-
VD lämnar destinationsbolag efter tre år
Anna Wersén, som värvades från Skistar Åre där hon arbetade som marknads- och försäljningschef för tre år sedan ,har bestämt sig för att sluta som VD på Destination Östersund, för att starta egen konsultverksamhet inom kommunikation och marknadsföring.
När hon tillträdde tjänsten var bolaget relativt nystartat med 27 ägare och en omsättning på 1 miljon kronor. Idag har bolaget över 120 ägare och partners med en omsättning på drygt 6 miljoner kronor.
Destination Östersund bildades för att utveckla besöksnäringen och är ett näringslivsägt bolag som i nära samarbete med Östersunds kommun arbetar för mer turism, mer möten, mer evenemang och ökad handel.
Anna Wersén är också VD i dotterbolaget Visit Östersund där kommunen äger 49 % av aktierna. Visit Östersund AB’s huvuduppgift är att marknadsföra och sälja in, samt informera om Östersund till besökare.
– Efter tre fantastiskt roliga och lärorika år har jag bestämt mig för att sluta som vd för Destination Östersund och Visit Östersund. Det har varit ett arbete som jag har uppskattat oerhört och jag är stolt över vad vi har åstadkommit under dessa år. Jag har haft förmånen att arbeta med mycket kompetenta personer i många olika konstellationer som har bidragit till utvecklingen av Östersund. Nu vill jag gå vidare i karriären och ta mig an uppdrag i mitt egna konsultbolag inom kommunikation & kommersiella partnerskap, säger Anna Wersén, frånträdande vd Destination Östersund och Visit Östersund
– Det har varit en oerhört betydande etablering och utveckling av Destination Östersund och Visit Östersund som skett under Annas ledning. Anna har gjort ett fantastiskt arbete. Det är tråkigt att hon nu bestämt sig för att gå vidare men jag förstår hennes tankar om nästa steg i karriären. Vi i styrelsen önskar henne all lycka, säger Lars Lindqvist, styrelseordförande Destination Östersund.
Anna kommer att arbeta som vd för båda bolagen fram till sista januari 2016. Rekrytering av en ersättare kommer att startas omgående.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Destination Östersund
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
-
Gästbloggare
-