våra målgrupper. Han kommer att spela en viktig roll i att stärka kunskapen om vårt arktiska besöksmål brett.” Säger Petter Norén, Digital Transformation Lead på Swedish Lapland Visitors Board.
Har spenderat livet i olika subkulturer med do it yourself-tänk
Martin Eriksson kommer närmast från en kommunikationstjänst på Institutet för rymdfysik i Kiruna. Han har även arbetat som Head of Creative på produktionsbyrå och drivit eget som både skomakare och filmfotograf. Där han bland annat producerat barnprogram på minoritetsspråk.
”Jag tror att det är viktigt att ha ett brett tänk för att nå ut idag. Intresse kan såklart köpas om man har en djup portmonnä, men de flesta har ju tyvärr inte det. Men om man kan flyta mellan olika discipliner kan man vara snabb och plocka upp historier och paketera dem för en rad olika outlets.” Säger Martin Eriksson. ”Jag tror också att Swedish Lapland Visitors Board kan ha en vinning av en viss envishet jag har efter har spenderat mitt liv i olika subkulturer med starkt do it yourself-tänk. Om man växte upp med en skateboard under armen och roddade konserter med kamrater väntar man oftast inte på att få något serverat på ett fat. Man tar hammaren och slår ihop det man har till hands och får det att fungera. På ett eller annat sätt.”
Martin började sin tjänst på Swedish Lapland Visitors Board redan den 16 mars.
Rollen Online Communications Officer är ny för verksamheten
Rollen Online Communications Officer är ny för verksamheten och ska verka för att stärka relationen med målgrupper i sociala kanaler.
”Det är viktigt att vi förmedlar en genuin och autentisk bild av Sveriges arktiska resmål. Vi tror att Martins perspektiv som inflyttad kan bidra till att se på platsen ur nya synvinklar.” Säger Petter Norén.
Martin Eriksson, som är uppvuxen i Borlänge, fick en längtan efter landsbygd när det var dags att bilda familj. Vägen ledde till Hedenäset och efter en omväg till Malmö och en sväng till Jukkasjärvi är han nu tillbaka där hans norrbottniska resa började.
”Efter att ha spenderat ett liv i storstäderna har Tornedalen verkligen krupit under huden på familjen. För att efter att man har vant sig vid den här öronbedövande tystnaden så är det svårt att gå tillbaka till mullret. Det är även enkelt att vara kreativ om man minimerar modernitetens problem och fokuserar på att ha ett sådant enkelt liv man kan.” Säger Martin Eriksson.
Här kan ni läsa mer om Swedish Lapland Visitors Board på Turismnytt.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg i Västsverige med fem nyskapande konstupplevelser i form av tre nya...
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan 24–29 juni i Norrköping! Dags att ...
-
-
Gästbloggare
-