-
STUA framtidsseminarium – Kunden och digitalisering i fokus
STUA, Södermanlands turismutveckling AB, genomförde 7 november årets Framtidsseminarium, som en aktivitet inom projektet Digital destinationsutveckling. Tyvärr hade vi på redaktionen inte möjlighet att vara på plats i Hälleforsnäs men vi har fått den här rapporten från STUA.
Aktuell omvärldsspaning
Seminariet gick av stapeln på ”Bruket” i Hälleforsnäs. Dagen inleddes med aktuell omvärldsspaning av STUA, kring de produkter som erbjuds till bland annat internationella återförsäljare och besökare. På plats var influencers och återförsäljare från utlandet som visade på hur Sverige kan utvecklas från deras synvinkel:
Närheten, både till storstad, landsbygd och natur. Det som vi i Sverige ser som en självklarhet är säljbart till internationella besökare. Produkter såsom guidade naturvandringar och lokal mat är områden som bör utvecklas. Kunder söker ofta avkoppling i Sverige och därmed är naturnära upplevelser viktiga att marknadsföra.
En annan viktig aspekt är att produkterna ska vara high tech. Till exempel moderna hemsidor som talar om att det är en lyxig eller högkvalitativ anläggning eller upplevelse i sin genre. Kunder från andra länder vill se att Sverige lever upp till sin positiva standard.
Besöksnäringen är viktig för framtidsperspektivet
En viktig del i framtidsperspektivet för besöksnäringen är detaljplanering av områden och kommuner. Näringslivschefen för Flens kommun, Mikael Larsson, var på plats under seminariet. Han berättade om hur Flens kommun arbetat med sin nya digitala översiktsplan samt att integrera besöksnäringen i översiktsplanen.
Kommunen har i den nya översiktsplanen velat göra det enklare för bland annat besöksnäringen att etablera sig i området. Flen vill vara mer flexibla och hoppas att det kommer bli lättare för någon som exempelvis vill öppna en camping att etablera sig. Då kan kommunen säga direkt, att här finns möjlighet att starta en god verksamhet.
Se filmen om Flens arbete här.
Företag skapar initiativ som gynnar destinationen
Maria Kjellsson, VD Gullmarsstrand, berättade på seminariet om succén Skaldjursresan på västkusten. Maria berättade exempelvis att Skaldjursresan var ett initiativ skapat av och med företag som själva ville fylla tomma säsonger. Hon menade på att drivkraften från företagen är en av de största framgångarna. Destinationer bör hjälpa och satsa på företag som gynnar besöksnäringen.
Vad är unikt och vad kan bli en reseanledning, som gör ditt företag lönsamt året om och stärker destinationen som helhet?
Vi vill vara medskapare i upplevelser
Therese Lundqvist från Kairos Future var på plats och berättade om framtidens museum och vad som ger värde för kunden i framtiden. Tid och energi är nya valuator på bordet. Kunder vill ha en alltmer friktionsfri tillvaro. Vi förväntar oss ett nytänkande i bland annat museer. Modulutställningar frestar kunder mer än fasta utställningar nuförtiden.
Vi vill också vara medskapare. Det ska hända något i vår upplevelse och Therese visade goda exempel där digitala verktyg används för att förstärka upplevelser. Till exempel kan sådana resultat skapas genom appar och ”levande konstverk” där besökarna blir en del i utställningen. Att uppmana till delning via sociala medier är också fortsatt viktigt för upplevelsebranschen.
”Slutsatsen av dagen är att det digitala bör ses som ett hjälpmedel, kan förstärka och sälja en upplevelse, men kunden vill fortsatt ha en unik, äkta upplevelse med koppling till platsen.” Säger Pernilla Nordström, ansvarig för Digital destinationsutveckling på STUA. ”Besöksnäringen behöver möta kunden både digitalt och fysiskt och kunden vill inkluderas allt mer i upplevelsen. Utgå från kundens behov när du utvecklar en reseanledning, men se till att det går friktionsfritt att köpa produkten digitalt.”
För övrigt tecknade Regionförbundet Sörmland och STUA igår ett avtal för det regionala turismuppdraget, med start oktober 2019. Mer information om det kommer nästa vecka.
- Text: STUA & Isa Mörk
- Foto: STUA
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-