-
Swedish Lapland Visitors Board – Martin Eriksson ny Online Communications Officer
Med en bakgrund i såväl rymdkommunikation som reklamfilmskreation och skomakeri ska Martin Eriksson nu bidra till att stärka attraktionen och positionen för Sveriges arktiska resmål online. Martin kommer att ha en viktig roll i att öka engagemang och interaktioner hos potentiella besökare i sociala kanaler.
”Vi är mycket glada att välkomna Martin till vårt team. Vi tror att han, med sina kompetenser och sin breda bakgrund, kan hitta nya vägar att nå våra målgrupper. Han kommer att spela en viktig roll i att stärka kunskapen om vårt arktiska besöksmål brett.” Säger Petter Norén, Digital Transformation Lead på Swedish Lapland Visitors Board.
Har spenderat livet i olika subkulturer med do it yourself-tänk
Martin Eriksson kommer närmast från en kommunikationstjänst på Institutet för rymdfysik i Kiruna. Han har även arbetat som Head of Creative på produktionsbyrå och drivit eget som både skomakare och filmfotograf. Där han bland annat producerat barnprogram på minoritetsspråk.
”Jag tror att det är viktigt att ha ett brett tänk för att nå ut idag. Intresse kan såklart köpas om man har en djup portmonnä, men de flesta har ju tyvärr inte det. Men om man kan flyta mellan olika discipliner kan man vara snabb och plocka upp historier och paketera dem för en rad olika outlets.” Säger Martin Eriksson. ”Jag tror också att Swedish Lapland Visitors Board kan ha en vinning av en viss envishet jag har efter har spenderat mitt liv i olika subkulturer med starkt do it yourself-tänk. Om man växte upp med en skateboard under armen och roddade konserter med kamrater väntar man oftast inte på att få något serverat på ett fat. Man tar hammaren och slår ihop det man har till hands och får det att fungera. På ett eller annat sätt.”
Martin började sin tjänst på Swedish Lapland Visitors Board redan den 16 mars.
Rollen Online Communications Officer är ny för verksamheten
Rollen Online Communications Officer är ny för verksamheten och ska verka för att stärka relationen med målgrupper i sociala kanaler.
”Det är viktigt att vi förmedlar en genuin och autentisk bild av Sveriges arktiska resmål. Vi tror att Martins perspektiv som inflyttad kan bidra till att se på platsen ur nya synvinklar.” Säger Petter Norén.
Martin Eriksson, som är uppvuxen i Borlänge, fick en längtan efter landsbygd när det var dags att bilda familj. Vägen ledde till Hedenäset och efter en omväg till Malmö och en sväng till Jukkasjärvi är han nu tillbaka där hans norrbottniska resa började.
”Efter att ha spenderat ett liv i storstäderna har Tornedalen verkligen krupit under huden på familjen. För att efter att man har vant sig vid den här öronbedövande tystnaden så är det svårt att gå tillbaka till mullret. Det är även enkelt att vara kreativ om man minimerar modernitetens problem och fokuserar på att ha ett sådant enkelt liv man kan.” Säger Martin Eriksson.
Här kan ni läsa mer om Swedish Lapland Visitors Board på Turismnytt.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
-
Gästbloggare
-