torsdag 15 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
    • Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
    • Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • En flotte med besökare i Äventyrsgruvan i Dalarna.
    2023-11-27 19:11

    Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan

    Det var en gång fem nyfikna gymnasiekompisar som klättrade över ett stängsel, och ner i en övergiven gruva. Idag, 25 år senare, har Äventyrsgruvan närmare 6 000 besökare per år. Med guidade äventyrsturer, konserter, dyk- och bastuupplevelser – 80 meter under jorden. En guldgruva för Dalarnas turism. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.

    Ett unikt besöksmål i Dalarna

    Mitt emellan Borlänge och Ludvika ligger Äventyrsgruvan Tuna Hästberg. Ett unikt besöksmål, 80 meter under jorden, med tre mil torrlagda tunnlar och lika många vattenfyllda. En sällsynt och spännande miljö för allt från barnfamiljer och äventyrare till företag på konferens.

    Men det började redan för 25 år sedan. Eldsjälen, och en av initiativtagarna, Daniel Karlsson och hans kompisar lät nyfikenheten ta över och tog sig ner i den då övergivna gruvan. Lite visse de att den senare skulle bli deras arbetsplats:

    ”Ja vi spenderade mycket tid i gruvan som yngre. Men vi var eniga om att den här platsen var för fantastisk för att hållas hemlig. Så efter att vi hängt där i några år började vi bygga och skapa aktiviteter där nere. Sedan bjöd vi dit två kompisar, och guidade runt dem. Nästa helg kom det fyra. Och helgen efter det var det åtta. Och sedan gick det ganska snabbt, utan att vi behövde marknadsföra oss. Snacket gick. Alla som varit där ville att deras egna bekanta skulle få samma fantastiska upplevelse. Då förstod vi att vi var något på spåret.” Berättar Daniel Karlsson.

    Ingen spikrak väg till framgång

    År 2010 gick gruv-gänget samman med Dalarnas muséum, Borlänge kommun och hembygdsföreningen och startade en ny förening. Det gjorde att de kunde få ett arrendekontrakt och driva gruvan vidare. Och några år senare kunde de köpa loss marken.

    Men vägen därifrån till framgång har inte varit spikrak. Vilket den sällan är när man är först med något. Daniel och hans kollegor har till exempel suttit i många och långa samtal med olika myndigheter eftersom äventyrsgruvor inte finns med i några regelverk. De har fått uppfinna och hitta på vart eftersom, för att hitta lösningar.

    ”Vi har behövt vara innovativa på så många olika sätt för att få göra det vi brinner för. Och jag skulle säga att en del av framgången har varit att vi lyssnat mycket på andra, men sällan gjort som de sa. För om vi skulle gjort det så skulle Äventyrsgruvan inte funnits idag. Så många gånger vi fått höra att det är omöjligt, så där kan man inte göra, eller att det kommer kosta för mycket. Men vi har sett till att hitta lösningar, och gjort det i alla fall. Det är så man når sina mål.” Säger Daniel.

    Lokala samarbeten bidrar till utveckling

    En annan framgångsfaktor är många och lokala samarbeten. Att knyta till sig lokala partners som är experter på sin sak, och som är villiga att utveckla saker tillsammans. Det kan nämligen vara svårt för ett mindre företag att fortsätta utvecklas, både när det gäller personal, kompetens och resurser.

    ”Vi har flera lyckade samarbeten som verkligen bidragit till vårt koncept. Vår ”bastu-ritual” är ett sådant exempel. Vi själva har utvecklat en bastu som är anpassad för den unika miljön nere i gruvan. Och så har vi en leverantör som skapat en ritual kring det. Andra exempel är cateringmat från lokala producenter och samarbeten med det lokala näringslivet och med lokala föreningar – körer och musiker bland annat.” Fortsätter Daniel.

    Innovation med gemensamma krafter

    En gruva är en gruva, och bjuder in till utmaningar varje dag. Att tänka utanför boxen är vardagsmat för alla som jobbar i Äventyrsgruvan. Det kan handla om att konstruera nya aktiviteter, att transportera dit material, säkerhetsaspekter och hållbarhet. Det krävs i princip alltid innovativa lösningar för att bygga under jord och ofta är det mycket som vilar på de anställdas axlar, bokstavligt talat. Men alla hjälps åt i idéarbetet.

