måndag 6 februari 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Thomas Walfridsson blir ny VD för Borås TME våren 2023
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023
    • Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten
    • Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
  • Platsannonser:
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • En Marknad- & Försäljningschef sökes till Silver Resort – Arjeplog
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
    • Nöjesparker söker tusentals nya medarbetare inför Halloween och vinter
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Marcus eld tipsar om upplevelser
    2021-10-03 14:31

    10 vanliga misstag som gör att upplevelser inte säljer

    Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.

    Har du varit med om det? Det har jag. Många gånger. Och oftast vet jag vad det beror på.

    Under det senaste året har jag pratat med över 100 företagare som säljer upplevelser. En del nya och en del med lång erfarenhet. Jag har frågat dem vad som funkar bra och vad som inte funkar alls.

    Här är en sammanställning över vilka misstag de gjort. Och sedan en lista över hur man kan lyckas.

    Med upplevelse menar jag en aktivitet, kurs eller resa, till exempel en guidad ridtur, en yogaweekend eller en svampkurs.

    10 vanliga misstag som gör att upplevelser inte säljer

    1. Upplevelsen når inte ut i bruset

    2. Det saknas en bild som gör att kunden känner wow!

    3. Rubriken är inte tillräckligt lockande

    4. Kunden blir osäker på om det här passar just henne

    5. Det saknas praktiska detaljer vilket gör att kunden har frågor

    6. Det är otydligt var upplevelsen äger rum

    7. Det är otydligt hur man tar sig dit

    8. Kunden känner inte förtroende för att upplevelsen eller du som arrangör är så fantastisk som det står på din hemsida

    9. Kunden kan inte se om det finns platser kvar och heller inte boka och betala direkt online

    10. Otydliga avbokningsregler

    Det var de 10 punkterna. Och här kommer en checklista som du kan använda för öka chansen till fler bokningar.

    Checklista för att öka antalet bokningar

    1. Se till att kunden hittar upplevelsen där de brukar söka. För att lyckas med det måste du först identifiera vem kunden är. Var brukar kunden boka sina upplevelser? Vilka sajter och sociala medier använder de? Vad brukar de googla på för att hitta upplevelser som dina? Om du kan svara på de frågorna så blir det lättare att nå ut till rätt kund.

    2. Välj en lockande bild som gör att potentiella kunder stannar upp och hajar till. En proffsig skarp bild med bra färger som är tagen under rätt årstid med rätt målgrupp i motivet.

    3. Skriv en lockande rubrik som får kunden att vilja veta mer. Tex Höstlovskul för barnfamiljer i Jämtlandsfjällen är mer lockande än Vandringspaket i fjällen. Och Skidtur med våfflor på Fulufjället är mer lockande än Guidad skidtur 3 timmar.

    4. Var tydlig med vilken målgrupp upplevelsen är anpassad för. Tänk så här… När en potentiell kund läser om dina upplevelser kommer kunden snart att ställa sig den här frågan:

      – Är det här verkligen någon för mig?

      Vem är målgruppen? Det måste framgå tydligt i både säljtexten och faktarutan. Nyckeln till framgång är att våga smalna av istället för att skapa en upplevelse som “passar alla”.

    5. Beskriv upplevelsen så detaljerat som möjligt. Mötestid? Avslutningstid? Åldersgräns? Vad måste man ha med sig? För varje obesvarad fråga ökar risken att kunden väljer att inte boka.

    6. Beskriv tydligt var upplevelsen äger rum. Jag har sett många exempel där man missar att skriva var man ses. Ibland skriver man bara “Vi ses vid receptionen”, “Utgår från Skinnskatteberg” eller “Vi hämtar upp på tågstationen”. Vilken reception? Var ligger Skinnskatteberg och var på tågstationen ska vi ses?

    7. Beskriv tydligt hur man tar sig till mötesplatsen. Om ni ska ses på Enaforsholms fjällgård så måste du beskriva hur lång tid det tar att åka bil dit från Stockholm, Åre och Östersund. Att man gärna kan resa med tåg, hur man bokar tågbiljett och hur man tar sig från tågstationen till boendet. Ta en titt på din hemsida och se om du kan förtydliga något. Gör det så enkelt som möjligt för kunden.

    8. Backa upp din egen säljtext med omdömen från tidigare gäster. För att kunden ska boka krävs att de känner förtroende för dig som arrangör. Det enklaste sättet att få folk att få förtroende för dig är att visa vad tidigare gäster tyckte om din upplevelse. Ett sätt att göra det är att klippa in omdömen direkt på sidan där upplevelsen beskrivs eller länka till din sida på TripAdvisor där de kan läsa fler omdömen.

    9. Skaffa ett onlinebokningssystem så att kunden kan se hur många platser som finns kvar och dessutom boka och betala direkt online.

