-
Boendeanläggningar samarbetar och bildar Hotellgruppen
Nio boendeanläggningar i Varberg går in i ett samarbete och bildar Hotellgruppen Varberg.
Syftet med samarbetet är att stärka Varberg som besöksdestination och att kunna påverka frågor som rör boendeanläggningar. I och med samarbetet hoppas man att kunna locka fler evenemang till Varberg.
Hotellgruppen har tecknat ett samarbetsavtal med Varberg Convention Service. Deras uppgift blir att vara ”mittpunkten” i samarbetet och arbeta med uppsökande verksamhet, marknadsföring, administration, opinonsbildning/lobbying, ha helhetsbilden över kapaciteten, ta emot bokningsförfrågningar med mera. Här kan boendeanläggningarna få svar på sina frågor om kompetensförsörjning, hur man synliggör besöksnäringens bidrag, villkor och behov i samhället och näringslivet.
Hotellgruppen har även involverat Varberg Event, bolaget som sköter Varbergs arena.
Hotellgruppen i Varberg kan erbjuda 709 rum, 1260 bäddar och 45 möteslokaler.
”- För att vara en intressant och attraktivt alternativ för större arrangemang måste vi samordna vår kapacitet och resurser, det är hård konkurrens från andra städer. Idag upplever vi risk att Varberg inte ses som alternativ för många aktörer. Med Hotellgruppen i samarbete med Varberg Convention Service och flera andra lokala företag vill vi stärka Varbergs konkurrenskraft genom att bli mer synliga, erbjuda ett samlat utbud och en kontaktperson”, säger Bo Samuelsson, Varbergs Stadshotell & Asia Spa.
Detta innebär samarbetet för gästen
För gästen innebär samarbetet att man kan få en kontaktperson som hjälper till att paketera tjänster för just deras behov. Bland erbjudanden finns boendeanläggningar och arenan som kan erbjuda både boende och konferensmöjligheter men också transporter och kringaktiviteter.
Gästen får information om både kapacitet, pris och vilka möjligheter som finns. En stor fördel är att de som vill beställa större arrangemang kan få hjälp att planera och samordna alla tjänster som behövs. Förhoppningsvis kommer detta att generera många samarbeten med fler evenemangs- och aktivitetsarrangörer.
Dessa boendeanläggningar ingår i samarbetet
I Hotellgruppen Varberg ingår:
- Destination Apelviken AB
- Varbergs Stadshotell & Asia Spa,
- Hotell Havanna
- Hotell Gästis
- Okéns Bed & Breakfast
- Fästningens Vandrarhem
- ApelvikStrand
- Varbergs Kusthotell
- Clarion Collection Hotel Fregatten
Läs mer om Hotellgruppen Varberg här.
Källa: Hotellgruppen Varberg
- Text: Maria Lindqvist
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-