-
ABBA The Museum firar 10-årsjubileet med utställning om ABBA Voyage
ABBA The Museum presenterar en helt ny utställning – ABBA Voyage. Utställningen tar med besökaren bakom kulisserna i skapandet av den virtuella konsertupplevelsen. Den innehåller exklusiva intervjuer, bilder och de scenkläder som B Åkerlund skapat i samarbete med bland annat Dolce Gabbana och Michael Schmidt.
Har fått tillgång till både färdiga kostymer och skisser
I samarbete med producenterna av ABBA Voyage Svana Gisla, Ludvig Andersson och Baille Walsh, har ABBA The Museum fått tillgång till både de färdiga kostymerna designade av B Åkerlund, och skisser och filmmaterial från skapandet av ABBA Voyage.
”Jag är så stolt över att jag och teamet på ABBA The Museum fått vara med och skapa utställningen. Den ger besökaren insyn i hur den virtuella konserten och albumet skapades och innefattar bland annat nya och exklusiva intervjuer med Björn och Benny.” Säger Ingmarie Halling, kreativ chef på ABBA The Museum.
ABBA Voyage i London blev en omedelbar succé
ABBA Voyage i London blandar den senaste tekniken, en spektakulär ljusshow och några av världens mest älskade låtar på en specialbyggd arena för 3000 personer. Där har Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid transformerats till digitala versioner av sig själva. Resultatet är en verklighetstrogen livekonsert.
Föreställningen hade premiär i maj förra året och blev en omedelbar succé. Den har kallats “jaw-dropping” av tidningen The Guardian och “Out of this world” av The Times. Den har setts av över en miljon fans från hela världen. Utställningen på ABBA The Museum innefattar intervjuer med producenterna av föreställningen.
“Vi har älskat att arbeta tillsammans med ABBA The Museum för att ge inblick i magin kring ABBA Voyage. Vi är stolta över att nu kunna visa upp de otroliga insatserna som hela teamet gjort och det fantastiska äventyret det har varit att göra det omöjliga möjligt.” Säger Ludvig Andersson och Svana Gisla, producenter av ABBA Voyage.
Citat från B Åkerlund, som gjort scenkläderna:
Om D&G-kostymen: “Till den sista kostymen ville jag ta inspiration ifrån grekisk mytologi och gudalika bilder, och jag insåg att Dolce & Gabbana skulle vara perfekta att samarbeta med eftersom de gjort ett flertal kollektioner på samma linje. Vi bollade fram och tillbaka länge tills vi hittade fram till det slutgiltiga resultatet.”
Metal Mesh-kostymen: “Jag ville leka med känsel, textur och olika detaljer för att skapa kontraster. Därför jobbade jag med metal mesh – ett material med rötter i antikens Egypten och tradionellt användes för att skapa silver- och guldsmycken. För mig representerar det ett futuristiskt element som passade fint med pånyttfödelse och transformation – teman som ABBA representerar. Det blinkar även till disco-eran samtidigt som det känns nutida, vilket också känns relevant i sammanhanget.”
Om byxdresserna: “Byxdressen är kanske den mest ikoniska ABBA-silhuetten. Så jag visste direkt att jag behövde göra min egen version av dem. Jag använde sammet i knallorange som bas och bestämde mig för att skapa utsmyckningar formade till deras namn på. För att skapa en retro-futuristisk känsla.”
Utställningen följer med genom hela ABBA-historien
ABBA The Museum öppnade 2013 och har sedan dess lockat 2,5 miljoner besökare från hela världen.
“Jag kan inte komma på ett bättre sätt att fira ABBA The Museums 10-årsjubileum än med en ny utställning. Med hjälp av ABBA Voyage får vi följa med genom hela ABBA-historien – från den allra första början och in i framtiden. Vi ser väldigt mycket fram emot att välkomna både nya och återkommande gäster.” Säger Caroline Fagerlind, Head of Exhibitions på ABBA The Museum.
ABBA Voyage Exhibition öppnar på museet söndagen den 7 maj 2023.
Läs mer om ABBA The Museum på Turismnytt här.
- Text: ABBA The Museum
- Foto: ABBA The Museum
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs
Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...
-
-
Gästbloggare
-