-
ABBA The Museum firar 10-årsjubileet med utställning om ABBA Voyage
ABBA The Museum presenterar en helt ny utställning – ABBA Voyage. Utställningen tar med besökaren bakom kulisserna i skapandet av den virtuella konsertupplevelsen. Den innehåller exklusiva intervjuer, bilder och de scenkläder som B Åkerlund skapat i samarbete med bland annat Dolce Gabbana och Michael Schmidt.
Har fått tillgång till både färdiga kostymer och skisser
I samarbete med producenterna av ABBA Voyage Svana Gisla, Ludvig Andersson och Baille Walsh, har ABBA The Museum fått tillgång till både de färdiga kostymerna designade av B Åkerlund, och skisser och filmmaterial från skapandet av ABBA Voyage.
”Jag är så stolt över att jag och teamet på ABBA The Museum fått vara med och skapa utställningen. Den ger besökaren insyn i hur den virtuella konserten och albumet skapades och innefattar bland annat nya och exklusiva intervjuer med Björn och Benny.” Säger Ingmarie Halling, kreativ chef på ABBA The Museum.
ABBA Voyage i London blev en omedelbar succé
ABBA Voyage i London blandar den senaste tekniken, en spektakulär ljusshow och några av världens mest älskade låtar på en specialbyggd arena för 3000 personer. Där har Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid transformerats till digitala versioner av sig själva. Resultatet är en verklighetstrogen livekonsert.
Föreställningen hade premiär i maj förra året och blev en omedelbar succé. Den har kallats “jaw-dropping” av tidningen The Guardian och “Out of this world” av The Times. Den har setts av över en miljon fans från hela världen. Utställningen på ABBA The Museum innefattar intervjuer med producenterna av föreställningen.
“Vi har älskat att arbeta tillsammans med ABBA The Museum för att ge inblick i magin kring ABBA Voyage. Vi är stolta över att nu kunna visa upp de otroliga insatserna som hela teamet gjort och det fantastiska äventyret det har varit att göra det omöjliga möjligt.” Säger Ludvig Andersson och Svana Gisla, producenter av ABBA Voyage.
Citat från B Åkerlund, som gjort scenkläderna:
Om D&G-kostymen: “Till den sista kostymen ville jag ta inspiration ifrån grekisk mytologi och gudalika bilder, och jag insåg att Dolce & Gabbana skulle vara perfekta att samarbeta med eftersom de gjort ett flertal kollektioner på samma linje. Vi bollade fram och tillbaka länge tills vi hittade fram till det slutgiltiga resultatet.”
Metal Mesh-kostymen: “Jag ville leka med känsel, textur och olika detaljer för att skapa kontraster. Därför jobbade jag med metal mesh – ett material med rötter i antikens Egypten och tradionellt användes för att skapa silver- och guldsmycken. För mig representerar det ett futuristiskt element som passade fint med pånyttfödelse och transformation – teman som ABBA representerar. Det blinkar även till disco-eran samtidigt som det känns nutida, vilket också känns relevant i sammanhanget.”
Om byxdresserna: “Byxdressen är kanske den mest ikoniska ABBA-silhuetten. Så jag visste direkt att jag behövde göra min egen version av dem. Jag använde sammet i knallorange som bas och bestämde mig för att skapa utsmyckningar formade till deras namn på. För att skapa en retro-futuristisk känsla.”
Utställningen följer med genom hela ABBA-historien
ABBA The Museum öppnade 2013 och har sedan dess lockat 2,5 miljoner besökare från hela världen.
“Jag kan inte komma på ett bättre sätt att fira ABBA The Museums 10-årsjubileum än med en ny utställning. Med hjälp av ABBA Voyage får vi följa med genom hela ABBA-historien – från den allra första början och in i framtiden. Vi ser väldigt mycket fram emot att välkomna både nya och återkommande gäster.” Säger Caroline Fagerlind, Head of Exhibitions på ABBA The Museum.
ABBA Voyage Exhibition öppnar på museet söndagen den 7 maj 2023.
Läs mer om ABBA The Museum på Turismnytt här.
- Text: ABBA The Museum
- Foto: ABBA The Museum
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier so...
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat några invändningar mot Sveriges förslag på införande av gårdsförsäljning. Därmed ...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-