-
Så ska Värmland konkurrera i den globala besöksindustrin
Konkurrensen i den globala besöksindustrin är hård och det är svårt att konkurrera. Men fler och fler svenska destinationer tar upp kampen. Visit Värmland är en av de destinationer som har sökt medel från den Europeiska regionalfonden och fått det beviljat. Det betyder att man nu kan börja arbeta i sitt projekt. ”- Vi är mycket glada över att vår ansökan blev beviljad. Detta betyder att vi kan fortsätta att utveckla Värmland som destination genom insatser till företag som är verksamma inom besöksnäringen”, säger Visit Värmlands Vd Jonas Jacobsson.
Digitalisering och affärsutveckling viktigt för besöksindustrin
Målet med projektet är att öka konkurrenskraften och tillväxten hos värmländska företag som är verksamma inom besöksindustrin. Detta betyder att man kan locka fler besökare till landskapet.
Inom projektet kommer Visit Värmland att arrangera olika aktiviteter som bland annat marknadsbearbetning, affärsutveckling och digitalisering.
”- Mycket glädjande är även att vi nu kan fortsätta det viktiga digitaliseringsarbetet som vi påbörjat, att vi kommer kunna börja bearbeta Kina och UK som nya geografiska marknader och börja arbeta med ett för Värmland relativt obearbetat område, måltidsturism”, fortsätter Jonas.
Måltidsturismen bidrar till besöksindustrin
Man kommer även att satsa på att stärka måltidsturismen i Värmland. I denna del av projektet kommer man att samarbeta med Nifa, en branschförening för värmländska matföretag. Man kommer att arbeta med att utveckla Värmland som en mat- och dryckesdestination och koppla ihop det med arbetet som Visit Sweden driver i Matprogrammet.
”- Vi ser väldigt mycket fram emot ett utökat samarbete med Nifa för att locka en ny grupp resenärer att besöka Värmland. Detta kommer också leda till nya samarbeten och produkter mellan företag i besöksindustrin och producenter av värmländska råvaror”, säger Cecilia Fjellman, projektledare på Visit Värmland.
Projektet kommer att pågå mellan mars 2018 och december 2020 med en budget på cirka femton miljoner kronor.
Vill du läsa om fler projekt som pågår inom svensk besöksnäring? Läs vidare här!
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Øyvind Lund
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-