-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige
Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 anmälda välkomna till biografen Bergakungen. Därefter berättade han om ett fantastiskt år i besöksnäringen i Västsverige trots regn i juli och stormen Hans i augusti.
Sämre tider tycks visserligen vara på väg, men det drar ut på tiden och det finns mycket positivt som händer i regionen. Exempel på det är två företag med boenden bland trädtopparna och i skogen – Islanna med trädhus och Hyssna Forest Resort med ”rum” både bland trädtopparna och som ”cliffhangers”. I Göteborg har det tillkommit coola hotell på marken som Jacy´z, Liseberg Grand Curiosa och Clarion Hotel Draken.
I Bohuslän har Lådfabriken byggt ut, Kläpphagen på Koster har öppnat, Ulkeröds Gård blivit med hotell, Strömstads Spa har öppnat igen nyrenoverat och Tjörnbro Arena är igång för fullt. Till det kommer Billingehus som snart är helt klara med nyrenoveringen. Regionen har också begåvats med ytterligare en stjärna i Guide Michelin, nämligen Restaurang Signum
Pater Noster fick Stora Turismpriset 2022 och det har setts 300-kilos tonfiskar utanför kusten. Delar av regionen har blivit en stark cykeldestination och det har noterats dubbelt så många holländska besökare som före pandemin och de stannar dubbelt så länge. Dessutom har Liseberg utsetts till Europas bästa nöjespark och Göteborg har rankats som hållbaraste destinationen för sjunde året i rad.
Delvis (?) som effekt av pressresor och andra aktiviteter har regionen fått extremt mycket press, internationellt och nationellt och det är framför allt tre saker utländsk press är intresserade av:
- Hållbart resande
- Kultur, mat och livsstil
- Natur – vandra, cykla och paddla
Strategier inom sociala medier och trendspaningar om framtidens kommunikation
Medieexperten Emanuel Karlsten delade med sig av tips och tankar.
Han inledde med att han ville hjälpa de västsvenska företagen och destinationerna i publiken med publicitet. Ge nycklar för att bli bättre på att nå ut i sociala kanaler
Beteenden är konstanta – det är bara omständigheterna som förändras. Förr var det kyrkan, det var där information spreds. Det var den enda kanal man hade men också en bra grund för fake news. Sedan kom massmedia, internet och sociala medier Det vi får nu är inte en annan variant av massmedia – massmedier är bara en parantes.
Mediedygnet har förändrats – från att vi har fått till oss nyheter/media sporadiskt några gånger per dygn till som nu småätande hela tiden. Nyheter och information har blivit en ny valuta – Relationerna har ett värde.
Vilka personer är då makthavare? Enligt Maktbarometern för 2023 är det influencers från sociala media som JLC och familjen Lundell, men också politiken i form av Sverigedemokraterna och Magdalena Andersson och nyhetsmedia som Aftonbladet och SVT.
Här skiljer det mellan ”kändisar”, som Leif GW Persson och Carola som har lågt relationsdjup och sociala medieprofiler som har stort relationsdjup men är smala på kännedomsaxeln.
Medielandskapet förändras hela tiden och nu kan man se att Facebook minskar och har en åldrande publik, även Instagram går ner medan TikTok ökar enormt.
Det vi måste göra hela tiden är att anpassa oss till förändring, vara flexibla och snabbrörliga, avslutade Emanuel Karlsten.
Banbrytande tekniker för en hållbar framtid
Robin Teigland, professor i strategi och digitalisering vid Chalmers, gav oss en mer teknikfokuserad synvinkel på utvecklingen.
Hon började med att poängtera det viktiga i att jobba tillsammans i nätverk. Det är där riktiga innovationer kommer upp. Hon lyfte fram åtta teknologiska nycklar till en hållbar framtid, bland annat AI, augmented/virtual reality, Internet of things och 3D-printing. Hon uppmanade oss att våga testa generativ AI och olika verktyg, att använda dem internt, det ger ökad produktivitet. Det kan ge inspiration till en ny meny, hjälpa oss skapa kreativa ideer och content.
För att ha en viss beredskap på vad som kan komma ska man tänka på vad som kan hända och hur man ska hantera det, diskutera det med andra som tänker på ett annat sätt, då är man betydligt bättre rustad.
Hur ser då framtiden ut? Hur kommer vi jobba, hur kommer vi att transportera oss? Helt klart är att nya rörlighetsmönster kommer när eldrivna bärplansbåtar som Candela kommer i stor skala och när elflygplanen är här.
Att vi nu har att förhålla oss till fem generationer gör att en ”reverse mentor”, en yngre person som kommer med nya erfarenheter från den nya världen och som kan vara till stor hjälp! Avslutningsvis tog Robin upp att en stor möjlighet att jobba klimatsmart är att släppa lös ”fångade” resurser där ett exempel är fisknät som blir till möbler.
Turistrådet Västsveriges arbete
Av en panel bestående av från Turistrådet Västsverige: Marie Linde, Martin Ramsay, Linda Sturk, Emelie Jahnke, Henrik Linneros samt Linus Bergström från Ragnerud Vandringsdestination fick vi höra mer om vad Turistrådet gör.
