-
Därför skall man ha en concierge på sitt hotell!
Vad Conciergeyrket innebär är för många okänt likaså vad det kan ge för mervärde. Turismnytt träffade därför Steve Watson på Sheraton Stockholm för att ta reda på mer om yrket.
Conciergeyrket ger högt gästnöjdhetsindex
I Sverige har conciergeyrket en lång och anrika historia som sträcker sig tillbaka till 1900-talets början. Det gör yrket till ett av de äldsta i sitt slag. Det är därmed inte så konstigt att många har sett det som ett utdöende yrke.
För i en tid då lyxresor bara blir till ”resor” kan conciergerollen ifrågasättas. Detta bidrog till att, under sent 90-tal och tidigt 2000-tal, rollen nästan helt och hållet försvann i Sverige. Men nu, ett drygt decennium senare, har flertalet av Stockholms bästa hotell insett mervärdet i den roll en concierge kan spela. Rollen skapar unika och fantastiska serviceupplevelser. Detta resulterar i högt gästnöjdhetsindex och positiva recensioner.
Gäster har numera ett stort utbud av hotell att välja bland. Många hotell verkar väldigt lika när det kommer till utseende, design, rumsstorlek, faciliteter osv. Men om de får möjlighet att välja ett hotell som erbjuder en kostnadsfri service som kan hjälpa dem att skapa och förstärka hela deras upplevelse på hotellet och resmålet, varför skulle de inte välja ett sådant hotell?
Detta gör en concierge
Att ordna bord på de trendigaste restaurangerna, ett personligt program som är skräddarsytt efter gästens individuella smak, rekommendationer och förslag på lokala guldkorn som ännu inte har nått populära guidesidor eller social media. Detta är den sortens servicemervärde som en Les Clefs d’Or-concierge dagligen erbjuder. Gäster vill inte bara resa till en destination, de vill uppleva ett hotell, en stad, ett land, och vilket bättre sätt än att få hela upplevelsen skräddarsydd precis enligt deras egna önskemål av en expert; en Les Clefs d’Or-concierge.
Filtrerar information till gästen
Concierge-rollen har utvecklats från att tillhandahålla gäster med en källa av kunskap, till att idag till att filtrera den enorma mängd information som dagens turister utsätts för. Men i slutändan är det fortfarande samma resultat som räknas – att gästen är nöjd.
I en tid då gästers upplevelser och recensioner postas på sociala medier och hotellrecensionssidor, är det bland annat genom dessa som framtida gäster baserar sitt val av hotell. Därför är det viktigare än någonsin med hög gästnöjdhet och med en eller flera personer som specifikt tillhandahåller och tillgodoser gästservice och -upplevelser. Detta är det bästa sättet att få nöjda gäster och positiva recensioner.
Ökade intäkter en följd
Om man tar en titt på hotellrecensionssidor och på de hotell som har Les Clefs d’Or-concierge i Stockholm, nämns ofta medlemmarnas namn i stor och positiv utsträckning. Detta blir till en ”unique selling point” för hotellet. Detta genererar i sin tur fler gäster och intäkter, allt på grund av conciergeämbetets goda rykte.
Problemlösning och anpassning
Darwins citat ”anpassa dig eller dö” är väldigt sant när det kommer till conciergeyrket. Problemlösning ligger i deras natur och de anpassar sig kontinuerligt efter olika gästers önskemål och behov. Samma attribut gäller även för den internationella conciergeorganisationen, Les Clefs d’Or. Organisationen ansvarar inte bara för att conciergeyrket ska fortsätta att existera, men även att det blomstrar genom att utveckla rollen och bilden av en concierge. Och just bilden av en Les Clefs d’Or-concierge har utvecklats och är nu ett internationellt igenkänt exklusivt varumärke. Varumärket garanterar gäster den högsta nivå av service när de ser en medlem som bär de gyllene nycklarna på kavajslagen.
Conciergeyrket är inte dött, det är inte ens döende, snarare tvärtom, det är starkare än någonsin. Men det är framförallt i Sverige som värdet av en concierge har försummats allt för länge!
Medskribent: Steve Watson, Sheraton Stockholm- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Les Chefs D'or
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-