-
19 företag inom besöksnäringen i Skaraborg har fått hållbarhetsrådgivning
Under hösten 2023 togs en modell för enkel hållbarhetsrådgivning fram av samverkansplattformen Visit Skaraborg tillsammans med Jordnära Miljökonsult. Syftet med arbetet var att stödja företag inom besöksnäringen i deras arbete med att främja hållbarhet i sina verksamheter.
Bakom initiativet låg en direkt efterfrågan från företag som uttryckte behov av vägledning och praktiskt stöd för att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Modellen bygger på 63 frågeställningar inom social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet, där flera olika förbättringspunkter kommer fram under rådgivningen.
”Vår målsättning var att få fram en modell där vi kunde ge rådgivning på ett relativt snabbt sätt och ändå komma fram till nyttiga insikter och konkreta tips om hur varje företag kan arbeta vidare.” Säger Charlotte Backman, processledare för Visit Skaraborg.
Särskilt framträdande var engagemanget inom social hållbarhet
De 19 deltagande företagen var fördelade på hotell, campingar, restauranger, caféer och aktivitetsföretag från hela Skaraborg. Rådgivningen genomfördes på plats hos företagen och varade i cirka 3 timmar. Det möjliggjorde en djupgående och engagerad dialog mellan rådgivaren och företaget.
Många företag hade en större inriktning på hållbarhetsarbete än de själva hade tänkt på initialt. Särskilt framträdande var engagemanget inom social hållbarhet, där företag aktivt arbetar med lokal arbetskraft, närodlat och andra samhällsfrämjande initiativ.
”Det var givande och vi hade kommit längre än vi trodde. Skönt att få bekräftat att vi tänkt rätt!” Säger Kees Donkersteeg, ägare på Otterbergets bad & camping.
Eventuellt kommer modellen kunna erbjudas till fler företag under 2024
Något som blev tydligt under rådgivningarna var att företagen som deltog i projektet var i olika stadier av sin hållbarhetsresa. Men rådgivningen har fungerat bra och alla deltagare har gett positiv feedback.
”Det var roligt att se hur varje företag, oavsett stadie i sin hållbarhetsresa, kunde dra nytta av rådgivningen. Vi hoppas på möjlighet att kunna träffa fler företag under 2024.” Säger Viktoria Lundborg på Jordnära Miljökonsult som genomfört rådgivningen.
Modellen för hållbarhetsrådgivning håller på att utvärderas och eventuellt kommer den kunna erbjudas till fler företag inom besöksnäringen under 2024. Arbetet har finansierats av Turistrådet Västsverige och tagits fram av samverkansplattformen Visit Skaraborg.
Läs mer om Skaraborg på Turismnytt här.
- Text: Next Skövde
- Foto: Carolina Hellström/Destination Läckö-Kinnekulle
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-