-
Så utvecklar vi Landskrona
Efter artikelserien om destinationsutveckling tittar vi närmare på hur långt destinationerna har kommit i sin utveckling som destination. I första delen får vi följa arbetet i Landskrona stad.
I Landskrona stad arbetar en engagerad och målmedveten destinationsutvecklare – Thorsten Karlén.
Thorsten arbetar på Destinationsenheten i Landskrona stad. Destinationsenhetens uppgift är att arbeta med att utveckla besöksnäringen och evenemang i staden. Här arbetar tre personer på årsbasis.
Landskrona – en historisk industristad
Landskrona har 44.000 invånare och är en historisk industristad med både små och stora tillverkande företag. Staden har sedan den stora varvsnedläggningen på åttiotalet haft en stagnerande utveckling i jämförelse med grannstäderna längs öresundskusten.År 2013 hände något. Staden firade sitt 600-års jubileum och det skapade framtidstro och en stark sammanhållningskänsla med många gemensamma evenemang under året.
Trädgårdsgillet i Landskrona lockar många besökareNär man besöker Landskrona idag så ser man byggkranar överallt, det byggs bland annat ett nytt storhotell och bostäder, men även många andra stora etableringar är på väg in. Staden tycks sjuda av liv igen!
Turistbyrån har flyttat ut på gatan
Som besökare på sommaren så möts man av InfoPoints och stadsvärdar på flakcyklar. Man behöver inte längre leta efter turistbyrån. Istället har turistbyråns personal flyttat in på stadsmuseet under sommaren. Under övriga året tillhandahåller museipersonalen turistinformation.
Thorsten Karlén och turismkoordinatorn Olga BergvallDigital utveckling
De flesta besökare föredrar att genomföra sitt besök i staden via sin mobil, därför har man nu tagit bort all information på papper. All information finns att nå via webbsidan. Den enda pappersprodukten som finns kvar är en karta där de tio mest populära besöksmålen är utmärkta.En utmaning i det digitala arbetet är att öka wifi-tillgängligheten i Landskrona.
”-Även telefonbolagen arbetar hårt för detta med att ta bort roamingavgifterna – så vi får draghjälp”, säger Thorsten Karlén.
Man har sedan en tid tillbaka arbetat med ett projekt i syfte att kunna erbjuda besökarna stadsvandringar via mobilen. Detta vill staden vidareutveckla med den nya digitala tekniken och gps-navigeringen.
En annan utmaning är att kunna målgruppsanpassa. Man måste våga att välja bort grupper för att vinna andra. Där är berättandet – storytelling – en del i arbetet, där bloggarna är en viktig samarbetspartner.
Landskrona Foto Festival är ett exempel på hur man målgruppsanpassar i Landskrona. Under en hel vecka samlas professionella fotografer och fotointresserade för att umgås och få mer kunskap via workshops och utställningar. I arbetet med att locka fotointresserade kommer man att kontakta olika föreningar/aktörer inom foto i Europa.
Kinesiska turisterna ökar i antal
Kinesiska turister är en grupp som ökar för varje år. ”- När man talar om besöksantal så är kineserna inte så många (cirka 500 personer om året), men de spenderar pengar och ger destinationen internationell prägel. De vill uppleva mycket på kort tid och lägger gärna pengar på till exempel att hyra en cykel, äta
och shoppa”, säger Thorsten.Samarbete – nyckeln till framgång
I arbetet med destinationsutveckling så är det viktigt att samarbeta. I nordvästra Skåne samordnas marknadsföringen via Familjen Helsingborg som i sin tur koordinerar med Tourism in Skåne.
En viktig part är också Visit Sweden gentemot den tyska och danska marknaden.Intresset för destinationsutveckling har ökat
Thorsten Karlén tycker att intresset för och betydelsen av destinationsutveckling har ökat de senaste åren. De flesta politiker vet vad destinationsutveckling kan ge en kommun: fler invånare, högre skatteintäkter, fler arbetstillfällen, ja listan kan göras lång.I Landskrona märker man av detta genom att politikerna nu ställer högre krav på tjänstemännen.
Bland annat vill man se mer statistik innan man fattar beslut.Läs också artiklarna:
Destinationsbyggarnas artikelserie om destinationsutveckling
Del 1 – I destinationen är alla vinnare
Del 3 – Destinationsutveckling i praktiken
Del 5 – Affärsutveckling – Att höja marginalerna för mig som leverantör!
På bilden ovan: Hamnen i Ven
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Landskrona stad
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-