-
Så utvecklar vi Landskrona
Efter artikelserien om destinationsutveckling tittar vi närmare på hur långt destinationerna har kommit i sin utveckling som destination. I första delen får vi följa arbetet i Landskrona stad.
I Landskrona stad arbetar en engagerad och målmedveten destinationsutvecklare – Thorsten Karlén.
Thorsten arbetar på Destinationsenheten i Landskrona stad. Destinationsenhetens uppgift är att arbeta med att utveckla besöksnäringen och evenemang i staden. Här arbetar tre personer på årsbasis.
Landskrona – en historisk industristad
Landskrona har 44.000 invånare och är en historisk industristad med både små och stora tillverkande företag. Staden har sedan den stora varvsnedläggningen på åttiotalet haft en stagnerande utveckling i jämförelse med grannstäderna längs öresundskusten.År 2013 hände något. Staden firade sitt 600-års jubileum och det skapade framtidstro och en stark sammanhållningskänsla med många gemensamma evenemang under året.
Trädgårdsgillet i Landskrona lockar många besökareNär man besöker Landskrona idag så ser man byggkranar överallt, det byggs bland annat ett nytt storhotell och bostäder, men även många andra stora etableringar är på väg in. Staden tycks sjuda av liv igen!
Turistbyrån har flyttat ut på gatan
Som besökare på sommaren så möts man av InfoPoints och stadsvärdar på flakcyklar. Man behöver inte längre leta efter turistbyrån. Istället har turistbyråns personal flyttat in på stadsmuseet under sommaren. Under övriga året tillhandahåller museipersonalen turistinformation.
Thorsten Karlén och turismkoordinatorn Olga BergvallDigital utveckling
De flesta besökare föredrar att genomföra sitt besök i staden via sin mobil, därför har man nu tagit bort all information på papper. All information finns att nå via webbsidan. Den enda pappersprodukten som finns kvar är en karta där de tio mest populära besöksmålen är utmärkta.En utmaning i det digitala arbetet är att öka wifi-tillgängligheten i Landskrona.
”-Även telefonbolagen arbetar hårt för detta med att ta bort roamingavgifterna – så vi får draghjälp”, säger Thorsten Karlén.
Man har sedan en tid tillbaka arbetat med ett projekt i syfte att kunna erbjuda besökarna stadsvandringar via mobilen. Detta vill staden vidareutveckla med den nya digitala tekniken och gps-navigeringen.
En annan utmaning är att kunna målgruppsanpassa. Man måste våga att välja bort grupper för att vinna andra. Där är berättandet – storytelling – en del i arbetet, där bloggarna är en viktig samarbetspartner.
Landskrona Foto Festival är ett exempel på hur man målgruppsanpassar i Landskrona. Under en hel vecka samlas professionella fotografer och fotointresserade för att umgås och få mer kunskap via workshops och utställningar. I arbetet med att locka fotointresserade kommer man att kontakta olika föreningar/aktörer inom foto i Europa.
Kinesiska turisterna ökar i antal
Kinesiska turister är en grupp som ökar för varje år. ”- När man talar om besöksantal så är kineserna inte så många (cirka 500 personer om året), men de spenderar pengar och ger destinationen internationell prägel. De vill uppleva mycket på kort tid och lägger gärna pengar på till exempel att hyra en cykel, äta
och shoppa”, säger Thorsten.Samarbete – nyckeln till framgång
I arbetet med destinationsutveckling så är det viktigt att samarbeta. I nordvästra Skåne samordnas marknadsföringen via Familjen Helsingborg som i sin tur koordinerar med Tourism in Skåne.
En viktig part är också Visit Sweden gentemot den tyska och danska marknaden.Intresset för destinationsutveckling har ökat
Thorsten Karlén tycker att intresset för och betydelsen av destinationsutveckling har ökat de senaste åren. De flesta politiker vet vad destinationsutveckling kan ge en kommun: fler invånare, högre skatteintäkter, fler arbetstillfällen, ja listan kan göras lång.I Landskrona märker man av detta genom att politikerna nu ställer högre krav på tjänstemännen.
Bland annat vill man se mer statistik innan man fattar beslut.Läs också artiklarna:
Destinationsbyggarnas artikelserie om destinationsutveckling
Del 1 – I destinationen är alla vinnare
Del 3 – Destinationsutveckling i praktiken
Del 5 – Affärsutveckling – Att höja marginalerna för mig som leverantör!
På bilden ovan: Hamnen i Ven
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Landskrona stad
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Här hittar du vinnaren av Ekoturismpriset och alla andra svenska på Grand Travel Award
-
Fortsatt stort intresse för skidsemester inför sportloven
SkiStar meddelar ett fortsatt starkt bokningsläge med en beläggningsgrad på 96% under sportlovsveckorna
-
Rekord för Kulturhuset Stadsteatern 2024 och Metal och pop 2025
2024 blev ett år med rekordintäkter, de högsta någonsin, och våren 2025 blir det fokus på Metal och pop
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Turismnytt tackar Visita för att vi får återpublicera denna artikel. Den 21 januari 2025 överlämnade regeringen p...
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats...
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer Content Production Offic...
-
-
Gästbloggare
-