-
Boknings- & evenemangsansvarig till Vasamuseet i Stockholm
Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) är en statlig myndighet som arbetar med det maritima och transporthistoriska kulturarvet. De driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak – Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet.
Vill du arbeta i en spännande arbetsmiljö med möjlighet att utveckla och utforma framtidens boknings- och evenemangsverksamhet på Vasamuseet? Stimuleras du av mötet med besökare och har ett stort intresse för service, upplevelser och kultur? Då kan detta vara tjänsten för dig.
Om tjänsten
Vasamuseets boknings- och evenemangsteam är för många besökare det första mötet med museet. Teamet ansvarar för kundservice och bokning av bland annat guidade visningar, skolprogram och kvällsevenemang.
I rollen har du det övergripande ansvaret för planering, utveckling och uppföljning av Vasamuseets boknings- och evenemangsverksamhet. Du samordnar och planerar bemanning för bokningsfunktionen och leder och fördelar i det dagliga arbetet. Som ansvarig kvalitetssäkrar du museets evenemangserbjudande, inklusive innehåll, prissättning och leverantörskontakter, samt ansvarar för marknadsplanering- och aktiviteter. Du arbetar även med att utveckla paketering av det bokningsbara utbudet och att anpassa det för bokning i digitala flöden och processer.
Rollen erbjuder en stor variation, då den innefattar såväl operativt som strategiskt arbete.
Din kompetens och erfarenhet
Du ska ha en eftergymnasial utbildning inom ett område museet bedömer är relevant för tjänsten, till exempel inom turism, besöksnäring eller kundservice. Du har flerårig erfarenhet av att arbeta med bokning, kundservice, planering och genomförande av evenemang eller andra typer av arrangemang inom service- och/eller upplevelsesektorn, med budgetansvar.
Vasamuseet ser gärna att du har erfarenhet av utvecklingsarbete av digitala verktyg för kunddialog och bokningsarbete, test och kravställning vid upphandling. Du har tidigare erfarenhet av arbete i något affärs- och CRM-system och ett eller flera bokningssystem.
Meriterande är utbildning eller erfarenhet av upphandling, projektledning, organisation, ledarskap eller förändringsarbete. Har du tidigare arbetat inom kultur- eller idéburen sektor ses det som meriterande. Du talar och skriver mycket bra svenska och engelska. Kunskaper i museets största besöksspråk: spanska, tyska, italienska och franska är meriterande.
Dina egenskaper
Vasamuseet kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och drivkrafter.
Din servicenivå är hög och du har förståelse för vad som krävs för att sätta besökare och kunder i främsta rummet. Du kan också förmedla vikten av ett gott värdskap till dina kollegor för att gemensamt kunna arbeta mot samma mål. Du ser möjligheter i både verksamhet och människor och har god förmåga att lyssna och ta in såväl besökares som medarbetares synpunkter.
Som en god kommunikatör kan du på ett tydligt sätt formulera och förmedla vad kunden har beställt. Du visar intresse och ställer nyfikna frågor för att skapa en bättre helhetsbild och på det sättet skapar du goda samarbeten och varaktiga relationer både internt och externt.
För att hantera en varierande arbetsdag behöver du ha struktur och ordning i ditt arbete. Ditt helhetsperspektiv bidrar till att du vågar tänka och testa nytt.
Låter detta som något för dig?
Välkommen med din ansökan senast den 11 februari.
Läs mer om tjänsten och ansök här!
- Text: Statens maritima och transporthistoriska museer
- Foto: Anneli Karlsson, Vasamuseet/SMTM.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
I denna debattartikel tar Linda Vismer upp att vi behöver tänka på ett annat sätt när det gäller semester.
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket. Tack vare kontakt med svenska Nordic Husky Farm via JHT:s projekt Välkommen åter.
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
-
Gästbloggare
-