    ”Många idéer kommer när vi sitter och fikar tillsamman. Ofta skrattar vi åt en knasig idé först. Men sedan sover vi på saken och kommer på att det där var ju inte så dumt. Klipp till några år senare när vi genomför exakt det där som vi först skrattade åt. Men det kan också gå snabbare. För att vara snabbfotade har vi flera gemensamma digitala kanaler och grupper där alla anställda kan dela med sig, och ställa frågor till andra. Det kan handla om önskemål från en besökare, eller en ny snilleblixt.” Förklarar Daniel.

    Nominerade till Stora turismpriset

    Även om utmaningarna är många så är Äventyrsgruvans målsättning glasklar: Att inte bli för stora. Det ekonomiska får inte gå ut över själen. De vill bibehålla en hållbar verksamhet, både för de anställda och för gruvan. Däremot vill de gärna öka antalet heltidsanställda, och de har skapat sig goda förutsättningar. De har aldrig lånat några pengar utan investerat allt eftersom intäkter kommit in. Men, de har också fått hjälp av EU-pengar (via Jordbruksverket, DUO, Dalälvens utvecklingsområde) som hjälpt dem att ta stora kliv för verksamheten och bland annat börja anställa.

    Så det är många pusselbitar som gjort Äventyrsgruvan till den framgångssaga de skapat tillsammans. Som ett bevis på det är de nu nominerade till Stora turismpriset.

    ”Det är jättestort för oss. Och smickrande. Vi är små och få, och jobbar stenhårt. Då glömmer man lätt att vi gör något väldigt bra. Man blir fartblind. Ett sådan här nominering gör att man stannar upp och reflekterar över vad vi gjort egentligen. Man får ny motivation också. Just nu räknar jag på en konstruktion för en balkong där vi ska kunna servera middagar, med utsikt över en stor underjordisk sjö. Och så smider vi planer för ett hotellrum under mark, på en ”strandtomt”, fast under jord då – något som fått stor uppmärksamhet världen över. Men det här är bara några grejer på att-göra-listan. Det saknas inte storslagna planer. Sen om det tar tre eller tio år, det får vi se. Men det kommer hända.” Försäkrar Daniel.

    Tips & Lärdomar:

    ◆ Samarbeta. Gärna lokalt. Genom att ta in andra engagerade människor står du inte ensam. Du blir mindre sårbar, och lär dig nya saker på köpet.

    ◆ Våga göra fel. Bygg inte din verksamhet för att den ska vara perfekt. Då vågar ingen komma med alla de där knasiga idéerna som gör att man utvecklas. Testa. Gör om. Testa igen. Och hitta en lösning för att nå dit du vill. Även om ingen sett någon göra det förut.

    ◆ Ingenting är omöjligt. Men vissa saker tar väldigt lång tid. Ibland väldigt lång tid.

    • Text: Tillväxtverket
    • Foto: Äventyrsgruvan
    Tweet
  • Skistar går in i historisk allians med andra skidanläggningar
    2025-05-14 23:55

    Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance

    Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.

  • Vy flygbussarna tar ett nytt kliv i sin långa tradition av hållbarhetsarbete och lanserar en elbusslinje mellan Stockholm Cityterminalen och Arlanda flygplats.
    2025-05-13 18:19

    Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda

    Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.

  • Pam's pool deck -besöksnäring
    2025-05-12 05:38

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25

    Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ

  • Malin Västerteg, ny ordförande i styrelsen för Countryside Hotels.
    2025-05-11 19:20

    Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen

    Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.

  • Hotell Eggers i Göteborg. Visitas statistik visar en nedgång för hotellmarknaden under april.
    2025-05-11 18:43

    Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april

    Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.

  • Åk med Strömma och upplev den magiska och historiska vårkänslan på Birka.
    2025-05-11 18:15

    Strömma – Våren spirar på historiska Birka

    Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.

  • Personalen på Moder
    2025-05-10 10:42

    Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!

    Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform

  • Destination Jönköping nylanserar nu sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap för besöksnäringen att använda.
    2025-05-09 17:01

    Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

    Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.

  • Caroline Cederblad, Maud Olofsson, Madeleine Brehmer. Systrarna vann Visitas årliga utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen".
    2025-05-09 16:17

    Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen

    Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.

  • Louis Monville, projektledare för cykelleder på Västkuststiftelsen, är redo att inviga Sjuhäradsrundan med en cykeltur runt den.
    2025-05-09 15:59

    Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

    Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-09 15:59

      Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

      Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...

    • 2025-05-07 12:25

      Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

      De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...

    • 2025-05-07 00:10

      Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider

      Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024”. ...

    • 2025-05-12 05:38

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet