onsdag 15 oktober 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
    • Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
    • Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
    • Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Susanne Andersson, VD för marknadsföringsbolaget Visit Sweden.
    2025-04-02 19:31

    Visit Sweden – marknadsföringsresultatet för 2024 visar ett ökat internationellt intresse för Sverige

    Svenska regeringens investering om 104,6 miljoner kronor i Visit Sweden år 2024 gav marknadsföringsinsatser för Sverige som turistdestination till ett PR-värde/annonsvärde om cirka 5,6 miljarder kronor – en ökning med 124% sedan 2023.

    2024 ett rekord för Visit Swedens globala marknadsföring

    2024 har inneburit ett rekord för Visit Swedens globala marknadsföring. Bland annat har cirka 4,1 miljarder personer (brutto) nåtts av deras globala marknadsföring. En ökning med ca +52% jämfört med år 2023, då bruttoräckvidden låg på ca 2,7 miljarder personer.

    Även det internationella intresset för Sverige som destination fortsätter att öka under 2024. Liksom antalet utländska övernattningar i Sverige.

    Visit Swedens årsrapport och årsredovisning framgår att marknadsföringsbolagets omsättning 2024 uppgick till 123,4 MSEK med ett resultat om (minus) -2,48%. Rörelsemarginalen landade på (minus) -2,8% medan soliditeten uppgår till 44,8%.

    Ökad räckvidd och frekvens stärker Sveriges konkurrenskraft

    Statens grundfinansiering av bolaget var 104,6 miljoner kronor till samhällsuppdraget att marknadsföra resmålet Sverige.

    Utöver de mycket framgångsrika marknadsföringsinsatserna av Sverige, uppfyller Visit Sweden den statliga ägarens mål för verksamheten. Frånsett målet om ett rörelseresultat >0,5% som år 2024 är lägre än 0,5%.

    ”Visit Sweden visar för verksamhetsåret ett resultat om – 2 480 TSEK motsvarande en rörelsemarginal om -2,8%. Vilket är i linje med beslutet om ökad satsning i räckvidd och frekvens för att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson. ”Tack vare svenska besöksnäringens engagerade arbete med attraktiva erbjudanden, upplevelser och produkter som vi vet att målgruppen för vår marknadsföring efterfrågar, bidrar hela Sveriges besöksnäring till de fantastiska resultat vi ser. Vilket stärker oss i vårt fortsatta arbete att attrahera fler och rätt målgrupp att upptäcka Sverige.”

    PR-värde/annonsvärde – ett mått på ekonomisk avkastning

    PR-värde, även kallat annonsvärde som för Visit Sweden uppgår till cirka 5,6 miljarder kronor för 2024, är ett vedertaget mått för PR som beskriver kostnaden att nå samma målgrupp med köpt annonsering.

    Man utgår från annonspris hos mediet som gjort ett omnämnande och multiplicerar med ett värde för att reflektera artikelstorlek, antal följare, varumärkesexponering och hur positiv artikeln är, samt en antagen högre trovärdighet hos redaktionellt innehåll jämfört med betald reklam.

    Det finns ingen standard för multipliceringsvärde. Men 3 eller 6 är vanligt förekommande. Visit Sweden har sedan många år valt att använda 2,4 som multipliceringsvärde.

    Ökningen av PR-värdet för Visit Sweden, för resmålet Sverige år 2024, beror till stor del på en ökad andel publicering i TV i flera länder. Vilket bidragit till en ökad räckvidd, ett bredare genomslag och ett ökat PR-värde.

    Avkastningen på den statliga investeringen i Visit Sweden är större än enbart PR-värdet. Sådant som inte inkluderas i PR-värdet är bland annat:

    ◆ Värdet av Sveriges synlighet i länder utöver Visit Swedens nio fokusländer.
    ◆ Det positiva värdet för Sverigebilden.
    ◆ Turismens bidrag till lokalsamhällen, arbetstillfällen, infrastrukturutveckling etc.

    Internationella intresset för Sverige fortsätter att öka

    Intresset för Sverige som destination fortsätter att öka internationellt. Detta kan bland annat följas genom antalet internationella, reserelaterade sökningar om Sverige via globala sökmotorer.

    2024 ökade antalet sökningar med 6,7% jämfört med 2023, enbart via sökmotorn Google. Vilket innebär närmare 12,7 miljoner sökningar om turistlandet Sverige år 2024.

    Under 2024 noterades det totalt 69 miljoner gästnätter i Sverige. Vilket är en ökning med 0,7 procent från föregående år enligt Tillväxtverket.

