onsdag 16 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
    • Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Marcus eld tipsar om upplevelser
    2021-10-03 14:31

    10 vanliga misstag som gör att upplevelser inte säljer

    Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.

    Har du varit med om det? Det har jag. Många gånger. Och oftast vet jag vad det beror på.

    Under det senaste året har jag pratat med över 100 företagare som säljer upplevelser. En del nya och en del med lång erfarenhet. Jag har frågat dem vad som funkar bra och vad som inte funkar alls.

    Här är en sammanställning över vilka misstag de gjort. Och sedan en lista över hur man kan lyckas.

    Med upplevelse menar jag en aktivitet, kurs eller resa, till exempel en guidad ridtur, en yogaweekend eller en svampkurs.

    10 vanliga misstag som gör att upplevelser inte säljer

    1. Upplevelsen når inte ut i bruset

    2. Det saknas en bild som gör att kunden känner wow!

    3. Rubriken är inte tillräckligt lockande

    4. Kunden blir osäker på om det här passar just henne

    5. Det saknas praktiska detaljer vilket gör att kunden har frågor

    6. Det är otydligt var upplevelsen äger rum

    7. Det är otydligt hur man tar sig dit

    8. Kunden känner inte förtroende för att upplevelsen eller du som arrangör är så fantastisk som det står på din hemsida

    9. Kunden kan inte se om det finns platser kvar och heller inte boka och betala direkt online

    10. Otydliga avbokningsregler

    Det var de 10 punkterna. Och här kommer en checklista som du kan använda för öka chansen till fler bokningar.

    Checklista för att öka antalet bokningar

    1. Se till att kunden hittar upplevelsen där de brukar söka. För att lyckas med det måste du först identifiera vem kunden är. Var brukar kunden boka sina upplevelser? Vilka sajter och sociala medier använder de? Vad brukar de googla på för att hitta upplevelser som dina? Om du kan svara på de frågorna så blir det lättare att nå ut till rätt kund.

    2. Välj en lockande bild som gör att potentiella kunder stannar upp och hajar till. En proffsig skarp bild med bra färger som är tagen under rätt årstid med rätt målgrupp i motivet.

    3. Skriv en lockande rubrik som får kunden att vilja veta mer. Tex Höstlovskul för barnfamiljer i Jämtlandsfjällen är mer lockande än Vandringspaket i fjällen. Och Skidtur med våfflor på Fulufjället är mer lockande än Guidad skidtur 3 timmar.

    4. Var tydlig med vilken målgrupp upplevelsen är anpassad för. Tänk så här… När en potentiell kund läser om dina upplevelser kommer kunden snart att ställa sig den här frågan:

      – Är det här verkligen någon för mig?

      Vem är målgruppen? Det måste framgå tydligt i både säljtexten och faktarutan. Nyckeln till framgång är att våga smalna av istället för att skapa en upplevelse som “passar alla”.

    5. Beskriv upplevelsen så detaljerat som möjligt. Mötestid? Avslutningstid? Åldersgräns? Vad måste man ha med sig? För varje obesvarad fråga ökar risken att kunden väljer att inte boka.

    6. Beskriv tydligt var upplevelsen äger rum. Jag har sett många exempel där man missar att skriva var man ses. Ibland skriver man bara “Vi ses vid receptionen”, “Utgår från Skinnskatteberg” eller “Vi hämtar upp på tågstationen”. Vilken reception? Var ligger Skinnskatteberg och var på tågstationen ska vi ses?

    7. Beskriv tydligt hur man tar sig till mötesplatsen. Om ni ska ses på Enaforsholms fjällgård så måste du beskriva hur lång tid det tar att åka bil dit från Stockholm, Åre och Östersund. Att man gärna kan resa med tåg, hur man bokar tågbiljett och hur man tar sig från tågstationen till boendet. Ta en titt på din hemsida och se om du kan förtydliga något. Gör det så enkelt som möjligt för kunden.

    8. Backa upp din egen säljtext med omdömen från tidigare gäster. För att kunden ska boka krävs att de känner förtroende för dig som arrangör. Det enklaste sättet att få folk att få förtroende för dig är att visa vad tidigare gäster tyckte om din upplevelse. Ett sätt att göra det är att klippa in omdömen direkt på sidan där upplevelsen beskrivs eller länka till din sida på TripAdvisor där de kan läsa fler omdömen.

    9. Skaffa ett onlinebokningssystem så att kunden kan se hur många platser som finns kvar och dessutom boka och betala direkt online.

    10. Skriv tydliga avbokningsregler så att kunden förstår vad som händer om man ångrar sig, blir sjuk eller inte kan komma. För att kunden ska våga klicka på bokaknappen måste de förstå vad de riskerar. Skriv med enkla ord vad som gäller i direkt anslutning till bokaknappen eller bokningsformuläret. Till exempel gratis avbokning fram till 30 dagar innan resan. Plus en länk till dina avbokningsregler.

    Ett enkelt självtest

    1. Låt mormor eller en ärlig kompis läsa igenom ditt erbjudande när du sitter bredvid och lyssnar.

    2. Fråga om allt är glasklart eller om det är några frågetecken.

    3. Skriv upp alla frågor som dyker upp.

    4. Komplettera och förtydliga.

    5. Häll upp en påtår åt mormor och fråga igen.

     

    Anlita Marcus Eldh

    Destinationer och regioner kan anlita Marcus för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning. Uppge att du hittade oss på Turismnytt så får Jakob & Co 10% av mitt arvode vid en första bokning.

    Här hittar du Marcus’ hemsida

    Här kan du läsa mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg

    • Text: Marcus Eldh
    • Foto: Linda Staaf
    Tweet
  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Regeringen meddelar att Statens försvarshistoriska museer och Statens maritima och transporthistoriska museer ska förberedas för att slås ihop.
    2025-07-13 22:12

    Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer

    Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.

  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

    • 2025-07-11 01:47

      Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

      Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...

    • 2025-07-07 00:49

      Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

      Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet