söndag 1 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
    • Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
    • Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
    • Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • STUA
    2018-11-09 11:43

    STUA framtidsseminarium – Kunden och digitalisering i fokus

    STUA, Södermanlands turismutveckling AB, genomförde 7 november årets Framtidsseminarium, som en aktivitet inom projektet Digital destinationsutveckling. Tyvärr hade vi på redaktionen inte möjlighet att vara på plats i Hälleforsnäs men vi har fått den här rapporten från STUA.

    Aktuell omvärldsspaning

    Seminariet gick av stapeln på ”Bruket” i Hälleforsnäs. Dagen inleddes med aktuell omvärldsspaning av STUA, kring de produkter som erbjuds till bland annat internationella återförsäljare och besökare. På plats var influencers och återförsäljare från utlandet som visade på hur Sverige kan utvecklas från deras synvinkel:

    Närheten, både till storstad, landsbygd och natur. Det som vi i Sverige ser som en självklarhet är säljbart till internationella besökare. Produkter såsom guidade naturvandringar och lokal mat är områden som bör utvecklas. Kunder söker ofta avkoppling i Sverige och därmed är naturnära upplevelser viktiga att marknadsföra.

    En annan viktig aspekt är att produkterna ska vara high tech. Till exempel moderna hemsidor som talar om att det är en lyxig eller högkvalitativ anläggning eller upplevelse i sin genre. Kunder från andra länder vill se att Sverige lever upp till sin positiva standard.

    Besöksnäringen är viktig för framtidsperspektivet

    En viktig del i framtidsperspektivet för besöksnäringen är detaljplanering av områden och kommuner. Näringslivschefen för Flens kommun, Mikael Larsson, var på plats under seminariet. Han berättade om hur Flens kommun arbetat med sin nya digitala översiktsplan samt att integrera besöksnäringen i översiktsplanen.

    Kommunen har i den nya översiktsplanen velat göra det enklare för bland annat besöksnäringen att etablera sig i området. Flen vill vara mer flexibla och hoppas att det kommer bli lättare för någon som exempelvis vill öppna en camping att etablera sig. Då kan kommunen säga direkt, att här finns möjlighet att starta en god verksamhet.

    Se filmen om Flens arbete här.

    Företag skapar initiativ som gynnar destinationen

    Maria Kjellsson, VD Gullmarsstrand, berättade på seminariet om succén Skaldjursresan på västkusten. Maria berättade exempelvis att Skaldjursresan var ett initiativ skapat av och med företag som själva ville fylla tomma säsonger. Hon menade på att drivkraften från företagen är en av de största framgångarna. Destinationer bör hjälpa och satsa på företag som gynnar besöksnäringen.

    Vad är unikt och vad kan bli en reseanledning, som gör ditt företag lönsamt året om och stärker destinationen som helhet?

    Vi vill vara medskapare i upplevelser

    Therese Lundqvist från Kairos Future var på plats och berättade om framtidens museum och vad som ger värde för kunden i framtiden. Tid och energi är nya valuator på bordet. Kunder vill ha en alltmer friktionsfri tillvaro. Vi förväntar oss ett nytänkande i bland annat museer. Modulutställningar frestar kunder mer än fasta utställningar nuförtiden.

    Vi vill också vara medskapare. Det ska hända något i vår upplevelse och Therese visade goda exempel där digitala verktyg används för att förstärka upplevelser. Till exempel kan sådana resultat skapas genom appar och ”levande konstverk” där besökarna blir en del i utställningen. Att uppmana till delning via sociala medier är också fortsatt viktigt för upplevelsebranschen.

    ”Slutsatsen av dagen är att det digitala bör ses som ett hjälpmedel, kan förstärka och sälja en upplevelse, men kunden vill fortsatt ha en unik, äkta upplevelse med koppling till platsen.” Säger Pernilla Nordström, ansvarig för Digital destinationsutveckling på STUA. ”Besöksnäringen behöver möta kunden både digitalt och fysiskt och kunden vill inkluderas allt mer i upplevelsen. Utgå från kundens behov när du utvecklar en reseanledning, men se till att det går friktionsfritt att köpa produkten digitalt.”

    För övrigt tecknade Regionförbundet Sörmland och STUA igår ett avtal för det regionala turismuppdraget, med start oktober 2019. Mer information om det kommer nästa vecka.

    • Text: STUA & Isa Mörk
    • Foto: STUA
    Tweet
  • Vinterturismen fortsätter att växa i Sverige. Det visar ny statistik från Tillväxtverket.
    2025-05-31 18:44

    Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket

    Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.

  • Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag anser att det är glädjande att Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om att införa en miljözon klass 3.
    2025-05-31 17:05

    Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3

    Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.

  • Hur presenterar man en hel region på ett nytt och engagerande sätt? Visit Värmland svar är en digital kampanj där man får matcha med resmål.
    2025-05-30 23:45

    Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj

    Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.

  • M/S Finnsirius är ett av Finnlines fartyg som trafikerar sträckan mellan Kapellskär och Nådendal via Åland.
    2025-05-28 19:04

    Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland

    Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.

  • Det är en ambitionshöjning när regeringen tar viktiga steg för fossilfria flygbränslen enligt Transportföretagen.
    2025-05-28 18:10

    Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen

    Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.

  • SkiStar i samarbete med Luxcuper och We Love Football lanserar en ny fotbollscup i fjällen; Sälen Summer Games 2026.
    2025-05-27 19:56

    SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026

    I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.

  • Varje år gör Svensk Camping en klassificering av svenska campingplatser. I år har 14 anläggningar fått fem stjärnor.
    2025-05-27 19:14

    Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser

    Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.

  • Karlskrona, Blekinge. En undersökning av Visit Sweden visar att svenskars attityd till turism är mycket positiv.
    2025-05-27 18:45

    Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister

    Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.

  • Skara Sommarland 2025 - besöksnäring
    2025-05-26 04:13

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25

    Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar

  • Robert Pettersson berättar om 30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen.
    2025-05-26 00:42

    Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år

    30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-26 04:13

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...

    • 2025-05-24 19:18

      25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår

      I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...

    • 2025-05-24 23:09

      Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning

      Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...

    • 2025-05-27 19:56

      SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026

      I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet