-
Blogginlägg – En framtvingad kreativitet skapar möjligheter
Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en framtvingad kreativitet. För när andra länder har stängt ner, aktörer har fått låsa dörrarna och stanna hemma: Då har vi stället fått tänka till och tänkt om.
Vi har tvingats anpassa, förändra och justera våra verksamheter. Vi har fått tänka nytt, tänka annorlunda och ta fram nya upplevelser. Pandemin har tvingat oss att se över vårt erbjudande och våra tjänster. Snart är pandemiåret 2020 till ändå, men vi utgår från att även nästa år blir en annorlunda verklighet. Vår förmåga att tänka om har rustat oss, vi har förberett oss. Vi kan dra lärdomar från 2020. Den, om än framtvingade, kreativitet ger oss ett försprång!
Hur kan då lärdomar från detta år hjälpa oss att utveckla mer lönsamma och bättre gästupplevelser framöver? Några områden att fundera kring gästerna är:
–Vilka, vilka kom och vilka kom inte? Hade dessa gäster andra behov, andra förväntningar och förhoppningar kring upplevelsen? Vad har upplevts trygg och vad har upplevts säkert.
–Var, de gästerna som kom, varifrån kom de? Lokalt, regionalt och stannade de till på fler ställen på vägen? Skulle de vidare efter ett besök hos er?
–Hur, i pandemins spår se vi också att gästerna använder andra transportsätt. Hur kom de till er? Men också hur hittade de till er? Både fysiskt och digitalt.
Det finns mycket att fundera på baserat på lärdomar om gästerna från det gångna året.
Finns det aktiviteter som ni kan ta bort, eller ska addera i ert utbud. Går det att justera upplevelsen för att göra att den upplevs mer trygg? Går det att tänka om och flytta ut vissa delar utomhus, ut i naturen? Går det att paketera om upplevelsen så den blir mer lönsam?
Finns det nya samarbetspartners att teama upp med på lokal och regional nivå? Om allt fler gäster reser med bil snarare än att flyga så är kanske de närmaste bensinstationerna kan bli era bästa ambassadörer för att locka besökare.
Med risk att låta som en av Per Gessles, det är tuffa tider för en del. Ja, för en hel del inte bara drömmaren. Men den framtvingade kreativiteten har lärt oss en hel del som inför nästa säsong ger oss ett försprång. Låt oss ta vara på det!
Tanja Olsson Öhrn, Projektledare Konceptoteket
Bättre gästupplevelser – för en mer hållbar och lönsam besöksnäring
tanja@konceptoteket.se
- Text: Tanja Olsson Öhrn
- Foto: Konceptoteket
-
Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen
Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern
-
SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön
SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.
-
Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft
Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.
-
Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn
Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.
-
Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats
Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.
-
Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering
Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.
-
500 miljoner till återhämtning och utveckling av näringslivet
Tillväxtverket utlyser 534 miljoner kronor till regionala aktörer för att stödja företagens återhämtning efter pandemin.
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021
Med många förlängda och förstärkta stöd men också restriktioner samt kommentarer till dessa
-
Transportföretagen söker företag som vill representera branschen
Transportföretagen söker efter medlemmar som vill berätta sin historia och visa goda exempel på branschens förändringsresa.
-
Över 2 miljoner besökare i Skärgårdsstiftelsen områden 2020
Genom ett pilotprojekt har Skärgårdsstiftelsen nu fått fram siffror över hur många som har besökt deras områden under 2020.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur
En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...
-
Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott
Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021
Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...
-
Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby
I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...
-
-
Gästbloggare
-