-
10 vanliga misstag som gör att upplevelser inte säljer
Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.
Har du varit med om det? Det har jag. Många gånger. Och oftast vet jag vad det beror på.
Under det senaste året har jag pratat med över 100 företagare som säljer upplevelser. En del nya och en del med lång erfarenhet. Jag har frågat dem vad som funkar bra och vad som inte funkar alls.
Här är en sammanställning över vilka misstag de gjort. Och sedan en lista över hur man kan lyckas.
Med upplevelse menar jag en aktivitet, kurs eller resa, till exempel en guidad ridtur, en yogaweekend eller en svampkurs.
10 vanliga misstag som gör att upplevelser inte säljer
-
Upplevelsen når inte ut i bruset
-
Det saknas en bild som gör att kunden känner wow!
-
Rubriken är inte tillräckligt lockande
-
Kunden blir osäker på om det här passar just henne
-
Det saknas praktiska detaljer vilket gör att kunden har frågor
-
Det är otydligt var upplevelsen äger rum
-
Det är otydligt hur man tar sig dit
-
Kunden känner inte förtroende för att upplevelsen eller du som arrangör är så fantastisk som det står på din hemsida
-
Kunden kan inte se om det finns platser kvar och heller inte boka och betala direkt online
-
Otydliga avbokningsregler
Det var de 10 punkterna. Och här kommer en checklista som du kan använda för öka chansen till fler bokningar.
Checklista för att öka antalet bokningar
-
Se till att kunden hittar upplevelsen där de brukar söka. För att lyckas med det måste du först identifiera vem kunden är. Var brukar kunden boka sina upplevelser? Vilka sajter och sociala medier använder de? Vad brukar de googla på för att hitta upplevelser som dina? Om du kan svara på de frågorna så blir det lättare att nå ut till rätt kund.
-
Välj en lockande bild som gör att potentiella kunder stannar upp och hajar till. En proffsig skarp bild med bra färger som är tagen under rätt årstid med rätt målgrupp i motivet.
-
Skriv en lockande rubrik som får kunden att vilja veta mer. Tex Höstlovskul för barnfamiljer i Jämtlandsfjällen är mer lockande än Vandringspaket i fjällen. Och Skidtur med våfflor på Fulufjället är mer lockande än Guidad skidtur 3 timmar.
-
Var tydlig med vilken målgrupp upplevelsen är anpassad för. Tänk så här… När en potentiell kund läser om dina upplevelser kommer kunden snart att ställa sig den här frågan:
– Är det här verkligen någon för mig?
Vem är målgruppen? Det måste framgå tydligt i både säljtexten och faktarutan. Nyckeln till framgång är att våga smalna av istället för att skapa en upplevelse som “passar alla”.
-
Beskriv upplevelsen så detaljerat som möjligt. Mötestid? Avslutningstid? Åldersgräns? Vad måste man ha med sig? För varje obesvarad fråga ökar risken att kunden väljer att inte boka.
-
Beskriv tydligt var upplevelsen äger rum. Jag har sett många exempel där man missar att skriva var man ses. Ibland skriver man bara “Vi ses vid receptionen”, “Utgår från Skinnskatteberg” eller “Vi hämtar upp på tågstationen”. Vilken reception? Var ligger Skinnskatteberg och var på tågstationen ska vi ses?
-
Beskriv tydligt hur man tar sig till mötesplatsen. Om ni ska ses på Enaforsholms fjällgård så måste du beskriva hur lång tid det tar att åka bil dit från Stockholm, Åre och Östersund. Att man gärna kan resa med tåg, hur man bokar tågbiljett och hur man tar sig från tågstationen till boendet. Ta en titt på din hemsida och se om du kan förtydliga något. Gör det så enkelt som möjligt för kunden.
-
Backa upp din egen säljtext med omdömen från tidigare gäster. För att kunden ska boka krävs att de känner förtroende för dig som arrangör. Det enklaste sättet att få folk att få förtroende för dig är att visa vad tidigare gäster tyckte om din upplevelse. Ett sätt att göra det är att klippa in omdömen direkt på sidan där upplevelsen beskrivs eller länka till din sida på TripAdvisor där de kan läsa fler omdömen.
