-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2024.
Stärker Värmlands status som ett resmål i toppklass
Bröderna Mattias och Andreas Olsson har under 25 år byggt upp en framgångsrik verksamhet inom mat, dryck, musik och evenemang i Värmland. Genom ikoniska mötesplatser som Olssons Brygga, Hotel Fratelli och festivalen Arvika Hamnfest, förenar de människor med passion och hög kvalitet. Deras vision, präglad av hållbarhet och lokal samverkan, har gjort dem till centrala aktörer inom regionens besöksnäring.
Med ett starkt fokus på gästupplevelsen driver de sina verksamheter framåt och attraherar både lokalbefolkning och besökare. Bröderna Olsson skapar inte bara minnesvärda stunder – de stärker Värmlands status som ett resmål i toppklass.
”Bröderna Olsson är en otrolig viktig komponent av det som är den värmländska besöksnäringen och det vill vi hylla. Det är extra roligt att få tilldela priset till en aktör som har varit verksam i branschen under många år och som hela tiden med förnyad kraft vågar testa nya arenor. Med fötterna i restaurangbranschen har bröderna Olsson startat festival, nya restaurangkoncept och nu senast Hotel Fratelli i Karlstad. Här ser vi aktörer inom den värmländska besöksnäringen som med innovation och passion fortsätter att utveckla Värmland till en ännu trevligare plats att leva, verka, bo och besöka.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Känns fint att skapa betydelsefulla platser för värmlänningar
Bröderna Olsson ligger bakom restaurangverksamheterna Olssons Brygga i Arvika och Olssons Bazar i Karlstad. De är också bakom festivalerna Arvika Hamnfest och Kajen Festivalen i Karlstad. Nyligen startade de boutiquehotellet Fratelli i Karlstad. Idag består koncernen av 60 anställda, fyra restauranger, festivaler, hotell, café, catering och events.
”Vi är väldigt stolta över att tilldelas Värmlands Turismpris 2024. Det känns jätteroligt och hedrande. Det ger en respons på allt arbete vi lägger ner, och har lagt ner de senaste 25 åren. Det känns väldigt fint att få vara med och skapa platser som är betydelsefulla för såväl värmlänningarna själva som för besökare från när och fjärran.” Säger Mattias Olsson, VD och ägare av Bröderna Olsson.
Motiveringen till vinsten av Värmlands Turismpris 2024:
”Bröderna Olsson har med innovation, passion och fokus på kvalitet stärkt regionens attraktivitet och utvecklat besöksnäringen i Värmland under de senaste 25 åren. Genom unika mötesplatser och evenemang har de skapat upplevelser som lockar tusentals, samtidigt som de lyfter lokal mat, dryck och kultur. Deras insats gör Värmland till ett självklart resmål året runt.”
Information om utmärkelsen:
Värmlands Turismpris syftar till att uppmärksamma och belöna företag och organisationer som har gjort en betydande insats för att främja besöksnäringen i Värmland. De som har bidragit till att göra regionen till en attraktiv destination för både invånare och turister. Allmänheten får nominera kandidater och vinnaren utses av juryn, bestående av Visit Värmlands styrelse.
Vinnaren av priset får en check på 10 000 kronor som ska användas till utbildning eller för att utveckla verksamheten vidare. Dessutom kommer vinnaren att hyllas under Värmlands Besöksnäringsdagar den 7–8 november.
Den som kammar hem vinsten blir också Värmlands nominering till Stora Turismpriset. Vinnaren av den riksomfattande tävlingen koras på konferensen Besöksnäring på agendan den 3 december.
Här kan ni läsa mer om Värmland på Turismnytt.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett världsarv. Det firas med konserter, kalas och en ny vandringsled.
-
Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum
Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. För att lyfta fram människorna som sätter Sverige på dryckeskartan.
-
Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar
Till sommaren kan besökare i Norrköping uppleva Tutankhamon – The Immersive Exhibition. En utställning där historia möter modern teknik.
-
Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.
-
Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?
Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen
-
Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen
Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.
-
Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten
Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inklude...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-