-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Det var en gång fem nyfikna gymnasiekompisar som klättrade över ett stängsel, och ner i en övergiven gruva. Idag, 25 år senare, har Äventyrsgruvan närmare 6 000 besökare per år. Med guidade äventyrsturer, konserter, dyk- och bastuupplevelser – 80 meter under jorden. En guldgruva för Dalarnas turism. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
Ett unikt besöksmål i Dalarna
Mitt emellan Borlänge och Ludvika ligger Äventyrsgruvan Tuna Hästberg. Ett unikt besöksmål, 80 meter under jorden, med tre mil torrlagda tunnlar och lika många vattenfyllda. En sällsynt och spännande miljö för allt från barnfamiljer och äventyrare till företag på konferens.
Men det började redan för 25 år sedan. Eldsjälen, och en av initiativtagarna, Daniel Karlsson och hans kompisar lät nyfikenheten ta över och tog sig ner i den då övergivna gruvan. Lite visse de att den senare skulle bli deras arbetsplats:
”Ja vi spenderade mycket tid i gruvan som yngre. Men vi var eniga om att den här platsen var för fantastisk för att hållas hemlig. Så efter att vi hängt där i några år började vi bygga och skapa aktiviteter där nere. Sedan bjöd vi dit två kompisar, och guidade runt dem. Nästa helg kom det fyra. Och helgen efter det var det åtta. Och sedan gick det ganska snabbt, utan att vi behövde marknadsföra oss. Snacket gick. Alla som varit där ville att deras egna bekanta skulle få samma fantastiska upplevelse. Då förstod vi att vi var något på spåret.” Berättar Daniel Karlsson.
Ingen spikrak väg till framgång
År 2010 gick gruv-gänget samman med Dalarnas muséum, Borlänge kommun och hembygdsföreningen och startade en ny förening. Det gjorde att de kunde få ett arrendekontrakt och driva gruvan vidare. Och några år senare kunde de köpa loss marken.
Men vägen därifrån till framgång har inte varit spikrak. Vilket den sällan är när man är först med något. Daniel och hans kollegor har till exempel suttit i många och långa samtal med olika myndigheter eftersom äventyrsgruvor inte finns med i några regelverk. De har fått uppfinna och hitta på vart eftersom, för att hitta lösningar.
”Vi har behövt vara innovativa på så många olika sätt för att få göra det vi brinner för. Och jag skulle säga att en del av framgången har varit att vi lyssnat mycket på andra, men sällan gjort som de sa. För om vi skulle gjort det så skulle Äventyrsgruvan inte funnits idag. Så många gånger vi fått höra att det är omöjligt, så där kan man inte göra, eller att det kommer kosta för mycket. Men vi har sett till att hitta lösningar, och gjort det i alla fall. Det är så man når sina mål.” Säger Daniel.
Lokala samarbeten bidrar till utveckling
En annan framgångsfaktor är många och lokala samarbeten. Att knyta till sig lokala partners som är experter på sin sak, och som är villiga att utveckla saker tillsammans. Det kan nämligen vara svårt för ett mindre företag att fortsätta utvecklas, både när det gäller personal, kompetens och resurser.
”Vi har flera lyckade samarbeten som verkligen bidragit till vårt koncept. Vår ”bastu-ritual” är ett sådant exempel. Vi själva har utvecklat en bastu som är anpassad för den unika miljön nere i gruvan. Och så har vi en leverantör som skapat en ritual kring det. Andra exempel är cateringmat från lokala producenter och samarbeten med det lokala näringslivet och med lokala föreningar – körer och musiker bland annat.” Fortsätter Daniel.
Innovation med gemensamma krafter
En gruva är en gruva, och bjuder in till utmaningar varje dag. Att tänka utanför boxen är vardagsmat för alla som jobbar i Äventyrsgruvan. Det kan handla om att konstruera nya aktiviteter, att transportera dit material, säkerhetsaspekter och hållbarhet. Det krävs i princip alltid innovativa lösningar för att bygga under jord och ofta är det mycket som vilar på de anställdas axlar, bokstavligt talat. Men alla hjälps åt i idéarbetet.
”Många idéer kommer när vi sitter och fikar tillsamman. Ofta skrattar vi åt en knasig idé först. Men sedan sover vi på saken och kommer på att det där var ju inte så dumt. Klipp till några år senare när vi genomför exakt det där som vi först skrattade åt. Men det kan också gå snabbare. För att vara snabbfotade har vi flera gemensamma digitala kanaler och grupper där alla anställda kan dela med sig, och ställa frågor till andra. Det kan handla om önskemål från en besökare, eller en ny snilleblixt.” Förklarar Daniel.
Nominerade till Stora turismpriset
Även om utmaningarna är många så är Äventyrsgruvans målsättning glasklar: Att inte bli för stora. Det ekonomiska får inte gå ut över själen. De vill bibehålla en hållbar verksamhet, både för de anställda och för gruvan. Däremot vill de gärna öka antalet heltidsanställda, och de har skapat sig goda förutsättningar. De har aldrig lånat några pengar utan investerat allt eftersom intäkter kommit in. Men, de har också fått hjälp av EU-pengar (via Jordbruksverket, DUO, Dalälvens utvecklingsområde) som hjälpt dem att ta stora kliv för verksamheten och bland annat börja anställa.
Så det är många pusselbitar som gjort Äventyrsgruvan till den framgångssaga de skapat tillsammans. Som ett bevis på det är de nu nominerade till Stora turismpriset.
”Det är jättestort för oss. Och smickrande. Vi är små och få, och jobbar stenhårt. Då glömmer man lätt att vi gör något väldigt bra. Man blir fartblind. Ett sådan här nominering gör att man stannar upp och reflekterar över vad vi gjort egentligen. Man får ny motivation också. Just nu räknar jag på en konstruktion för en balkong där vi ska kunna servera middagar, med utsikt över en stor underjordisk sjö. Och så smider vi planer för ett hotellrum under mark, på en ”strandtomt”, fast under jord då – något som fått stor uppmärksamhet världen över. Men det här är bara några grejer på att-göra-listan. Det saknas inte storslagna planer. Sen om det tar tre eller tio år, det får vi se. Men det kommer hända.” Försäkrar Daniel.
Tips & Lärdomar:
◆ Samarbeta. Gärna lokalt. Genom att ta in andra engagerade människor står du inte ensam. Du blir mindre sårbar, och lär dig nya saker på köpet.
◆ Våga göra fel. Bygg inte din verksamhet för att den ska vara perfekt. Då vågar ingen komma med alla de där knasiga idéerna som gör att man utvecklas. Testa. Gör om. Testa igen. Och hitta en lösning för att nå dit du vill. Även om ingen sett någon göra det förut.
◆ Ingenting är omöjligt. Men vissa saker tar väldigt lång tid. Ibland väldigt lång tid.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Äventyrsgruvan
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna till Göteborgs nya mötesplats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Brändön Lodge använder lokalsamhällets kraft och stärker platsen
Två pensionerade barnmorskor som städerskor? ”Självklart” tänkte Göran Widén när han fick frågan. Brändön...
-
-
Gästbloggare
-