-
Besöksnäringen i Gällivare ökar
Besöksnäringen i Gällivare ökar på grund av småföretagarna som fortsätter kämpa med flera verksamheter samtidigt.
I Nikkaluokta har politiker besökt flera verksamheter inom besöksnäringen för att lyssna in vad de kan göra för att branschen skall växa.
Tre av de företagen är Nikkaluokta Sarri AB, Nikkaluokta Alltransport och Enoks i Láddjujávri.
Erik Sarri driver företaget Nikkaluokta Alltransport. Han jobbar främst med fjälltransporter och levererar över 100 ton varor till Kebnekaises fjällstation varje år. Livet på fjället har gått i arv i generationen och idag arbetar han tillsammans med dottern Ellen.
”- När det inte är turistsäsong har vi fullt upp med vår andra näring; renskötseln. Vi är många som hjälps åt och det är skönt att ha två ben att stå på”, säger Ellen Poggats Sarri.
Familjen Sarri startade sin turistverksamhet i liten skala. På somrarna flyttade familjen ut till torvkåtor och erbjöd mat och boende till turister hemma i familjens hus. Med tiden utvecklades turismen i området till vad den är idag. Fjällanläggningen Nikkaluokta Sarri AB ägs och drivs av Margareta och Anna Sarri, mor och dotter. Företaget har en stabil utveckling med stort fokus på hållbarhet och långsiktighet. Kvalitetsarbetet går som en röd tråd genom verksamhetens utveckling. År 2010 utsåg Gällivare kommun företaget till årets miljöstipendiat, de är certifierade enligt Sápmi Experience vilket innebär att verksamheten är kvalitetssäkrad enligt samiska värdegrunder. Restaurangen Skáidi är diplomerad av Slow Food Sápmi som värdesätter lokalproducerad, rättvis och ren mat.
”- Vi har ett stort miljöengagemang och är certifierade enligt ISO 14001. Framtiden är våra ungdomar, som mina åtta barnbarn”, säger Margareta Sarri.
”- Vi vill göra det bra och i den skala som passar oss och bygden. Vi stänger för säsongen den 7 maj vilket är bra för renarna som kalvar och behöver lugn och ro”, förklarar Anna Sarri.
Årets byggnad
Restaurang Enoks i Láddjujávri fick nyligen utmärkelsen ”Årets byggnad” av kommunen. Dessutom har man byggt nya fjällstugor med självhushåll som blivit ett lyft för verksamheten. Hit kommer turister som är på väg mot Kebnekaise men också för att uppleva livet långt från storstädernas surr. Stilla norrskensturer blandas med älg- och rensafari.”- Under event som Fjällräven Classic går det åt 1500 renburgare”, berättar Andreas Sarri och Lisa Utsi Sarri och fortsätter;
”- Stuguthyrningen är öppen hela april, samt första veckan i maj. Sedan öppnar vi åter i mitten på juni fram till mitten av september”.
”- Det var fantastiskt roligt och intressant att få höra tre familjeföretag berätta om sin verksamhet. Vilket genuint intresse för miljön och sin bygd”, säger kommunalrådet Jeanette Wäppling.
”- Alltid lika fantastiskt att få besöka Nikkaluokta, denna pärla i Gällivare kommun. Härligt att lyssna på det engagemang och drivkraft som växer sig stark här och med den ödmjukhet och ansvar om miljön och samhälle som företagsamhet här kräver”, avslutar Lars Alriksson, kommunalråd.
Källa och text: Gällivare kommun- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Gällivare kommun
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-