-
Skaffa ett onlinebokningssystem så att kunden kan se hur många platser som finns kvar och dessutom boka och betala direkt online.
-
Skriv tydliga avbokningsregler så att kunden förstår vad som händer om man ångrar sig, blir sjuk eller inte kan komma. För att kunden ska våga klicka på bokaknappen måste de förstå vad de riskerar. Skriv med enkla ord vad som gäller i direkt anslutning till bokaknappen eller bokningsformuläret. Till exempel gratis avbokning fram till 30 dagar innan resan. Plus en länk till dina avbokningsregler.
Ett enkelt självtest
-
Låt mormor eller en ärlig kompis läsa igenom ditt erbjudande när du sitter bredvid och lyssnar.
-
Fråga om allt är glasklart eller om det är några frågetecken.
-
Skriv upp alla frågor som dyker upp.
-
Komplettera och förtydliga.
-
Häll upp en påtår åt mormor och fråga igen.
Anlita Marcus Eldh
Destinationer och regioner kan anlita Marcus för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning. Uppge att du hittade oss på Turismnytt så får Jakob & Co 10% av mitt arvode vid en första bokning.
Här kan du läsa mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Linda Staaf
-
-
Wingårdhs och Lotus Hotel Group förädlar och förnyar Billingehus
Nu pågår ett omfattande arbete i att väcka liv i Billingehus. Det ska åter bli en destination värd att ta omvägar för.
-
Stockholms Hamnar ska stärka utbytet mellan Finland och Sverige
Stockholms Hamnar tillsammans med Visit Stockholm tar initiativ till att fördjupa relationen med Finland genom ett nytt projekt.
-
Swedish Workshop – speeddejting för fler internationella affärer
I veckan anordnades Swedish Workshop i Falun. Under två dagar möttes internationella researrangörer och svensk besöksnäring.
-
Revolutionerande elflygföretag vinner Göteborgs Companipris
Årets vinnare av Göteborgs Companipris är det banbrytande elflygföretaget Heart Aerospace som vill revolutionera branschen.
-
Svenskarna lägger mer pengar på semestern men avstår utlandsresa
Årets sommar blir den första på flera år helt utan restriktioner för svenskarna och det påverkar semestern. Det visar en ny undersökning.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 maj 2022
Den här veckan med en undersökning som visar att svenskarna kommer att lägga mer pengar på semestern men avstår utlandsresan
-
Cykla i Filmlandskapet Småland vinnare av Årets Turismpris 2022
Carina Engqvist och Carina Eldåker, grundare av Cykla i Filmlandskapet Småland, fick ta emot Årets turismpris 2022.
-
Lakritsfabriken utvecklar sin destination med guidade turer
Under sommaren kommer Lakritsfabriken arrangera flera guidade turer där odling, matlagning och skörd av lakrits kommer vara i fokus.
-
Projektet Stärka världsarv ska bidra till en hållbar turismutveckling
2019-2021 genomfördes projektet Stärka världsarv i Falun. Projektet är avslutat och nu finns en sammanfattning av det tillgänglig.
-
Pippi på Cirkus har äntligen världspremiär den 1 juli 2022
Pippi skapar magi och bjuder på en cirkusmusikal den 1 juli 2022. Då är det äntligen dags för föreställningen Pippi på Cirkus.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Intervju med Fredrik Reinfeldt om hans nya roll som ordförande för Visita
Fredrik Reinfeldt övertog ordförandeskapet i Visita på årsstämman i början av maj. Vi skrev om a...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 maj 2022
En av de intressantaste och mest anmärkningsvärda nyheterna den här veckan är kanske undersökningen som visar att...
-
Pippi på Cirkus har äntligen världspremiär den 1 juli 2022
Pippi, Prusseluskan, Kling och Klang, Tommy och Annika skapar magi och bjuder på en riktig sprakande cirkusmusika...
-
Vår Gård tar hem titeln Årets Konferensanläggning 2022
Årets vinnare i kategorin Årets Konferensanläggning gick till Vår Gård Saltsjöbaden som stod mot...
-
-
Gästbloggare
-