-
ABBA The Museum firar 10-årsjubileet med utställning om ABBA Voyage
ABBA The Museum presenterar en helt ny utställning – ABBA Voyage. Utställningen tar med besökaren bakom kulisserna i skapandet av den virtuella konsertupplevelsen. Den innehåller exklusiva intervjuer, bilder och de scenkläder som B Åkerlund skapat i samarbete med bland annat Dolce Gabbana och Michael Schmidt.
Har fått tillgång till både färdiga kostymer och skisser
I samarbete med producenterna av ABBA Voyage Svana Gisla, Ludvig Andersson och Baille Walsh, har ABBA The Museum fått tillgång till både de färdiga kostymerna designade av B Åkerlund, och skisser och filmmaterial från skapandet av ABBA Voyage.
”Jag är så stolt över att jag och teamet på ABBA The Museum fått vara med och skapa utställningen. Den ger besökaren insyn i hur den virtuella konserten och albumet skapades och innefattar bland annat nya och exklusiva intervjuer med Björn och Benny.” Säger Ingmarie Halling, kreativ chef på ABBA The Museum.
ABBA Voyage i London blev en omedelbar succé
ABBA Voyage i London blandar den senaste tekniken, en spektakulär ljusshow och några av världens mest älskade låtar på en specialbyggd arena för 3000 personer. Där har Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid transformerats till digitala versioner av sig själva. Resultatet är en verklighetstrogen livekonsert.
Föreställningen hade premiär i maj förra året och blev en omedelbar succé. Den har kallats “jaw-dropping” av tidningen The Guardian och “Out of this world” av The Times. Den har setts av över en miljon fans från hela världen. Utställningen på ABBA The Museum innefattar intervjuer med producenterna av föreställningen.
“Vi har älskat att arbeta tillsammans med ABBA The Museum för att ge inblick i magin kring ABBA Voyage. Vi är stolta över att nu kunna visa upp de otroliga insatserna som hela teamet gjort och det fantastiska äventyret det har varit att göra det omöjliga möjligt.” Säger Ludvig Andersson och Svana Gisla, producenter av ABBA Voyage.
Citat från B Åkerlund, som gjort scenkläderna:
Om D&G-kostymen: “Till den sista kostymen ville jag ta inspiration ifrån grekisk mytologi och gudalika bilder, och jag insåg att Dolce & Gabbana skulle vara perfekta att samarbeta med eftersom de gjort ett flertal kollektioner på samma linje. Vi bollade fram och tillbaka länge tills vi hittade fram till det slutgiltiga resultatet.”
Metal Mesh-kostymen: “Jag ville leka med känsel, textur och olika detaljer för att skapa kontraster. Därför jobbade jag med metal mesh – ett material med rötter i antikens Egypten och tradionellt användes för att skapa silver- och guldsmycken. För mig representerar det ett futuristiskt element som passade fint med pånyttfödelse och transformation – teman som ABBA representerar. Det blinkar även till disco-eran samtidigt som det känns nutida, vilket också känns relevant i sammanhanget.”
Om byxdresserna: “Byxdressen är kanske den mest ikoniska ABBA-silhuetten. Så jag visste direkt att jag behövde göra min egen version av dem. Jag använde sammet i knallorange som bas och bestämde mig för att skapa utsmyckningar formade till deras namn på. För att skapa en retro-futuristisk känsla.”
Utställningen följer med genom hela ABBA-historien
ABBA The Museum öppnade 2013 och har sedan dess lockat 2,5 miljoner besökare från hela världen.
“Jag kan inte komma på ett bättre sätt att fira ABBA The Museums 10-årsjubileum än med en ny utställning. Med hjälp av ABBA Voyage får vi följa med genom hela ABBA-historien – från den allra första början och in i framtiden. Vi ser väldigt mycket fram emot att välkomna både nya och återkommande gäster.” Säger Caroline Fagerlind, Head of Exhibitions på ABBA The Museum.
ABBA Voyage Exhibition öppnar på museet söndagen den 7 maj 2023.
Läs mer om ABBA The Museum på Turismnytt här.
- Text: ABBA The Museum
- Foto: ABBA The Museum
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-