-
STUA framtidsseminarium – Kunden och digitalisering i fokus
STUA, Södermanlands turismutveckling AB, genomförde 7 november årets Framtidsseminarium, som en aktivitet inom projektet Digital destinationsutveckling. Tyvärr hade vi på redaktionen inte möjlighet att vara på plats i Hälleforsnäs men vi har fått den här rapporten från STUA.
Aktuell omvärldsspaning
Seminariet gick av stapeln på ”Bruket” i Hälleforsnäs. Dagen inleddes med aktuell omvärldsspaning av STUA, kring de produkter som erbjuds till bland annat internationella återförsäljare och besökare. På plats var influencers och återförsäljare från utlandet som visade på hur Sverige kan utvecklas från deras synvinkel:
Närheten, både till storstad, landsbygd och natur. Det som vi i Sverige ser som en självklarhet är säljbart till internationella besökare. Produkter såsom guidade naturvandringar och lokal mat är områden som bör utvecklas. Kunder söker ofta avkoppling i Sverige och därmed är naturnära upplevelser viktiga att marknadsföra.
En annan viktig aspekt är att produkterna ska vara high tech. Till exempel moderna hemsidor som talar om att det är en lyxig eller högkvalitativ anläggning eller upplevelse i sin genre. Kunder från andra länder vill se att Sverige lever upp till sin positiva standard.
Besöksnäringen är viktig för framtidsperspektivet
En viktig del i framtidsperspektivet för besöksnäringen är detaljplanering av områden och kommuner. Näringslivschefen för Flens kommun, Mikael Larsson, var på plats under seminariet. Han berättade om hur Flens kommun arbetat med sin nya digitala översiktsplan samt att integrera besöksnäringen i översiktsplanen.
Kommunen har i den nya översiktsplanen velat göra det enklare för bland annat besöksnäringen att etablera sig i området. Flen vill vara mer flexibla och hoppas att det kommer bli lättare för någon som exempelvis vill öppna en camping att etablera sig. Då kan kommunen säga direkt, att här finns möjlighet att starta en god verksamhet.
Se filmen om Flens arbete här.
Företag skapar initiativ som gynnar destinationen
Maria Kjellsson, VD Gullmarsstrand, berättade på seminariet om succén Skaldjursresan på västkusten. Maria berättade exempelvis att Skaldjursresan var ett initiativ skapat av och med företag som själva ville fylla tomma säsonger. Hon menade på att drivkraften från företagen är en av de största framgångarna. Destinationer bör hjälpa och satsa på företag som gynnar besöksnäringen.
Vad är unikt och vad kan bli en reseanledning, som gör ditt företag lönsamt året om och stärker destinationen som helhet?
Vi vill vara medskapare i upplevelser
Therese Lundqvist från Kairos Future var på plats och berättade om framtidens museum och vad som ger värde för kunden i framtiden. Tid och energi är nya valuator på bordet. Kunder vill ha en alltmer friktionsfri tillvaro. Vi förväntar oss ett nytänkande i bland annat museer. Modulutställningar frestar kunder mer än fasta utställningar nuförtiden.
Vi vill också vara medskapare. Det ska hända något i vår upplevelse och Therese visade goda exempel där digitala verktyg används för att förstärka upplevelser. Till exempel kan sådana resultat skapas genom appar och ”levande konstverk” där besökarna blir en del i utställningen. Att uppmana till delning via sociala medier är också fortsatt viktigt för upplevelsebranschen.
”Slutsatsen av dagen är att det digitala bör ses som ett hjälpmedel, kan förstärka och sälja en upplevelse, men kunden vill fortsatt ha en unik, äkta upplevelse med koppling till platsen.” Säger Pernilla Nordström, ansvarig för Digital destinationsutveckling på STUA. ”Besöksnäringen behöver möta kunden både digitalt och fysiskt och kunden vill inkluderas allt mer i upplevelsen. Utgå från kundens behov när du utvecklar en reseanledning, men se till att det går friktionsfritt att köpa produkten digitalt.”
För övrigt tecknade Regionförbundet Sörmland och STUA igår ett avtal för det regionala turismuppdraget, med start oktober 2019. Mer information om det kommer nästa vecka.
- Text: STUA & Isa Mörk
- Foto: STUA
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-