-
Nu återvänder Outdoor Festival STHLM till Djurgården
Efter två års succé återvänder Outdoor Festival STHLM till Djurgårdsbrunn den 25–26 maj. Det blir en helg fylld av spännande aktiviteter, inspirerande föreläsningar och fina tävlingspriser. Bakom festivalen står friluftsplattformen Nordic Outdoor Adventures (NOA) i samarbete med friluftsjättar såsom Naturkompaniet, Fjällräven och Helly Hansen m.fl. Målsättningen: att bygga Nordens största outdoorfestival där alla kan vara med.
I två år har ett friluftscamp slagits upp på centrala Djurgården för att under två majdagar erbjuda tusentals besökare ett smörgåsbord av prova-på-aktiviteter. Inom vandring, paddling, cykling, fiske, utomhusmatlagning, camping och mycket mer därtill.
Framgångssagan Outdoor Festival STHLM presenteras av äventyrsprofilen Renata Chlumska – som återvänder som programvärd även detta år – i samarbete med Nordic Outdoor Adventures (NOA). Tillsammans med partners och utställare öppnar de upp för en varm och spänningslysten festival i friluftslivets tecken. Resultatet: en folkfest där alla sorters friluftsentusiaster får möjligheten att samlas kravlöst.
Ta del av allt spännande innehåll helt kostnadsfritt
”Festivalen är menad att fungera som en ‘lägereld’. En plats där såväl nybörjare som erfarna friluftsentusiaster kan samlas och utbyta erfarenheter och råd, anta spännande utmaningar och vara en del av gemenskapen”. Säger Michael Malmborg, VD på NOA.
Årets Outdoor Festival STHLM slår upp portarna den 25–26 maj och är även i år gratis för allmänheten. Besökare är välkomna att röra sig fritt på området, delta i föreläsningar, prova på friluftsaktiviteter och ta del av allt spännande från utställarnas innehåll helt kostnadsfritt. Parallellt med det allmänna festivalprogrammet erbjuds exklusiva kurser med aktiviteter mot en avgift. De går att förboka eller köpa på festivalområdet i mån av plats.
Bland festivalens värdar återfinns följande namnkunniga partners: Naturkompaniet, Fjällräven, XPENG, Jack Wolfskin, LOWA, Swarovski Optik, Helly Hansen, Region Gästrikland, Visit Dalarna, Nordisk, SCR Svensk Camping, Tentipi, Realgymnasiet och ForshagaAkademin.
För att ta del av festivalprogrammet och läsa mer om aktiviteter, kurser och utställare, besök www.outdoorfestival.se
Läs mer om Outdoor Festival på Turismnytt här.
- Text: Levels
- Foto: Josefine Ramn
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år
30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
-
Gästbloggare
-