-
Blogginlägg – En framtvingad kreativitet skapar möjligheter
Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en framtvingad kreativitet. För när andra länder har stängt ner, aktörer har fått låsa dörrarna och stanna hemma: Då har vi stället fått tänka till och tänkt om.
Vi har tvingats anpassa, förändra och justera våra verksamheter. Vi har fått tänka nytt, tänka annorlunda och ta fram nya upplevelser. Pandemin har tvingat oss att se över vårt erbjudande och våra tjänster. Snart är pandemiåret 2020 till ändå, men vi utgår från att även nästa år blir en annorlunda verklighet. Vår förmåga att tänka om har rustat oss, vi har förberett oss. Vi kan dra lärdomar från 2020. Den, om än framtvingade, kreativitet ger oss ett försprång!
Hur kan då lärdomar från detta år hjälpa oss att utveckla mer lönsamma och bättre gästupplevelser framöver? Några områden att fundera kring gästerna är:
–Vilka, vilka kom och vilka kom inte? Hade dessa gäster andra behov, andra förväntningar och förhoppningar kring upplevelsen? Vad har upplevts trygg och vad har upplevts säkert.
–Var, de gästerna som kom, varifrån kom de? Lokalt, regionalt och stannade de till på fler ställen på vägen? Skulle de vidare efter ett besök hos er?
–Hur, i pandemins spår se vi också att gästerna använder andra transportsätt. Hur kom de till er? Men också hur hittade de till er? Både fysiskt och digitalt.
Det finns mycket att fundera på baserat på lärdomar om gästerna från det gångna året.
Finns det aktiviteter som ni kan ta bort, eller ska addera i ert utbud. Går det att justera upplevelsen för att göra att den upplevs mer trygg? Går det att tänka om och flytta ut vissa delar utomhus, ut i naturen? Går det att paketera om upplevelsen så den blir mer lönsam?
Finns det nya samarbetspartners att teama upp med på lokal och regional nivå? Om allt fler gäster reser med bil snarare än att flyga så är kanske de närmaste bensinstationerna kan bli era bästa ambassadörer för att locka besökare.
Med risk att låta som en av Per Gessles, det är tuffa tider för en del. Ja, för en hel del inte bara drömmaren. Men den framtvingade kreativiteten har lärt oss en hel del som inför nästa säsong ger oss ett försprång. Låt oss ta vara på det!
Tanja Olsson Öhrn, Projektledare Konceptoteket
Bättre gästupplevelser – för en mer hållbar och lönsam besöksnäring
- Text: Tanja Olsson Öhrn
- Foto: Konceptoteket
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-