-
10 vanliga misstag som gör att upplevelser inte säljer
Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.
Har du varit med om det? Det har jag. Många gånger. Och oftast vet jag vad det beror på.
Under det senaste året har jag pratat med över 100 företagare som säljer upplevelser. En del nya och en del med lång erfarenhet. Jag har frågat dem vad som funkar bra och vad som inte funkar alls.
Här är en sammanställning över vilka misstag de gjort. Och sedan en lista över hur man kan lyckas.
Med upplevelse menar jag en aktivitet, kurs eller resa, till exempel en guidad ridtur, en yogaweekend eller en svampkurs.
10 vanliga misstag som gör att upplevelser inte säljer
-
Upplevelsen når inte ut i bruset
-
Det saknas en bild som gör att kunden känner wow!
-
Rubriken är inte tillräckligt lockande
-
Kunden blir osäker på om det här passar just henne
-
Det saknas praktiska detaljer vilket gör att kunden har frågor
-
Det är otydligt var upplevelsen äger rum
-
Det är otydligt hur man tar sig dit
-
Kunden känner inte förtroende för att upplevelsen eller du som arrangör är så fantastisk som det står på din hemsida
-
Kunden kan inte se om det finns platser kvar och heller inte boka och betala direkt online
-
Otydliga avbokningsregler
Det var de 10 punkterna. Och här kommer en checklista som du kan använda för öka chansen till fler bokningar.
Checklista för att öka antalet bokningar
-
Se till att kunden hittar upplevelsen där de brukar söka. För att lyckas med det måste du först identifiera vem kunden är. Var brukar kunden boka sina upplevelser? Vilka sajter och sociala medier använder de? Vad brukar de googla på för att hitta upplevelser som dina? Om du kan svara på de frågorna så blir det lättare att nå ut till rätt kund.
-
Välj en lockande bild som gör att potentiella kunder stannar upp och hajar till. En proffsig skarp bild med bra färger som är tagen under rätt årstid med rätt målgrupp i motivet.
-
Skriv en lockande rubrik som får kunden att vilja veta mer. Tex Höstlovskul för barnfamiljer i Jämtlandsfjällen är mer lockande än Vandringspaket i fjällen. Och Skidtur med våfflor på Fulufjället är mer lockande än Guidad skidtur 3 timmar.
-
Var tydlig med vilken målgrupp upplevelsen är anpassad för. Tänk så här… När en potentiell kund läser om dina upplevelser kommer kunden snart att ställa sig den här frågan:
– Är det här verkligen någon för mig?
Vem är målgruppen? Det måste framgå tydligt i både säljtexten och faktarutan. Nyckeln till framgång är att våga smalna av istället för att skapa en upplevelse som “passar alla”.
-
Beskriv upplevelsen så detaljerat som möjligt. Mötestid? Avslutningstid? Åldersgräns? Vad måste man ha med sig? För varje obesvarad fråga ökar risken att kunden väljer att inte boka.
-
Beskriv tydligt var upplevelsen äger rum. Jag har sett många exempel där man missar att skriva var man ses. Ibland skriver man bara “Vi ses vid receptionen”, “Utgår från Skinnskatteberg” eller “Vi hämtar upp på tågstationen”. Vilken reception? Var ligger Skinnskatteberg och var på tågstationen ska vi ses?
-
Beskriv tydligt hur man tar sig till mötesplatsen. Om ni ska ses på Enaforsholms fjällgård så måste du beskriva hur lång tid det tar att åka bil dit från Stockholm, Åre och Östersund. Att man gärna kan resa med tåg, hur man bokar tågbiljett och hur man tar sig från tågstationen till boendet. Ta en titt på din hemsida och se om du kan förtydliga något. Gör det så enkelt som möjligt för kunden.
-
Backa upp din egen säljtext med omdömen från tidigare gäster. För att kunden ska boka krävs att de känner förtroende för dig som arrangör. Det enklaste sättet att få folk att få förtroende för dig är att visa vad tidigare gäster tyckte om din upplevelse. Ett sätt att göra det är att klippa in omdömen direkt på sidan där upplevelsen beskrivs eller länka till din sida på TripAdvisor där de kan läsa fler omdömen.
-
Skaffa ett onlinebokningssystem så att kunden kan se hur många platser som finns kvar och dessutom boka och betala direkt online.
-
Skriv tydliga avbokningsregler så att kunden förstår vad som händer om man ångrar sig, blir sjuk eller inte kan komma. För att kunden ska våga klicka på bokaknappen måste de förstå vad de riskerar. Skriv med enkla ord vad som gäller i direkt anslutning till bokaknappen eller bokningsformuläret. Till exempel gratis avbokning fram till 30 dagar innan resan. Plus en länk till dina avbokningsregler.
Ett enkelt självtest
-
Låt mormor eller en ärlig kompis läsa igenom ditt erbjudande när du sitter bredvid och lyssnar.
-
Fråga om allt är glasklart eller om det är några frågetecken.
-
Skriv upp alla frågor som dyker upp.
-
Komplettera och förtydliga.
-
Häll upp en påtår åt mormor och fråga igen.
Anlita Marcus Eldh
Destinationer och regioner kan anlita Marcus för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning. Uppge att du hittade oss på Turismnytt så får Jakob & Co 10% av mitt arvode vid en första bokning.
Här kan du läsa mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Linda Staaf
-
-
Max Granström blir ny vd för Visit Skåne AB
Han kommer närmast från Helsingborg Arena och Scen
-
Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen
Sju kockar från olika landskap kommer till Skansen för att tillaga och servera smakprov av Sveriges Landskapsmåltider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 med mest under rubrikerna Destination, Boende, Evenemang och Hållbarhet
-
Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin
Efter analys av vad branschen behöver startas "Gastronomiledare – framtidens mat & protein" på YrkesAkademin Yrkeshögskola.
-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
Siffrorna för 2022 visar en nedgång i antalet besökare i skärgården. Dock ser man en ökning för de som satsat på aktiviteter året runt.
-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera personal. Arbetsmarknadskunskap i skolan ska hjälpa kompetensförsörjningen.
-
Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län
Region Örebro län har arbetat med besöksnäringen för att belysa olika behov. Nu har resultatet av projektet presenterats.
-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film” under filmfestivalen i Cannes.
-
Stockholm flörtar med Finland – ny kampanj ska locka fler finländare
Nu lanseras "Fall in Love With Stockholm (Again)". Kampanjen ska inspirera finländare att upptäcka den svenska huvudstaden.
-
Nature’s Best Sweden – nu del av globalt erkänd kvalitetsmärkning
Nature's Best Sweden har erkänts enligt GSTC standard för natur- och kulturupplevelser enligt internationella kriterier för hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
-
Senaste nyhetsbrevet, 16 maj 2023
-
Lyssna på det inspelade webbinariet: Hållbar tillväxt genom samverkan och partnerskap (56 minuter)
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Storbritannien!
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Kina och Indien!
-
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring med mest om Destination, Boende och Evenemang. Destination N...
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och...
-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har unde...
-
Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning
Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av ...
-
-
Gästbloggare
-