-
Blogginlägg – En framtvingad kreativitet skapar möjligheter
Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en framtvingad kreativitet. För när andra länder har stängt ner, aktörer har fått låsa dörrarna och stanna hemma: Då har vi stället fått tänka till och tänkt om.
Vi har tvingats anpassa, förändra och justera våra verksamheter. Vi har fått tänka nytt, tänka annorlunda och ta fram nya upplevelser. Pandemin har tvingat oss att se över vårt erbjudande och våra tjänster. Snart är pandemiåret 2020 till ändå, men vi utgår från att även nästa år blir en annorlunda verklighet. Vår förmåga att tänka om har rustat oss, vi har förberett oss. Vi kan dra lärdomar från 2020. Den, om än framtvingade, kreativitet ger oss ett försprång!
Hur kan då lärdomar från detta år hjälpa oss att utveckla mer lönsamma och bättre gästupplevelser framöver? Några områden att fundera kring gästerna är:
–Vilka, vilka kom och vilka kom inte? Hade dessa gäster andra behov, andra förväntningar och förhoppningar kring upplevelsen? Vad har upplevts trygg och vad har upplevts säkert.
–Var, de gästerna som kom, varifrån kom de? Lokalt, regionalt och stannade de till på fler ställen på vägen? Skulle de vidare efter ett besök hos er?
–Hur, i pandemins spår se vi också att gästerna använder andra transportsätt. Hur kom de till er? Men också hur hittade de till er? Både fysiskt och digitalt.
Det finns mycket att fundera på baserat på lärdomar om gästerna från det gångna året.
Finns det aktiviteter som ni kan ta bort, eller ska addera i ert utbud. Går det att justera upplevelsen för att göra att den upplevs mer trygg? Går det att tänka om och flytta ut vissa delar utomhus, ut i naturen? Går det att paketera om upplevelsen så den blir mer lönsam?
Finns det nya samarbetspartners att teama upp med på lokal och regional nivå? Om allt fler gäster reser med bil snarare än att flyga så är kanske de närmaste bensinstationerna kan bli era bästa ambassadörer för att locka besökare.
Med risk att låta som en av Per Gessles, det är tuffa tider för en del. Ja, för en hel del inte bara drömmaren. Men den framtvingade kreativiteten har lärt oss en hel del som inför nästa säsong ger oss ett försprång. Låt oss ta vara på det!
Tanja Olsson Öhrn, Projektledare Konceptoteket
Bättre gästupplevelser – för en mer hållbar och lönsam besöksnäring
- Text: Tanja Olsson Öhrn
- Foto: Konceptoteket
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Nu öppnar naturum Hornborgasjön och Infocenter Trandansen
Den 15 mars öppnar naturum Hornborgasjön och Café Doppingen för säsongen. Den 19 mars öppnar även Infocenter Trandansen.
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet i Göteborg till ett av världens 100 främsta spa – en prestigefylld utmärkelse.
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterade TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på den finns vackra Stockholms skärgård.
-
Kalmar – nu öppnar ansökan till årets sandskulpturfestival
Nu öppnar ansökan till Kalmar International Sandsculpture Festival 2025, ett unikt evenemang som arrangeras i juli.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tillväxtverket presenterar nya turismräkenskaper på nationell, regional och kommunal nivå – uppdaterad
OBS! Artikeln baserad på pressmeddelande från Tillväxtverket är nu kompletterad med en lite mer ingående rapport ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Evenemang, men äv...
-
Har Stockholm inte lärt sig något från processen med införandet av en miljözon klass 3?
För den som följt arbetet med att införa en miljözon klass 3 i Stockholm är det väl bekant att denna process präg...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-