-
Alla kommer inte fördubbla turismen
Alla kommer inte fördubbla turismen. Inte ens de internationella besökarna kommer att fördubblas. Det spelar ingen roll att omvärlden växer, får en större medelklass, ökade möjligheter till att resa och ökad kunskap. Det räcker inte till och kommer inte ske automatiskt. De som kommer att dra nytta av de stora megatrenderna är storstadsområden med god infrastruktur, kapacitet och global närvaro. Och nya investeringar i dessa.
Vi kommer inte ens klara av det nationellt i Sverige. Vi kommer inte att nåt 500 miljarder i turismomsättning till år 2020 eller ens 2030. Till och med de närmaste 100 miljarderna kommer att vara en utmaning. De senaste 100 miljarderna har tillkommit under en period där vi har haft draghjälp av ett kraftigt växande lågprisflyg, Öresundsbron, ett utökat EU med fri rörlighet och inte minst av en stark norsk krona som gjort Sverige till ett lågprisland. Alla de investeringarna och strukturella förändringarna ligger bakom oss, inte framför oss.
Som jämförelse så har jag nyligen läst igenom Norges (Avinors) Perspektivanalys till år 2050 där scenariot är att flygtrafiken kommer att öka från dagens 50 miljoner resor till 90 miljoner. På 35 år! I detta ligger en investeringsprognos på ca 60-70 miljarder norska kronor till år 2029 och omfattar en strategi för samtliga 48 flygplatser i Norge med tonvikt på kapacitetsökningar på de 5 största. Det finns en del intressanta iakttagelser om vilken roll turismen kommer att ha i den utvecklingen att utläsa. Rapporten finns att läsa här: http://media.avinor.no/pressreleases/perspektivanalyse-fra-avinor-kapasitet-baerekraft-og-teknologi-1130606
Även Finland har nyligen tagit fram en nationell strategi för deras flygplatsnät och vikten av ett sammanhållet nät som en förutsättning för nationell tillväxt och för turism och för bibehållen och förstärkt konkurrenskraft för Helsingfors.I Sverige ser vi snarare en avveckling av flygplatskapacitet med färre flygplatser (under 2014 försvann 2 flygplatser med reguljärt flyg från kartan) och fler under luppen (Bromma). Lägg därtill en kommande flygskatt som kommer att kraftigt försämra turistnäringens konkurrenskraft internationellt och i synnerhet i jämförelse med våra grannländer.Att vi nu genomför allt fler ”fördubblingsprojekt” i allt fler regioner i Sverige betyder inte mer än att vi putsar skorna, ser lite snyggare ut och skaffar oss gemensamma plakat för demonstrationerna. Men vi saknar investeringsstrategier och strukturella grepp för att ta plats i en allt starkare konkurrens.Visst, någon kommun eller region kan lyckas men majoriteten kommer inte att göra det. Vi gör det inte nationellt, knappt de stora städerna (om alls) och en majoritet av Sverige kommer att behöva en tydlig investeringsstrategi och ny tillgänglighet för att nå en annan position än vad det har idag. Och det ser jag inte i Sverige. Däremot finns det gott om exempel i vår omvärld.Under tiden reser vi mer än någonsin- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-