-
Restaurangen som går mot strömmen
I Vemdalen öppnar nu en ny restaurang som valt att gå mot strömmen. Den nya restaurangen heter Bräjks Matbar.
”-Vår placering tillsammans med ett hållbarhetstänk från grunden särskiljer oss från de andra aktörerna här”, säger Pernilla Johansson och Joel Sjelin, ägarna till restaurangen.
Utsikt och tillgänglighet
Restaurangen ligger högst upp i skidbacken, dit man också kan ta sig till med bil, blev klar till de första skidåkarna tog sina första skidsvängar i år.
Bräjks Matbar är en klassisk backrestaurang i en rustik miljö som erbjuder sina gäster fika, lunch, afterski-mat och á la carte. Restaurangen är öppen 12 timmar per dag under vinterhalvåret med fokus på början av december till slutet av april.
Hållbarhet i fokus
Förutom på god mat så ligger fokus för restaurangägarna på hållbarhetstänket.
”- Redan när vi började bygga gjorde vi miljömedvetna val. Sedan kommer vi satsa på ekologiska viner tillsammans med lokalproducerad och kravmärkt mat. Visionen är svensk husmanskost gjord på bra råvaror med egen rök, långkok och inga halvfabrikat”, säger Pernilla.
Tog vara på möjligheten
Entreprenörerna Joel Sjelin och Pernilla Johansson tog vara på möjligheten när den dök upp:
”- Jag blev erbjuden den här tomten 2014 och kände att det var dags att göra något eget. Sedan dess har planerna varit igång”, säger Joel Sjelin.
”- Bräjks har från första stund känts som en klockren idé. Joel har jobbat länge som restaurang- och personalchef och jag har tidigare arrenderat en restaurangverksamhet. Men det här blir första gången vi bygger något gemensamt från grunden”, säger Pernilla Johansson
Finansiär dök upp
En av finansiärerna till Bräjks Matbar är Norrlandsfonden. Norrlandsfonden är en stiftelse med uppgift att främja utvecklingen i företag i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg med tillväxtambitioner. De erbjuder flexibla topplån för nyetablering, utveckling och expansion.
Men utmaningar finns
Vemdalen är Sveriges tredje största skidområde och har haft en kraftig expansion de senaste fem åren. Men att starta nya företag där är inte lätt. Som för många företag så är det svårt att hitta kompetent personal.
”- Vår största utmaning är att hitta kompetent personal. Duktiga kockar är det ont om idag”, konstaterar Joel och fortsätter:
”- Vårt läge är en av de faktorer som särskiljer oss från andra. Restaurangerna på området ligger antingen vid foten av backen eller i toppen dit man bara tar sig på skidor. Dagtid har vi ett optimalt läge mitt i backen men vi ligger ändå så pass långt ned att man kan ta sig hit med bil. Det ska bli väldigt spännande att se hur vi tas emot av gästerna”.
Entreprenörerna med lång branscherfarenhet
Joel är uppvuxen i Vemdalen och har jobbat på orten sedan 2005. Han gick en hotell- och restaurang i gymnasiet och arbetade sedan som diskare, servitör, kock och restaurangchef.
Pernilla växte upp i Göteborg och har en lång erfarenhet från branschen – både i Sverige och utomlands. Efter 6-7 år som säsongsarbetare i Vemdalen flyttar hon dit.
Men företagen vågar ändå
”- Hela destination Vemdalen är i ett expansivt läge och inte minst Björnrike står inför en mycket intressant tid med stora förändringar i området närmaste åren. Pernilla och Joel är unga och hungriga företagare som satsar lite annorlunda – något som vi på Norrlandsfonden verkligen gillar. Inriktning mot en ekologisk och närproducerad meny är även det helt rätt utifrån vår hållbarhetspolicy”, säger Per-Erik Persson, Norrlandsfonden.
Källa: Norrlandsfonden
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Bräjks Matbar
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-