-
Bussbranschen en jobbskapare
I Sverige finns det 140 företag med cirka 2.600 turistbussar (2006 var det 900 företag). Minskningen beror på ett byråkratiskt och flexibelt regelverk för persontransporter på landsväg.
I hela Europ sysselsätter bussturismen mer än 1 miljon människor plus indirekt cirka 7 miljoner människor som arbetar inom hotell, restauranger, museer, äventtyrsparker etc.
Enligt branschorganisationen Sveriges Bussarrangörer så skapar en resa sju arbetstillfällen.
Men stora utmaningar väntar
Men branschen står inför stora utmaningar.Första utmaningen är att en turistbuss INTE är en buss eller lastbil.
En mängd regleringar förhindrar idag industrin att växa eftersom lagstiftare inte vet skillnaden mellan dessa tre. Att en underbetald förare kommer från Östeuropa existerar t.ex. inte inom turistbussbranschen. Föraren av en turistbuss är en serviceperson i konstant dialog med sina passagerare. Det är också andra krav och kunskaper på en turistbussförare att köra runt i Europa än en lokaltrafiksförare.
En annan utmaning är att fler och fler städer förhindrar dieseldrivna fordon att köra in i stadskärnan. Trots att turistbussen är ett av de mest miljövänliga fordonen på vägarna idag. I denna utmaning har bussbranschen hittat lösningen genom det syntetiska bränslet GTL eller HVO (Gas To Liquid) som har så gott som noll Co2 eller nästintill inga NOx utsläpp. Det kan användas direkt i dagens EURO 3, 4, 5 och 6 motorer utan någon förändring på motorn.
Ett annat stort problem är att den inre marknaden för turistbussar inte fungerar. När en Volkswagenbuss fullproppad med passagerare, korsar gränser runt om i Europa kan den göra så utan hinder. Men sitter samma antal passagerarna i en turistbuss är det skillnad. Bussen skall betala skatt per körd person och km (olika i olika länder), den skall redovisa sin körplan för myndigheterna (på olika språk), den skall hålla sig till oflexibla arbetstidsregler, föraren skall hålla sig till landets minimilön (inrättat för lastbilsförare), den blir utsatt för ständiga poliskontroller utefter vägarna utan anledning, etc.
Till saken hör att passagerartransporter med flyg eller fartyg är momsfritt medan järnväg och Buss/turistbuss betalar. Den administrativa bördan är betungande om man tar med i beräkningen att de flesta turistbussföretagen är småföretag.
Turistbussindustrin är naturligtvis också viktig för tillverkarna, som ex.vis. Volvo och Scania och skapar här mängder av jobb.
Nu kräver Sveriges Bussresearrangörer att turistbussnäringen omvärderas.
Läs också artiklarna:
Nu prisas VD:n för arbetet med att förbättra för bussbranschen
Boris Lennerhov och Toni SchönfelderTransporter till och inom destinationer avgörande för besöksnäringen
Källa: Sveriges bussresearrangörer
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Sveriges Bussresearrangörer
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-