-
Blogginlägg: En handbok i att paketera turism, nu!
Kulturturism kan lyfta svensk besöksnäring. Internationella gäster suktar efter det lokala, man vill åt det unika, lära sig, berikas på kunskap. Så oändligt bra. Att åka till varandra och uppleva det lokala, traditioner, mat, design, vardagslivet. Visit Sweden har tagit fram en studie tillsammans med Tillväxtverket. Jag har kikat på webbinariet en timma med kunniga Jenny Jonevret, VD Susanne Andersson och kollegor. Kika du också, eller läs rapporten. Visst känns det inspirerande att bara sätta igång? Och göra som de säger: Identifiera, paketera och marknadsföra.
Orättvist att några måste betala
Eller, vänta nu. Det här med att ta betalt för natur- och kulturupplevelser, hur enkelt är det? Var har vi alla goda exempel och entreprenörer? Jo jag vet att det finns grymma undantag, humlor som inte borde kunna flyga men gör det ändå. De berikar allas våra liv, hej! Sverige rymmer dessutom gott om skickliga hantverkare som gör fantastiska alster av till exempel ull, ideella krafter som håller hembygdsgården öppen och naturälskare som inventerar allt från svalor till gullviva.
Vi har vant oss. ”De på kommunen” ska tillhandahålla stränder, vandringsleder, grillplatser. Kort och gott friluftslivet ska gå på skattsedeln. Så är vi vana. Blir det då inte lite orättvist om endast de som betalar för sig ska få unika upplevelser som kapitaliserar på den gemensamma naturen och kulturen?
Frivilliga när andan faller på
Tro mig, detta med paketering är svårt. Ideella krafter är inte sugna att hålla öppet eller baka tunnbröd på särskilda tider i särskild omfattning, man är van att göra lite som andan faller på, helt frivilligt. Hur ska entreprenören kunna paketera osäkra öppettider? Under mina två år på Turistsportlinjen i Kiruna fick vi ligga 25 veckor i fält. Men redan då pratades det väldigt lite paketering och prissättning.
Jag längtar efter en tvilling till kulturturism-studien. En handbok som kan visa: Gör såhär, lär av dessa affärsmodeller, paketera så här, ta bra betalt. För som jag ser det efter 30 år med besöksnäringen är det mycket enklare att säga än att göra.
Gårdsförsäljning
Och för hela Sveriges skull, upplevelser, arbetstillfällen, landsbygd, mobilisering, resiliens: Se till att tillåta gårdsförsäljning genast, så kan dessa duktiga mat- och dryckeshantverkare utgöra navet i en lokalt framväxande besöksnäring. Och vi andra kan koppla på vår övernattning och krydda upp med ännu fler kultur- och naturupplevelser för en betalningsvillig marknad.
https://corporate.visitsweden.com/kunskap/kulturturism/svensk-kulturturism/
Här kan du läsa mer om Andrea och fler av hennes blogginlägg
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Pixabay och RitaE
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-