-
10 vanliga misstag som gör att upplevelser inte säljer
Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.
Har du varit med om det? Det har jag. Många gånger. Och oftast vet jag vad det beror på.
Under det senaste året har jag pratat med över 100 företagare som säljer upplevelser. En del nya och en del med lång erfarenhet. Jag har frågat dem vad som funkar bra och vad som inte funkar alls.
Här är en sammanställning över vilka misstag de gjort. Och sedan en lista över hur man kan lyckas.
Med upplevelse menar jag en aktivitet, kurs eller resa, till exempel en guidad ridtur, en yogaweekend eller en svampkurs.
10 vanliga misstag som gör att upplevelser inte säljer
-
Upplevelsen når inte ut i bruset
-
Det saknas en bild som gör att kunden känner wow!
-
Rubriken är inte tillräckligt lockande
-
Kunden blir osäker på om det här passar just henne
-
Det saknas praktiska detaljer vilket gör att kunden har frågor
-
Det är otydligt var upplevelsen äger rum
-
Det är otydligt hur man tar sig dit
-
Kunden känner inte förtroende för att upplevelsen eller du som arrangör är så fantastisk som det står på din hemsida
-
Kunden kan inte se om det finns platser kvar och heller inte boka och betala direkt online
-
Otydliga avbokningsregler
Det var de 10 punkterna. Och här kommer en checklista som du kan använda för öka chansen till fler bokningar.
Checklista för att öka antalet bokningar
-
Se till att kunden hittar upplevelsen där de brukar söka. För att lyckas med det måste du först identifiera vem kunden är. Var brukar kunden boka sina upplevelser? Vilka sajter och sociala medier använder de? Vad brukar de googla på för att hitta upplevelser som dina? Om du kan svara på de frågorna så blir det lättare att nå ut till rätt kund.
-
Välj en lockande bild som gör att potentiella kunder stannar upp och hajar till. En proffsig skarp bild med bra färger som är tagen under rätt årstid med rätt målgrupp i motivet.
-
Skriv en lockande rubrik som får kunden att vilja veta mer. Tex Höstlovskul för barnfamiljer i Jämtlandsfjällen är mer lockande än Vandringspaket i fjällen. Och Skidtur med våfflor på Fulufjället är mer lockande än Guidad skidtur 3 timmar.
-
Var tydlig med vilken målgrupp upplevelsen är anpassad för. Tänk så här… När en potentiell kund läser om dina upplevelser kommer kunden snart att ställa sig den här frågan:
– Är det här verkligen någon för mig?
Vem är målgruppen? Det måste framgå tydligt i både säljtexten och faktarutan. Nyckeln till framgång är att våga smalna av istället för att skapa en upplevelse som “passar alla”.
-
Beskriv upplevelsen så detaljerat som möjligt. Mötestid? Avslutningstid? Åldersgräns? Vad måste man ha med sig? För varje obesvarad fråga ökar risken att kunden väljer att inte boka.
-
Beskriv tydligt var upplevelsen äger rum. Jag har sett många exempel där man missar att skriva var man ses. Ibland skriver man bara “Vi ses vid receptionen”, “Utgår från Skinnskatteberg” eller “Vi hämtar upp på tågstationen”. Vilken reception? Var ligger Skinnskatteberg och var på tågstationen ska vi ses?
-
Beskriv tydligt hur man tar sig till mötesplatsen. Om ni ska ses på Enaforsholms fjällgård så måste du beskriva hur lång tid det tar att åka bil dit från Stockholm, Åre och Östersund. Att man gärna kan resa med tåg, hur man bokar tågbiljett och hur man tar sig från tågstationen till boendet. Ta en titt på din hemsida och se om du kan förtydliga något. Gör det så enkelt som möjligt för kunden.
-
Backa upp din egen säljtext med omdömen från tidigare gäster. För att kunden ska boka krävs att de känner förtroende för dig som arrangör. Det enklaste sättet att få folk att få förtroende för dig är att visa vad tidigare gäster tyckte om din upplevelse. Ett sätt att göra det är att klippa in omdömen direkt på sidan där upplevelsen beskrivs eller länka till din sida på TripAdvisor där de kan läsa fler omdömen.
-
Skaffa ett onlinebokningssystem så att kunden kan se hur många platser som finns kvar och dessutom boka och betala direkt online.
-
Skriv tydliga avbokningsregler så att kunden förstår vad som händer om man ångrar sig, blir sjuk eller inte kan komma. För att kunden ska våga klicka på bokaknappen måste de förstå vad de riskerar. Skriv med enkla ord vad som gäller i direkt anslutning till bokaknappen eller bokningsformuläret. Till exempel gratis avbokning fram till 30 dagar innan resan. Plus en länk till dina avbokningsregler.
Ett enkelt självtest
-
Låt mormor eller en ärlig kompis läsa igenom ditt erbjudande när du sitter bredvid och lyssnar.
-
Fråga om allt är glasklart eller om det är några frågetecken.
-
Skriv upp alla frågor som dyker upp.
-
Komplettera och förtydliga.
-
Häll upp en påtår åt mormor och fråga igen.
Anlita Marcus Eldh
Destinationer och regioner kan anlita Marcus för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning. Uppge att du hittade oss på Turismnytt så får Jakob & Co 10% av mitt arvode vid en första bokning.
Här kan du läsa mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Linda Staaf
-
-
Thomas Walfridsson blir ny VD för Borås TME våren 2023
Han tillträder under våren och tar därmed över stafettpinnen från Helena Alcenius, bolagets nuvarande VD.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023
Med mycket om Destination, Boende, Evenemang och Museer
-
Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten
Nu kan fler boende och besökare i Örnsköldsvik resa klimatsmart
-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En del av Jämtland Härjedalens intäkter kommer från besökare som övernattar hos släkt/vänner. Regionen genomför en undersökning för att se betydelsen.
-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket.
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten.
-
Solhem Hotel i Visby blir basläger för aktiva utforskare
Anrika Solhem Hotel i Visby genomgår just nu en renovering och öppnar i mars. Boendet tydliggör även sin nya riktning.
-
Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022
Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari.
-
Livrustkammarens utställningar Manga Royals och Mästarprovet på turné
Nu får ännu fler i landet möjlighet att se Livrustkammarens populära tillfälliga utställningar. Först ut är utställningen Manga Royals - kunglig historia mangastil som visas på Örebro Slott.
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- och evenemangsarenan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023
Fortfarande en veckas ”back log” men hoppas vara ikapp inom kort. Detta är alltså en sammanfattning av nyhetsskör...
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi ...
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- oc...
-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vä...
-
-
Gästbloggare
-