-
Blogginlägg – En framtvingad kreativitet skapar möjligheter
Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en framtvingad kreativitet. För när andra länder har stängt ner, aktörer har fått låsa dörrarna och stanna hemma: Då har vi stället fått tänka till och tänkt om.
Vi har tvingats anpassa, förändra och justera våra verksamheter. Vi har fått tänka nytt, tänka annorlunda och ta fram nya upplevelser. Pandemin har tvingat oss att se över vårt erbjudande och våra tjänster. Snart är pandemiåret 2020 till ändå, men vi utgår från att även nästa år blir en annorlunda verklighet. Vår förmåga att tänka om har rustat oss, vi har förberett oss. Vi kan dra lärdomar från 2020. Den, om än framtvingade, kreativitet ger oss ett försprång!
Hur kan då lärdomar från detta år hjälpa oss att utveckla mer lönsamma och bättre gästupplevelser framöver? Några områden att fundera kring gästerna är:
–Vilka, vilka kom och vilka kom inte? Hade dessa gäster andra behov, andra förväntningar och förhoppningar kring upplevelsen? Vad har upplevts trygg och vad har upplevts säkert.
–Var, de gästerna som kom, varifrån kom de? Lokalt, regionalt och stannade de till på fler ställen på vägen? Skulle de vidare efter ett besök hos er?
–Hur, i pandemins spår se vi också att gästerna använder andra transportsätt. Hur kom de till er? Men också hur hittade de till er? Både fysiskt och digitalt.
Det finns mycket att fundera på baserat på lärdomar om gästerna från det gångna året.
Finns det aktiviteter som ni kan ta bort, eller ska addera i ert utbud. Går det att justera upplevelsen för att göra att den upplevs mer trygg? Går det att tänka om och flytta ut vissa delar utomhus, ut i naturen? Går det att paketera om upplevelsen så den blir mer lönsam?
Finns det nya samarbetspartners att teama upp med på lokal och regional nivå? Om allt fler gäster reser med bil snarare än att flyga så är kanske de närmaste bensinstationerna kan bli era bästa ambassadörer för att locka besökare.
Med risk att låta som en av Per Gessles, det är tuffa tider för en del. Ja, för en hel del inte bara drömmaren. Men den framtvingade kreativiteten har lärt oss en hel del som inför nästa säsong ger oss ett försprång. Låt oss ta vara på det!
Tanja Olsson Öhrn, Projektledare Konceptoteket
Bättre gästupplevelser – för en mer hållbar och lönsam besöksnäring
- Text: Tanja Olsson Öhrn
- Foto: Konceptoteket
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-