-
Blogginlägg: En handbok i att paketera turism, nu!
Kulturturism kan lyfta svensk besöksnäring. Internationella gäster suktar efter det lokala, man vill åt det unika, lära sig, berikas på kunskap. Så oändligt bra. Att åka till varandra och uppleva det lokala, traditioner, mat, design, vardagslivet. Visit Sweden har tagit fram en studie tillsammans med Tillväxtverket. Jag har kikat på webbinariet en timma med kunniga Jenny Jonevret, VD Susanne Andersson och kollegor. Kika du också, eller läs rapporten. Visst känns det inspirerande att bara sätta igång? Och göra som de säger: Identifiera, paketera och marknadsföra.
Orättvist att några måste betala
Eller, vänta nu. Det här med att ta betalt för natur- och kulturupplevelser, hur enkelt är det? Var har vi alla goda exempel och entreprenörer? Jo jag vet att det finns grymma undantag, humlor som inte borde kunna flyga men gör det ändå. De berikar allas våra liv, hej! Sverige rymmer dessutom gott om skickliga hantverkare som gör fantastiska alster av till exempel ull, ideella krafter som håller hembygdsgården öppen och naturälskare som inventerar allt från svalor till gullviva.
Vi har vant oss. ”De på kommunen” ska tillhandahålla stränder, vandringsleder, grillplatser. Kort och gott friluftslivet ska gå på skattsedeln. Så är vi vana. Blir det då inte lite orättvist om endast de som betalar för sig ska få unika upplevelser som kapitaliserar på den gemensamma naturen och kulturen?
Frivilliga när andan faller på
Tro mig, detta med paketering är svårt. Ideella krafter är inte sugna att hålla öppet eller baka tunnbröd på särskilda tider i särskild omfattning, man är van att göra lite som andan faller på, helt frivilligt. Hur ska entreprenören kunna paketera osäkra öppettider? Under mina två år på Turistsportlinjen i Kiruna fick vi ligga 25 veckor i fält. Men redan då pratades det väldigt lite paketering och prissättning.
Jag längtar efter en tvilling till kulturturism-studien. En handbok som kan visa: Gör såhär, lär av dessa affärsmodeller, paketera så här, ta bra betalt. För som jag ser det efter 30 år med besöksnäringen är det mycket enklare att säga än att göra.
Gårdsförsäljning
Och för hela Sveriges skull, upplevelser, arbetstillfällen, landsbygd, mobilisering, resiliens: Se till att tillåta gårdsförsäljning genast, så kan dessa duktiga mat- och dryckeshantverkare utgöra navet i en lokalt framväxande besöksnäring. Och vi andra kan koppla på vår övernattning och krydda upp med ännu fler kultur- och naturupplevelser för en betalningsvillig marknad.
https://corporate.visitsweden.com/kunskap/kulturturism/svensk-kulturturism/
Här kan du läsa mer om Andrea och fler av hennes blogginlägg
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Pixabay och RitaE
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-