    Antalet utländska besökares övernattningar i Sverige, som står för ungefär en fjärdedel av alla övernattningar i Sverige, ökade 2024 med 2 procent från 2023 som hade 16 472 523 gästnätter. Jämfört med rekordåret innan pandemin, 2019, är det en uppgång med 0,8 procent från 16 678 430 gästnätter.

    Besökare från Tyskland, Danmark och Norge är de nationaliteter som 2024 stod för flest utländska övernattningar i Sverige. Av de länder som Visit Sweden marknadsför Sverige i, var Tyskland, Danmark, Norge, USA och Kina top-fem länder med störst ökning av antalet gästnätter i Sverige 2024 jämfört med 2023.

    Visit Swedens målleverans 2024

    ◈ Mål: 70% av svenska besöksnäringens intressenter ska uppleva att Visit Swedens destinationsmarknadsföring skapar affärsnytta år 2025.
    Leverans år 2024: 71%

    ◈ Mål: 70% av svenska besöksnäringens intressenter ska uppfatta Visit Sweden som ledande och drivande inom turismens utveckling år 2025.
    Leverans år 2024: 71%

    ◈ Mål: 65% av de internationella resenärer som år 2025 efterfrågar mer hållbara alternativ, ska vara intresserade av att besöka Sverige.
    Leverans år 2024: N/A (mäts vartannat år, nästa gång under 2025).

    ◈ Mål: 64% av de svenska resenärer som år 2025 efterfrågar mer hållbara alternativ, ska vara intresserade av att besöka Sverige.
    Leverans år 2024: N/A (mäts vartannat år, nästa gång under 2025)

    ◈ Mål: Årligt mål för soliditet, justerat eget kapital/balansomslutning 20-30%.
    Leverans år 2024: 45%

    ◈ Mål: Årligt mål för Rörelseresultat, totala intäkter >0,5%.
    Leverans år 2024: -2,8%

    Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.

    • Text: Visit Sweden
    • Foto: Visit Sweden
    Tweet
  • Sommartorpet i Falkenberg besöksnäringen
    2025-10-13 05:07

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25

    Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ

  • Robert Pettersson och Lina Skandevall på Västerbottens besöksnäringsdagar 2025
    2025-10-13 04:09

    Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1

    Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare

  • Busstorget 2026
    2025-10-13 03:31

    Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april

    Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026

  • Marcus Ståhl föreläser om hur man når internationella gäster
    2025-10-12 17:27

    Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång

    Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster

  • Svedjan Ost är ett exempel på hur nytänkande lantbruk och värdskap kan förenas i besöksnäringen. En av nomineringarna till Stora Turismpriset.
    2025-10-12 16:08

    Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell

    Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.

  • Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till en spännande kampanjidé.
    2025-10-11 18:49

    Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé

    Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj

  • Halloween kryper närmare och Gröna Lund erbjuder ett kusligt och höstligt event under månaden.
    2025-10-11 17:53

    Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow

    Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.

  • Bokmässan var ett av de flera evenemang som lockade många besökare till Göteborg under september.
    2025-10-10 20:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.

  • Konceptet Art Halland som lanserats av Region Halland ska inspirera fler att uppleva konstscenen i landskapet.
    2025-10-07 17:51

    Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer

    Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.

  • Utställningen James Cameron – Challenging the Deep som kommer till Vasamuseet 2026 handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och teknikinnovatören.
    2025-10-07 17:12

    James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026

    Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.

  • Veckans profil

    Christina Uhlin

    Christina Uhlin

    Fotograf med känsla för människor, mat och miljöer

    Genom sina bilder hjälper hon företag och besöksnäring att lyfta fram sin verksamhet på ett sätt som förmedlar känsla, stämning och trovärdighet

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 september

    • Webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Ny mätning: Hur tänker svenskarna kring sitt resande?

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Webinar Linda Staaf – Den Regenerative Resenären – så här vill hon se världen
      2025-10-15
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Turismdag och 30-årsjubileum – Jämtland Härjedalen Turism
      2025-10-16
      • Östersund
      • jht.se/turismdagen-2025-jht-30ar/
    • Greentime inspirationsdag
      2025-10-22
      • Landskrona
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-landskrona-22-okt/
    • Webbinarium: Visit Sweden 2026
      2025-10-22
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumvisitsweden2026
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-06 01:57

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...

    • 2025-10-07 16:28

      Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma

      Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...

    • 2025-10-07 17:12

      James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026

      Utställningen James Cameron – Challenging the Deep handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och tekniki...

    • 2025-10-07 17:51

      Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer

      Halland ska bli “Bästa livsplatsen” till 2030. Förutom satsningar på bland annat företagsklimat och infrastruktur...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lite och ta fram lite extraord...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet