-
Blogginlägg: En handbok i att paketera turism, nu!
Kulturturism kan lyfta svensk besöksnäring. Internationella gäster suktar efter det lokala, man vill åt det unika, lära sig, berikas på kunskap. Så oändligt bra. Att åka till varandra och uppleva det lokala, traditioner, mat, design, vardagslivet. Visit Sweden har tagit fram en studie tillsammans med Tillväxtverket. Jag har kikat på webbinariet en timma med kunniga Jenny Jonevret, VD Susanne Andersson och kollegor. Kika du också, eller läs rapporten. Visst känns det inspirerande att bara sätta igång? Och göra som de säger: Identifiera, paketera och marknadsföra.
Orättvist att några måste betala
Eller, vänta nu. Det här med att ta betalt för natur- och kulturupplevelser, hur enkelt är det? Var har vi alla goda exempel och entreprenörer? Jo jag vet att det finns grymma undantag, humlor som inte borde kunna flyga men gör det ändå. De berikar allas våra liv, hej! Sverige rymmer dessutom gott om skickliga hantverkare som gör fantastiska alster av till exempel ull, ideella krafter som håller hembygdsgården öppen och naturälskare som inventerar allt från svalor till gullviva.
Vi har vant oss. ”De på kommunen” ska tillhandahålla stränder, vandringsleder, grillplatser. Kort och gott friluftslivet ska gå på skattsedeln. Så är vi vana. Blir det då inte lite orättvist om endast de som betalar för sig ska få unika upplevelser som kapitaliserar på den gemensamma naturen och kulturen?
Frivilliga när andan faller på
Tro mig, detta med paketering är svårt. Ideella krafter är inte sugna att hålla öppet eller baka tunnbröd på särskilda tider i särskild omfattning, man är van att göra lite som andan faller på, helt frivilligt. Hur ska entreprenören kunna paketera osäkra öppettider? Under mina två år på Turistsportlinjen i Kiruna fick vi ligga 25 veckor i fält. Men redan då pratades det väldigt lite paketering och prissättning.
Jag längtar efter en tvilling till kulturturism-studien. En handbok som kan visa: Gör såhär, lär av dessa affärsmodeller, paketera så här, ta bra betalt. För som jag ser det efter 30 år med besöksnäringen är det mycket enklare att säga än att göra.
Gårdsförsäljning
Och för hela Sveriges skull, upplevelser, arbetstillfällen, landsbygd, mobilisering, resiliens: Se till att tillåta gårdsförsäljning genast, så kan dessa duktiga mat- och dryckeshantverkare utgöra navet i en lokalt framväxande besöksnäring. Och vi andra kan koppla på vår övernattning och krydda upp med ännu fler kultur- och naturupplevelser för en betalningsvillig marknad.
https://corporate.visitsweden.com/kunskap/kulturturism/svensk-kulturturism/
Här kan du läsa mer om Andrea och fler av hennes blogginlägg
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Pixabay och RitaE
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-