-
Besöksnäringsutredningen har presenterats
Under måndagen presenterades regeringens besöksnäringsutredning för media och branschaktörer.
Närings- och innovationsministern Mikael Damberg (s) inledde presentationen med att prata om att besöksnäringen är en näring som är viktig för svensk tillväxt. ”- Det är dags att alla ser näringen som just en basnäring”, sa Damberg. ”- Naturturismen har stor potential att växa men behöver fler investeringar, konstaterade han. Damberg talade också om vikten av att näringen själv orkar att utvecklas. Han avslutade med att säga att han hoppas att alla i besöksnäringen nu kommer att säga ”Vi vill vara med”.
Regeringens utredare Britt Bohlin tog över mikrofonen tillsammans med sina kollegor Kristina Algotson, Tora Philip och Erika Rosander. Under ett års tid har de arbetat med utredningen. De säger att de har haft ett väldigt roligt arbete med många, många möten.
Syftet med besöksnäringsutredningen
Det var i oktober 2016 som regeringen tillsatte besöksnäringsutredningen. Syftet var att undersöka hur besöksnäringen kunde stärkas som en export- och jobbmotor. Dessutom skulle man ta fram förslag på hur politiken kan skapa förutsättningar för tillväxt, företagande och sysselsättning. I hela arbetet skulle man arbeta utifrån ett hållbarhets- och jämställdhetsperspektiv.
Femtio förslag har tagits fram
Utredningen visar på femtio konkreta förslag om hur besöksnäringen kan bidra till hållbar, ekonomisk, social och miljömässig utveckling i hela landet. Här nedan presenterar vi de viktigaste förslagen.
Förslag – skapa en nationell strategi
Ett förslag är att regeringen skapar, antar och genomför en nationell strategi för hållbar turism och växande besöksnäring. Strategin skall fungera som en plattform för hur politiken ska utformas och genomföras fram till år 2030. Utvecklingen skall ske i samverkan med besöksnäringen, statliga myndigheter, regioner, kommuner och civilsamhället.
Den nationella strategin skall sedan delas in i olika strategiska insatsområden som bryts ned i mätbara delmål. De strategiska insatsområdena är: digitalisering, kompetensförsörjning, utveckling, innovation och forskning, tillgänglighet, naturturism, kulturturism, måltidsturism, evenemang och stora möten och företagens villkor.
Förslag – skapa ett nationellt besöksnäringsforum
Utredningen visar på att det behövs ett nationellt besöksnäringsforum. Forumets uppgift blir att ta fram den nationella strategin för hållbar turism och växande besöksnäring för att slutligen genomföra strategin. Det nationella besöksnäringsforumet skall verka under 5-8 år.
Förslag – en ny nationell funktion för utveckling och innovation
Den nationella funktionens uppgift är att koordinera och samordna privata och offentliga aktörer men också ideella krafter. Idag saknas ett forum som har ett samlat ansvar för långsiktig kunskapsutveckling och innovation inom en del områden. Några av de områdena är digitalisering, naturturism, kulturturism, måltidsturism och evenemang och stora möten.
Den nationella funktionen skall ge stöd till företagens och regioners utvecklingsarbete genom att:
- främja gränssnittet mellan besöksnäringens branscher, akademi och offentlig sektor när det rör innovation och forskning
- prioritera bland strategiska insatser för innovation och utveckla former för innovationsarbetet, enligt den nationella besöksnäringsstrategin
- samordna nationella innovations- och utvecklingsprojekt och ansökningar av medel för utveckling och innovation inom de strategiska insatsområdena
- genomföra kartläggningar och analyser som stöd för utveckling av de strategiska insatsområdena
- utveckla kunskapsbaserade verktyg och modeller inom besöksnäringens strategiska insatsområden
- sprida fakta och verktyg till besöksnäringen samt till andra aktörer
För den nya nationella funktionen föreslås tre olika alternativ för huvudmannaskap.
Förslag – stärk myndighetssamordning
Ett annat förslag är att ge den befintliga myndighetssamordningen (den inom Besöksnäringens myndighetsgrupp och under sammankallande av Tillväxtverket) stärkt mandat.
Och fler förslag finns som rör hela samhället
Enligt utredningen så skulle man kunna föreslå konkreta insatser och möjliga förenklingar som i sin tur kan mobilisera aktörers insatser inom:
- digitalisering
- forskning och innovation
- kompetensförsörjning, kompetensutveckling
- trafikutbud i befintlig infrastruktur rörande besöksnäringen
- nyttjande av exempelvis stads-, natur- och kulturmiljöer
- sysselsättning
- företag inom naturturism samt kulturturism
- data och statistik
Visitas Vd: ”- Äntligen!”
”- Äntligen är utredningen klar och den är mycket välkommen för oss i branschen”, säger Eva Östling, Vd för branschorganisationen Visita. Hon passade också på att tacka dem som arbetat med utredningen. ”- Nu är det bara att vi tillsammans går från ord till handling”, avslutar Eva.
Men hinder på vägen finns
Nästa år är det valår. Turismnytt frågade näringsminister Mikael Damberg om alla partier kommer att ta beslut om att fortsätta med arbetet att utveckla besöksnäringen om de vinner makten. Han talade om att alla politiska partier samlas den 5 december 2017 för att ta del av utredningen. Först efter det vet vi vilka partier är ombord på tåget…
Turismnytt följer utvecklingen och håller på att läsa hela besöksnäringsutredningen, som är på 390 sidor, och kommer att återkomma med fler artiklar..
På bilden överst: Näringsminister Mikael Damberg och Britt Bohlin
Källa: Regeringskansliet
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-