torsdag 15 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
    • Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
    • Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • STUA
    2018-11-09 11:43

    STUA framtidsseminarium – Kunden och digitalisering i fokus

    STUA, Södermanlands turismutveckling AB, genomförde 7 november årets Framtidsseminarium, som en aktivitet inom projektet Digital destinationsutveckling. Tyvärr hade vi på redaktionen inte möjlighet att vara på plats i Hälleforsnäs men vi har fått den här rapporten från STUA.

    Aktuell omvärldsspaning

    Seminariet gick av stapeln på ”Bruket” i Hälleforsnäs. Dagen inleddes med aktuell omvärldsspaning av STUA, kring de produkter som erbjuds till bland annat internationella återförsäljare och besökare. På plats var influencers och återförsäljare från utlandet som visade på hur Sverige kan utvecklas från deras synvinkel:

    Närheten, både till storstad, landsbygd och natur. Det som vi i Sverige ser som en självklarhet är säljbart till internationella besökare. Produkter såsom guidade naturvandringar och lokal mat är områden som bör utvecklas. Kunder söker ofta avkoppling i Sverige och därmed är naturnära upplevelser viktiga att marknadsföra.

    En annan viktig aspekt är att produkterna ska vara high tech. Till exempel moderna hemsidor som talar om att det är en lyxig eller högkvalitativ anläggning eller upplevelse i sin genre. Kunder från andra länder vill se att Sverige lever upp till sin positiva standard.

    Besöksnäringen är viktig för framtidsperspektivet

    En viktig del i framtidsperspektivet för besöksnäringen är detaljplanering av områden och kommuner. Näringslivschefen för Flens kommun, Mikael Larsson, var på plats under seminariet. Han berättade om hur Flens kommun arbetat med sin nya digitala översiktsplan samt att integrera besöksnäringen i översiktsplanen.

    Kommunen har i den nya översiktsplanen velat göra det enklare för bland annat besöksnäringen att etablera sig i området. Flen vill vara mer flexibla och hoppas att det kommer bli lättare för någon som exempelvis vill öppna en camping att etablera sig. Då kan kommunen säga direkt, att här finns möjlighet att starta en god verksamhet.

    Se filmen om Flens arbete här.

    Företag skapar initiativ som gynnar destinationen

    Maria Kjellsson, VD Gullmarsstrand, berättade på seminariet om succén Skaldjursresan på västkusten. Maria berättade exempelvis att Skaldjursresan var ett initiativ skapat av och med företag som själva ville fylla tomma säsonger. Hon menade på att drivkraften från företagen är en av de största framgångarna. Destinationer bör hjälpa och satsa på företag som gynnar besöksnäringen.

    Vad är unikt och vad kan bli en reseanledning, som gör ditt företag lönsamt året om och stärker destinationen som helhet?

    Vi vill vara medskapare i upplevelser

    Therese Lundqvist från Kairos Future var på plats och berättade om framtidens museum och vad som ger värde för kunden i framtiden. Tid och energi är nya valuator på bordet. Kunder vill ha en alltmer friktionsfri tillvaro. Vi förväntar oss ett nytänkande i bland annat museer. Modulutställningar frestar kunder mer än fasta utställningar nuförtiden.

    Vi vill också vara medskapare. Det ska hända något i vår upplevelse och Therese visade goda exempel där digitala verktyg används för att förstärka upplevelser. Till exempel kan sådana resultat skapas genom appar och ”levande konstverk” där besökarna blir en del i utställningen. Att uppmana till delning via sociala medier är också fortsatt viktigt för upplevelsebranschen.

    ”Slutsatsen av dagen är att det digitala bör ses som ett hjälpmedel, kan förstärka och sälja en upplevelse, men kunden vill fortsatt ha en unik, äkta upplevelse med koppling till platsen.” Säger Pernilla Nordström, ansvarig för Digital destinationsutveckling på STUA. ”Besöksnäringen behöver möta kunden både digitalt och fysiskt och kunden vill inkluderas allt mer i upplevelsen. Utgå från kundens behov när du utvecklar en reseanledning, men se till att det går friktionsfritt att köpa produkten digitalt.”

    För övrigt tecknade Regionförbundet Sörmland och STUA igår ett avtal för det regionala turismuppdraget, med start oktober 2019. Mer information om det kommer nästa vecka.

    • Text: STUA & Isa Mörk
    • Foto: STUA
    Tweet
  • Skistar går in i historisk allians med andra skidanläggningar
    2025-05-14 23:55

    Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance

    Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.

  • Vy flygbussarna tar ett nytt kliv i sin långa tradition av hållbarhetsarbete och lanserar en elbusslinje mellan Stockholm Cityterminalen och Arlanda flygplats.
    2025-05-13 18:19

    Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda

    Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.

  • Pam's pool deck -besöksnäring
    2025-05-12 05:38

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25

    Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ

  • Malin Västerteg, ny ordförande i styrelsen för Countryside Hotels.
    2025-05-11 19:20

    Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen

    Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.

  • Hotell Eggers i Göteborg. Visitas statistik visar en nedgång för hotellmarknaden under april.
    2025-05-11 18:43

    Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april

    Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.

  • Åk med Strömma och upplev den magiska och historiska vårkänslan på Birka.
    2025-05-11 18:15

    Strömma – Våren spirar på historiska Birka

    Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.

  • Personalen på Moder
    2025-05-10 10:42

    Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!

    Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform

  • Destination Jönköping nylanserar nu sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap för besöksnäringen att använda.
    2025-05-09 17:01

    Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

    Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.

  • Caroline Cederblad, Maud Olofsson, Madeleine Brehmer. Systrarna vann Visitas årliga utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen".
    2025-05-09 16:17

    Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen

    Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.

  • Louis Monville, projektledare för cykelleder på Västkuststiftelsen, är redo att inviga Sjuhäradsrundan med en cykeltur runt den.
    2025-05-09 15:59

    Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

    Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-09 15:59

      Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

      Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...

    • 2025-05-07 12:25

      Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

      De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...

    • 2025-05-07 00:10

      Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider

      Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024”. ...

    • 2025-05-12 05:38

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet