-
Hur gör vi handelsplatser mer hållbara?
Tidningen Fastighetsnytt höjer nu tempen på diskussionen kring hur hållbara våra handelsplatser är och kan bli.
Det är enkelt att ta sig till handelsplatserna om man åker bil. Det är ofta lätt att hitta och få gratis parkering samt transportera hem sina varor. Ofta ligger det någon stor livsmedelsaffär vid platsen och då passar många på att köpa tunga matvaror med sig hem.
De flesta handelsplatser har bussar som går dit men då får kunderna bära sina tunga matvaror och bussarna kanske inte går så tätt som man önskar.
I Kungens Kurva, söder om Stockholm, tar sig 86% dit med bil och endast 1% tar gratisbussen som IKEA driver. De flesta går inte mellan butikerna utan parkerar om bilen. 47% kan tänka sig att ta sig dit med annat färdmedel än bil. Detta enligt en undersökning gjord av Huddinge kommun.
Målet är att locka alla målgrupper – inte bara de som har tillgång till bil – men att det är lättast att fokusera på den största målgruppen – de bilburna.
Bland miljöexperter finns många idéer för att minska bilåkandet i samhället. Stimulera ökad användning av el- och miljöbilar, anlägga fler cykelbanor. Ett sätt är att utveckla handelsplatser från en extern handelsplats till en stadsdel. Då skapas kundunderlag och folk kan gå och handla. Företag kan också erbjuda hemleverans så kunderna slipper transportera sina varor. Det gör IKEA idag och är mycket populärt bland kunderna.
I Danmark, Finland och Norge har man enligt lag förbjudit nya etableringar av handelsplatser utanför stadskärnorna.
Men mycket ligger på den tekniska utvecklingen av mer miljövänliga bilar, tror experterna.
Det viktigaste för en mer hållbar miljö är trots allt att alla tänker mer på miljön och om det är nödvändigt att göra de där bilresorna. Alla, inte bara politiker, bör tänka strategiskt på hållbarhet.
Källa: Fastighetsnytt
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
-
Gästbloggare
-