-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2024.
Stärker Värmlands status som ett resmål i toppklass
Bröderna Mattias och Andreas Olsson har under 25 år byggt upp en framgångsrik verksamhet inom mat, dryck, musik och evenemang i Värmland. Genom ikoniska mötesplatser som Olssons Brygga, Hotel Fratelli och festivalen Arvika Hamnfest, förenar de människor med passion och hög kvalitet. Deras vision, präglad av hållbarhet och lokal samverkan, har gjort dem till centrala aktörer inom regionens besöksnäring.
Med ett starkt fokus på gästupplevelsen driver de sina verksamheter framåt och attraherar både lokalbefolkning och besökare. Bröderna Olsson skapar inte bara minnesvärda stunder – de stärker Värmlands status som ett resmål i toppklass.
”Bröderna Olsson är en otrolig viktig komponent av det som är den värmländska besöksnäringen och det vill vi hylla. Det är extra roligt att få tilldela priset till en aktör som har varit verksam i branschen under många år och som hela tiden med förnyad kraft vågar testa nya arenor. Med fötterna i restaurangbranschen har bröderna Olsson startat festival, nya restaurangkoncept och nu senast Hotel Fratelli i Karlstad. Här ser vi aktörer inom den värmländska besöksnäringen som med innovation och passion fortsätter att utveckla Värmland till en ännu trevligare plats att leva, verka, bo och besöka.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Känns fint att skapa betydelsefulla platser för värmlänningar
Bröderna Olsson ligger bakom restaurangverksamheterna Olssons Brygga i Arvika och Olssons Bazar i Karlstad. De är också bakom festivalerna Arvika Hamnfest och Kajen Festivalen i Karlstad. Nyligen startade de boutiquehotellet Fratelli i Karlstad. Idag består koncernen av 60 anställda, fyra restauranger, festivaler, hotell, café, catering och events.
”Vi är väldigt stolta över att tilldelas Värmlands Turismpris 2024. Det känns jätteroligt och hedrande. Det ger en respons på allt arbete vi lägger ner, och har lagt ner de senaste 25 åren. Det känns väldigt fint att få vara med och skapa platser som är betydelsefulla för såväl värmlänningarna själva som för besökare från när och fjärran.” Säger Mattias Olsson, VD och ägare av Bröderna Olsson.
Motiveringen till vinsten av Värmlands Turismpris 2024:
”Bröderna Olsson har med innovation, passion och fokus på kvalitet stärkt regionens attraktivitet och utvecklat besöksnäringen i Värmland under de senaste 25 åren. Genom unika mötesplatser och evenemang har de skapat upplevelser som lockar tusentals, samtidigt som de lyfter lokal mat, dryck och kultur. Deras insats gör Värmland till ett självklart resmål året runt.”
Information om utmärkelsen:
Värmlands Turismpris syftar till att uppmärksamma och belöna företag och organisationer som har gjort en betydande insats för att främja besöksnäringen i Värmland. De som har bidragit till att göra regionen till en attraktiv destination för både invånare och turister. Allmänheten får nominera kandidater och vinnaren utses av juryn, bestående av Visit Värmlands styrelse.
Vinnaren av priset får en check på 10 000 kronor som ska användas till utbildning eller för att utveckla verksamheten vidare. Dessutom kommer vinnaren att hyllas under Värmlands Besöksnäringsdagar den 7–8 november.
Den som kammar hem vinsten blir också Värmlands nominering till Stora Turismpriset. Vinnaren av den riksomfattande tävlingen koras på konferensen Besöksnäring på agendan den 3 december.
Här kan ni läsa mer om Värmland på Turismnytt.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-