-
Visit Dalarna lanserar en egen innovativ digital plattform
Med inspiration från spelindustrin har Visit Dalarna utvecklat en egen teknisk plattform som möjliggör helt nya upplevelser för besökaren.
Nu ges företag inom besöksnäringen möjligheten att nyttja plattformen för att utveckla egna applikationer som ska förstärka upplevelsen av Dalarna – både före, under och efter besöket.
En ny innovativ era
Som ett steg i ledet att arbeta aktivt med affärsutveckling och digitalisering satsar Visit Dalarna på innovations- och utvecklingsprojekt. Vilket gynnar både besöksnäringen och framtida besökare.
Genom ett nära samarbete med det Falubaserade teknikföretaget Tension, med rötter i spelindustrin, har Visit Dalarna arbetat fram en teknisk innovation som förflyttar besöksnäringen framåt i digitaliseringsprocessen.
”Vi står inför en helt ny innovativ era. I en tid när över 80 procent av bokningarna sker digitalt är detta ett genombrott för digitaliseringen av besöksnäringen. Ett generationsskifte i jämförelse med när spelindustrin utvecklades från 2D till 3D och begreppet ”Det svenska spelundret” myntades.” Säger Jonas Rosén”, VD för Visit Dalarna.
Resultatet är en öppen teknisk plattform med unika funktioner där besöksnäringens behov och utmaningar möter spelindustrins lustfyllda sätt att levandegöra upplevelser, vilket attraherar till interaktion.
Visit Dalarna Travel Guide
För att visualisera och konkretisera vad den ny tekniska plattformen kan erbjuda pågår utveckling av Visit Dalarna Travel Guide. Det är en app som ska möta besökarens behov av att, när som helst på dygnet och var som helst i världen, få information och inspiration om vad som finns att uppleva i Dalarna.
”Plattformen bygger på kartor i 3D och i Visit Dalarna Travel Guide kan användaren nyttja dessa kartor för att visualisera bland annat cykel- och vandringsleder genom gps-tracking och höjdkurvor. Med 360-graders filmning och fotografering är det möjligt att uppleva ett besöksmål genom att vandra genom olika rum och ta del av spännande miljöer, precis som i spelvärlden. Med VR-glasögon blir effekten och upplevelsen ännu mer realistisk” Säger Magnus Björkman, VD för Tension Graphics.
Engagerar sig i projektet
Carl Larsson-gården i Sundborn är en av flera aktörer inom besöksnäringen i Dalarna som engagerats i projektet.
”Det här är jättespännande! För Carl Larsson-gården kan den nya tekniken bidra till att vi väcker nyfikenhet hos yngre målgrupper. Miljöerna, konsten och hantverket kan tillgängliggöras för fler att uppleva världen över.” Säger Chia Jonsson, verksamhetschef på Carl Larsson-gården.
Visit Dalarna och Tension fortsätter att utveckla den tekniska plattformen som ger besöksnäringsföretagen möjlighet att kostnadseffektivt och med teknisk support utveckla och dela sina egna applikationer från en gemensam digital miljö.
Visit Dalarna Travel Guide finns att ladda ned där andra appar finns.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
-
Gästbloggare
-