-
Visit Dalarna lanserar en egen innovativ digital plattform
Med inspiration från spelindustrin har Visit Dalarna utvecklat en egen teknisk plattform som möjliggör helt nya upplevelser för besökaren.
Nu ges företag inom besöksnäringen möjligheten att nyttja plattformen för att utveckla egna applikationer som ska förstärka upplevelsen av Dalarna – både före, under och efter besöket.
En ny innovativ era
Som ett steg i ledet att arbeta aktivt med affärsutveckling och digitalisering satsar Visit Dalarna på innovations- och utvecklingsprojekt. Vilket gynnar både besöksnäringen och framtida besökare.
Genom ett nära samarbete med det Falubaserade teknikföretaget Tension, med rötter i spelindustrin, har Visit Dalarna arbetat fram en teknisk innovation som förflyttar besöksnäringen framåt i digitaliseringsprocessen.
”Vi står inför en helt ny innovativ era. I en tid när över 80 procent av bokningarna sker digitalt är detta ett genombrott för digitaliseringen av besöksnäringen. Ett generationsskifte i jämförelse med när spelindustrin utvecklades från 2D till 3D och begreppet ”Det svenska spelundret” myntades.” Säger Jonas Rosén”, VD för Visit Dalarna.
Resultatet är en öppen teknisk plattform med unika funktioner där besöksnäringens behov och utmaningar möter spelindustrins lustfyllda sätt att levandegöra upplevelser, vilket attraherar till interaktion.
Visit Dalarna Travel Guide
För att visualisera och konkretisera vad den ny tekniska plattformen kan erbjuda pågår utveckling av Visit Dalarna Travel Guide. Det är en app som ska möta besökarens behov av att, när som helst på dygnet och var som helst i världen, få information och inspiration om vad som finns att uppleva i Dalarna.
”Plattformen bygger på kartor i 3D och i Visit Dalarna Travel Guide kan användaren nyttja dessa kartor för att visualisera bland annat cykel- och vandringsleder genom gps-tracking och höjdkurvor. Med 360-graders filmning och fotografering är det möjligt att uppleva ett besöksmål genom att vandra genom olika rum och ta del av spännande miljöer, precis som i spelvärlden. Med VR-glasögon blir effekten och upplevelsen ännu mer realistisk” Säger Magnus Björkman, VD för Tension Graphics.
Engagerar sig i projektet
Carl Larsson-gården i Sundborn är en av flera aktörer inom besöksnäringen i Dalarna som engagerats i projektet.
”Det här är jättespännande! För Carl Larsson-gården kan den nya tekniken bidra till att vi väcker nyfikenhet hos yngre målgrupper. Miljöerna, konsten och hantverket kan tillgängliggöras för fler att uppleva världen över.” Säger Chia Jonsson, verksamhetschef på Carl Larsson-gården.
Visit Dalarna och Tension fortsätter att utveckla den tekniska plattformen som ger besöksnäringsföretagen möjlighet att kostnadseffektivt och med teknisk support utveckla och dela sina egna applikationer från en gemensam digital miljö.
Visit Dalarna Travel Guide finns att ladda ned där andra appar finns.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
Nästan 140 000 personer saknas i besöksnäringen de kommande tre åren
Den svenska besöksnäringen står inför en massiv rekryteringsutmaning de kommande åren enligt en rapport från UHC.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – prisvärd skidåkning och investeringar
SkiStar fortsätter att investera i gästupplevelser och inleder vintersäsongen med infrastruktursatsningar och nya resmålspass.
-
YH-kurser på TEC för dig som vill klättra i karriären
Kompetens är hårdvaluta om du vill klättra i karriären inom besöksnäringen. Ett tips är att gå en kort YH-kurs på TEC.
-
Wasaline blir Östersjöns första koldioxidneutrala rederi
Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum, samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line. Rederiets klimatmål är därmed nått.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i juli
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade med drygt 3 procent i juli enligt Visita. Dock minskade hotellrumspriserna.
-
Ghost Ships – ny utställning på Sjöhistoriska museet om vraken i Östersjön
Den 4 september öppnar Sjöhistoriska museet dörrarna till Ghost Ships – en ny utställning om vrak som vilar på Östersjöns botten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
Mest om Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
Helsingborg Arena är en välbesökt mötesplats. Nu söker verksamheten en strategisk och relationsbyggande projektledare.
-
Vitlycke museum – bronsåldersfestival tillbaka för andra året
Den 21–24 augusti bjuder Vitlycke museum i Tanum in till Bronze Age Festival. Besökare från hela världen tar del av vår historia.
-
Världspremiär för Benke Rydmans scenshow baserad på Aviciis musik
Den 29 augusti är det premiär för Benke Rydmans nya scenshow Lonely Together på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juli 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
First Camp stärker närvaron i Värmland – förvärvar Sommarviksgruppen
First Camp, Skandinaviens största kedja för campingar och resorts, fortsätter sin expansion. Nu ...
-
Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
Att tillbringa vintern på skidor tillsammans med familj och vänner i fjällen har i många år varit en uppskattad o...
-
Branäs summerar en lyckad sommar 2025
Nu är sommarsäsongen 2025 i Branäs avslutad. Med lyckade event, populära sommarnyheter och en so...
-
-
Gästbloggare
-