-
AI-genererat samarbete mellan ikoniska skulptörer på Tekniska museet
Ett unikt konstsamarbete som sträcker sig över fem århundraden med några av världens mest ikoniska skulptörer, har möjliggjorts av AI och avancerade digitala tillverkningslösningar. Skulpturen som fått stor uppmärksamhet över världen visas nu på Tekniska museet i Stockholm.
Ett konstverk framtaget av Tekniska museets samarbetspartner
The Impossible Statue är ett konstverk framtaget av Tekniska museets samarbetspartner Sandvik, baserat på arvet från Michelangelo, Rodin, Kollwitz, Kotaro och Savage – legendariska konstnärer med en spännvidd över 500 år och tre kontinenter. Statyn har gjorts möjlig genom de senaste framstegen inom AI, avancerade ingenjörslösningar och digital precisionstillverkning.
The Impossible Statue har under den senaste veckan uppmärksammats i medier över hela världen, bland annat i Huffington Post och Arte Magazine. Nu visas den upp för allmänheten på Tekniska museet i Stockholm, som en del av det nya ”Galleri AI” tillsammans med en serie av programaktiviteter på temat artificiell intelligens.
Att göra det omöjliga möjligt
Statyn designades genom att träna flera olika AI-modeller i de utmärkande attributen hos fem av världens främsta och mest välrenommerade skulptörer:
- De realistiskt avslappnade poserna hos Michelangelo (Italien, 1475-1564)
- Muskulaturen och eftertänksamheten hos Auguste Rodin (Frankrike, 1840-1917)
- Den uttrycksfulla känslan hos Käthe Kollwitz (Tyskland, 1867-1945)
- Det fokus på rörelse och massa som ses hos Takamura Kotaro (Japan, 1883-1956)
- Trotsen i uttrycket hos Augusta Savages figurer (USA, 1892-1962)
2D-modell förde samman de fem konstnärernas olika stilar
Efter att ha byggt en 2D-modell som förde samman de fem konstnärernas olika stilar gjorde Sandvik om designen till en komplett 3D-bild. Verktyg för djupinlärning användes för att skapa den initiala 3D-modellen. För att definiera kroppen användes mänsklig positionsuppskattning, videospelsalgoritmer användes för att generera realistisk vävnad, och specialiserad AI användes för att återintroducera detaljer som förlorats i de föregående stegen.
Verktygen och de digitala simulationerna samt verifieringen som användes för att skapa statyn är sådana som också används för tillverkning av komponenter till applikationer med de högsta kvalitets- och precisionskrav, såsom flygplansmotorer, medicinska implantat, och komponenter till elbilar.
Den färdiga statyn väger 500 kg och är 150 cm hög. The Impossible Statue visas upp i Galleri AI på Tekniska museet i Stockholm från våren 2023 tillsammans med en serie av programaktiviteter med diskussion om artificiell intelligens och praktiska AI-workshops.
Läs mer om Tekniska museet på Turismnytt här
- Text: Tekniska Museet
- Foto: Tekniska Museet
-
Max Granström blir ny vd för Visit Skåne AB
Han kommer närmast från Helsingborg Arena och Scen
-
Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen
Sju kockar från olika landskap kommer till Skansen för att tillaga och servera smakprov av Sveriges Landskapsmåltider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 med mest under rubrikerna Destination, Boende, Evenemang och Hållbarhet
-
Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin
Efter analys av vad branschen behöver startas "Gastronomiledare – framtidens mat & protein" på YrkesAkademin Yrkeshögskola.
-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
Siffrorna för 2022 visar en nedgång i antalet besökare i skärgården. Dock ser man en ökning för de som satsat på aktiviteter året runt.
-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera personal. Arbetsmarknadskunskap i skolan ska hjälpa kompetensförsörjningen.
-
Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län
Region Örebro län har arbetat med besöksnäringen för att belysa olika behov. Nu har resultatet av projektet presenterats.
-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film” under filmfestivalen i Cannes.
-
Stockholm flörtar med Finland – ny kampanj ska locka fler finländare
Nu lanseras "Fall in Love With Stockholm (Again)". Kampanjen ska inspirera finländare att upptäcka den svenska huvudstaden.
-
Nature’s Best Sweden – nu del av globalt erkänd kvalitetsmärkning
Nature's Best Sweden har erkänts enligt GSTC standard för natur- och kulturupplevelser enligt internationella kriterier för hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
-
Senaste nyhetsbrevet, 16 maj 2023
-
Lyssna på det inspelade webbinariet: Hållbar tillväxt genom samverkan och partnerskap (56 minuter)
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Storbritannien!
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Kina och Indien!
-
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring med mest om Destination, Boende och Evenemang. Destination N...
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och...
-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har unde...
-
Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning
Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av ...
-
-
Gästbloggare
-