    10. Skriv tydliga avbokningsregler så att kunden förstår vad som händer om man ångrar sig, blir sjuk eller inte kan komma. För att kunden ska våga klicka på bokaknappen måste de förstå vad de riskerar. Skriv med enkla ord vad som gäller i direkt anslutning till bokaknappen eller bokningsformuläret. Till exempel gratis avbokning fram till 30 dagar innan resan. Plus en länk till dina avbokningsregler.

    Ett enkelt självtest

    1. Låt mormor eller en ärlig kompis läsa igenom ditt erbjudande när du sitter bredvid och lyssnar.

    2. Fråga om allt är glasklart eller om det är några frågetecken.

    3. Skriv upp alla frågor som dyker upp.

    4. Komplettera och förtydliga.

    5. Häll upp en påtår åt mormor och fråga igen.

     

    Anlita Marcus Eldh

    Destinationer och regioner kan anlita Marcus för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning. Uppge att du hittade oss på Turismnytt så får Jakob & Co 10% av mitt arvode vid en första bokning.

    Här hittar du Marcus’ hemsida

    Här kan du läsa mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg

    • Text: Marcus Eldh
    • Foto: Linda Staaf
    • Tweet
  • Thomas Walfridsson VD Borås TME.
    2023-02-06 15:40

    Thomas Walfridsson blir ny VD för Borås TME våren 2023

    Han tillträder under våren och tar därmed över stafettpinnen från Helena Alcenius, bolagets nuvarande VD.

  • Stromma vinter 2023 besöksnäring
    2023-02-06 03:46

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023

    Med mycket om Destination, Boende, Evenemang och Museer

  • E-go finns nu även i Höga Kusten
    2023-02-05 00:59

    Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten

    Nu kan fler boende och besökare i Örnsköldsvik resa klimatsmart

  • undersökning
    2023-02-04 15:56

    Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse

    En del av Jämtland Härjedalens intäkter kommer från besökare som övernattar hos släkt/vänner. Regionen genomför en undersökning för att se betydelsen.

  • Handbolls-VM i Göteborg 2023
    2023-02-04 15:48

    Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket.

  • Sturebadet bassäng med Orbital Showers.
    2023-02-04 09:57

    Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower

    I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten.

  • Solhem Hotel i Visby
    2023-02-02 18:54

    Solhem Hotel i Visby blir basläger för aktiva utforskare

    Anrika Solhem Hotel i Visby genomgår just nu en renovering och öppnar i mars. Boendet tydliggör även sin nya riktning.

  • Årets varumärke
    2023-02-02 18:30

    Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022

    Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari.

  • Manga Royals på Livrustkammaren turnerar ute i landet
    2023-02-02 12:45

    Livrustkammarens utställningar Manga Royals och Mästarprovet på turné

    Nu får ännu fler i landet möjlighet att se Livrustkammarens populära tillfälliga utställningar. Först ut är utställningen Manga Royals - kunglig historia mangastil som visas på Örebro Slott.

  • Scandinavian XPO
    2023-01-31 22:40

    Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten

    Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- och evenemangsarenan.

  • Veckans profil

    Annemarie Gubanski, Taktikon

    Annemarie Gubanski

    VD, Taktikon

    Intervju med Annemarie Gubanski om varför Taktikon skapar ett nytt softbrand - Taktikon Hotels

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Ny utlysning: Investera i leder i landsbygder

    • Besöksnäring på agendan – anmäl dig nu!

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 2 februari 2023

    • Hur tänker de svenska resenärerna om sitt resande just nu? December 2022

    • Delta på Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Branschforum för kompetens i turismindustrin
      2023-02-16
      • Eskilstuna
      • sv-se.invajo.com/event/stua/branschforumf%C3%B6rkompetensiturismindustrin
    • Västmanlands Turismdag 2023
      2023-02-24
      • Västerås
      • rv.powerinit.com/Data/Event/EventTemplates/4450/?EventId=550
    • OnSpotStory-dagen
      2023-03-15
      • Stockholm
      • www.onspotstory.com/index.php/onspotstory-dagen/
    • Nordic Business Travel Summit 2023, 21-22 mars
      2023-03-21
      • Stockholm
      • www.lyyti.fi/p/NBTS2023
    • Sveriges Museers vårmöte 25-27 april
      2023-04-25
      • Västerås
      • sverigesmuseer.se/nyheter/nu-slapps-programmet-for-varmotet/
    • Museernas vårmöte 25-27 april (save the date)
      2023-04-25
      • Västerås
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-01-30 03:24

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023

      Fortfarande en veckas ”back log” men hoppas vara ikapp inom kort. Detta är alltså en sammanfattning av nyhetsskör...

    • 2023-02-04 09:57

      Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower

      I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi ...

    • 2023-01-31 22:40

      Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten

      Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- oc...

    • 2023-02-04 15:56

      Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse

      En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vä...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Turistbyråer blir infopoints i förhoppning att alla är digitala. I måldokument ersätts ord som besökare och turism av ordet platsattraktivit...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Härom veckan blev jag intervjuad av ett magasin som ville höra vad jag såg för restrender i spåkulan för 2023. Det fick mig att tänka och gö...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet