-
Så ska Värmland konkurrera i den globala besöksindustrin
Konkurrensen i den globala besöksindustrin är hård och det är svårt att konkurrera. Men fler och fler svenska destinationer tar upp kampen. Visit Värmland är en av de destinationer som har sökt medel från den Europeiska regionalfonden och fått det beviljat. Det betyder att man nu kan börja arbeta i sitt projekt. ”- Vi är mycket glada över att vår ansökan blev beviljad. Detta betyder att vi kan fortsätta att utveckla Värmland som destination genom insatser till företag som är verksamma inom besöksnäringen”, säger Visit Värmlands Vd Jonas Jacobsson.
Digitalisering och affärsutveckling viktigt för besöksindustrin
Målet med projektet är att öka konkurrenskraften och tillväxten hos värmländska företag som är verksamma inom besöksindustrin. Detta betyder att man kan locka fler besökare till landskapet.
Inom projektet kommer Visit Värmland att arrangera olika aktiviteter som bland annat marknadsbearbetning, affärsutveckling och digitalisering.
”- Mycket glädjande är även att vi nu kan fortsätta det viktiga digitaliseringsarbetet som vi påbörjat, att vi kommer kunna börja bearbeta Kina och UK som nya geografiska marknader och börja arbeta med ett för Värmland relativt obearbetat område, måltidsturism”, fortsätter Jonas.
Måltidsturismen bidrar till besöksindustrin
Man kommer även att satsa på att stärka måltidsturismen i Värmland. I denna del av projektet kommer man att samarbeta med Nifa, en branschförening för värmländska matföretag. Man kommer att arbeta med att utveckla Värmland som en mat- och dryckesdestination och koppla ihop det med arbetet som Visit Sweden driver i Matprogrammet.
”- Vi ser väldigt mycket fram emot ett utökat samarbete med Nifa för att locka en ny grupp resenärer att besöka Värmland. Detta kommer också leda till nya samarbeten och produkter mellan företag i besöksindustrin och producenter av värmländska råvaror”, säger Cecilia Fjellman, projektledare på Visit Värmland.
Projektet kommer att pågå mellan mars 2018 och december 2020 med en budget på cirka femton miljoner kronor.
Vill du läsa om fler projekt som pågår inom svensk besöksnäring? Läs vidare här!
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Øyvind Lund
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-