-
Boknings- & evenemangsansvarig till Vasamuseet i Stockholm
Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) är en statlig myndighet som arbetar med det maritima och transporthistoriska kulturarvet. De driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak – Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet.
Vill du arbeta i en spännande arbetsmiljö med möjlighet att utveckla och utforma framtidens boknings- och evenemangsverksamhet på Vasamuseet? Stimuleras du av mötet med besökare och har ett stort intresse för service, upplevelser och kultur? Då kan detta vara tjänsten för dig.
Om tjänsten
Vasamuseets boknings- och evenemangsteam är för många besökare det första mötet med museet. Teamet ansvarar för kundservice och bokning av bland annat guidade visningar, skolprogram och kvällsevenemang.
I rollen har du det övergripande ansvaret för planering, utveckling och uppföljning av Vasamuseets boknings- och evenemangsverksamhet. Du samordnar och planerar bemanning för bokningsfunktionen och leder och fördelar i det dagliga arbetet. Som ansvarig kvalitetssäkrar du museets evenemangserbjudande, inklusive innehåll, prissättning och leverantörskontakter, samt ansvarar för marknadsplanering- och aktiviteter. Du arbetar även med att utveckla paketering av det bokningsbara utbudet och att anpassa det för bokning i digitala flöden och processer.
Rollen erbjuder en stor variation, då den innefattar såväl operativt som strategiskt arbete.
Din kompetens och erfarenhet
Du ska ha en eftergymnasial utbildning inom ett område museet bedömer är relevant för tjänsten, till exempel inom turism, besöksnäring eller kundservice. Du har flerårig erfarenhet av att arbeta med bokning, kundservice, planering och genomförande av evenemang eller andra typer av arrangemang inom service- och/eller upplevelsesektorn, med budgetansvar.
Vasamuseet ser gärna att du har erfarenhet av utvecklingsarbete av digitala verktyg för kunddialog och bokningsarbete, test och kravställning vid upphandling. Du har tidigare erfarenhet av arbete i något affärs- och CRM-system och ett eller flera bokningssystem.
Meriterande är utbildning eller erfarenhet av upphandling, projektledning, organisation, ledarskap eller förändringsarbete. Har du tidigare arbetat inom kultur- eller idéburen sektor ses det som meriterande. Du talar och skriver mycket bra svenska och engelska. Kunskaper i museets största besöksspråk: spanska, tyska, italienska och franska är meriterande.
Dina egenskaper
Vasamuseet kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och drivkrafter.
Din servicenivå är hög och du har förståelse för vad som krävs för att sätta besökare och kunder i främsta rummet. Du kan också förmedla vikten av ett gott värdskap till dina kollegor för att gemensamt kunna arbeta mot samma mål. Du ser möjligheter i både verksamhet och människor och har god förmåga att lyssna och ta in såväl besökares som medarbetares synpunkter.
Som en god kommunikatör kan du på ett tydligt sätt formulera och förmedla vad kunden har beställt. Du visar intresse och ställer nyfikna frågor för att skapa en bättre helhetsbild och på det sättet skapar du goda samarbeten och varaktiga relationer både internt och externt.
För att hantera en varierande arbetsdag behöver du ha struktur och ordning i ditt arbete. Ditt helhetsperspektiv bidrar till att du vågar tänka och testa nytt.
Låter detta som något för dig?
Välkommen med din ansökan senast den 11 februari.
Läs mer om tjänsten och ansök här!
- Text: Statens maritima och transporthistoriska museer
- Foto: Anneli Karlsson, Vasamuseet/SMTM.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier so...
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat några invändningar mot Sveriges förslag på införande av gårdsförsäljning. Därmed ...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-