Henrik berättade att han jobbar med företagen för att skapa cykeldestinationer. Han ligger på för att få till fler cykelleder och konstaterade att gravelbike är stort i Dalsland. Cykling bra för att förlänga säsonger så det är verkligen värdefullt om man kan få fler att satsa på det. Västsverige är också en attraktiv cykeldestination för både svenska och utländska besökare med fem nationella leder.
Emily lyfte fram fördelarna med utlandsmarknaderna. Som att de har andra säsonger och ett bra exempel är höstlovet. Med Norge och Danmark så blir nämligen höstlovsperioden fyra veckor eftersom de har andra veckor än vi i Sverige. I Nederländerna har de maj-lov. Det har man fångat upp i Västsverige och erbjuder nu produkter riktade till den målgruppen. För Ragnerud är just Holländare den största målgruppen.
Linda: – Utländska researrangörer en viktig kanal, därför har webinarier riktat till utländska arrangörer arrangerats och de har medverkat på Visit Swedens workshop.
Emily igen: – Utomlands jobbar man via PR-byråer och här hemma ordnar man visningsresor – Det ger väldigt bra press. Man vårdar också relationen med dem som varit här vilket gör det till en bra investering. Det gör att det kan bli flera artiklar och även upprepade besök.
Inför majlovskampanjen hade de en pressresa med två holländska kanaler, bland annat Lady Lemonade
Digital marknadsföring
Martin – Vastsverige.com är plattformen/navet men utöver det tillkommer även sociala medier på flera olika marknader, som Norge, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna. Syftet med det är att driva trafik ut till företagen i destinationen.
Sajten har nio miljoner besökare och genererar 1,7 miljoner leads. Hur får man då så bra trafik? För att få organisk trafik är det grundläggande att jobba med SEO. Totalt är det 70-80 redaktörer om man räknar med de olika kommunerna. När det gäller köpt trafik, SEM, så pinpointar man specifika sökord och utvalda målgrupper. På sociala medier blir det mer punktinsatser som driver trafik. Då gäller det att ha en bra produkt och många snygga coola bilder och det har Västsverige varför man också kan skapa annonsmaterial som sticker ut.
Henrik berättade att man har kunnat bidra till att förbättra paket genom besök av olika naturturismföretagare som fick vara gäster.
Utbildning är stor del av verksamheten – Turistrådet Online hålls sex gånger per år men också mer nischade utbildningar för olika delar av näringen. Steg-för-steg är en annan insats och man erbjuder hållbarhetsrådgivning
Turistrådet planerar för en stor hållbarhetskonferens tillsammans med Visit Sweden och Göteborg & Co 2025 – ”Stepping up sustainability Sweden 2025”
Mark Levengood
Mark Levengood gav en tankeväckande presentation om förändring, kreativitet och att våga göra fel. På sitt karaktäristiska maner berättade han anekdoter från sin egen verklighet och delade med sig av funderingar och konkreta tips.
Han ställde frågan: Vad skulle få mig att resa? ”Man förväntas köra vinprovning i min ålder men det är inte det jag vill.” Han insinuerade också kvinnor blir roligare efter 50 medan män blir bara tråkigare efter 50! Eller?
Efter att ha berättat om en resa han hade arrangerat för sina kompisar för att fira sin födelsedag föreslog han att det borde vara ett skräddarsytt paket man kunde erbjuda andra – ”Res tillbaka till din ungdom” (=ungdomens platser och anekdoter) och ta med kompisarna.
Ett annat tips från Mark: Skräddarsy paket för tanter. Snegla inte på andra – hitta på egna annorlunda saker. För nördar till exempel. Alla är nördar idag. Skapa sådant som ni själva tycker är roligt.
Världen utvecklas så fort idag – Mänsklighetens totala kunskapsbank tredubblas vartannat år men vilken kunskap är det som är viktig? Jo, förmågan att kunna stuva om bland kunskaperna i huvet och kunna tänka nytt, menade Mark och lade till att man ska inte sticka under stol med att det är svårt med förändring men det är rewarding och nödvändigt.
När vi tittar på saker ser vi vad vi tror oss finna och då fastnar man i gamla banor. Vi måste våga testa nya saker. Gå in i vardagens rutiner och ändra på dem. Stöta på nya problem och dem måste man lösa och då hittar man nya kreativa processer och så kom han med ett nytt paketförslag: Ordna isvakshelg med bastu och massa god mat efter…
På alla arbetsplatser måste det finna utrymme för att göra fel, men gör inte samma misstag två gånger, då är ni dumma.
Årets hållbarhetskliv
Hållbarhetsklivet är Turistrådets initiativ för en hållbar besöksnäring i Västsverige där inget steg är för litet så länge det gör skillnad. Hållbarhetsklivet har fyra grundläggande principer som ni kan läsa mer om här
Priset Årets hållbarhetskliv delas ut till en besöksnäringsverksamhet (31 nominerade i år) och ett kommunalt initiativ (22 nominerade).
Vinnare Kommunala initiativ blev Tanums kommun för Fjällbacka kaj! Övriga nominerade var Öckerö kommun för Göteborgs skärgårdsled, Herrljunga kommun för Herrljungafestivalen och Skara/Skövde/Falköping för Visit Hornborgasjön.
Vinnare Besöksnäringsverksamhet blev Hällsnäs och Restaurang Signum! Här var de övriga nominerade Navet Science center, Lilla Björkö och Kosters Trädgårdar
Ni är välkomna att läsa mer om Årets hållbarhetskliv här
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-