-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya resetrender växa fram. De kommer sannolikt att växa sig starkare under 2024. Dessa faktorer har resulterat i en ökad efterfrågan på resor till svalare destinationer. Fler resenärer väntas semestra på nordliga breddgrader och åka till destinationer som anses vara mindre välbesökta.
Destination dupes – platser som kan liknas vid dubbelgångare till berömda resmål
En växande resetrend enligt Hotels.com är att åka till så kallade destination dupes, det vill säga platser som kan liknas vid dubbelgångare till berömda resmål. Platserna är ofta dolda pärlor med en atmosfär som påminner om originalets. Faktum är att hela 78 procent av svenskarna antingen har bokat en resa till en dubbelgångare eller skulle kunna tänka sig att göra det [1].
Data från Hotels.com visar att globala sökningar på Skandinavien har ökat med 20 procent sedan början av året [2]. Som svar på den ökade efterfrågan och resenärers önskan att upptäcka nya, mindre berömda destinationer lanserar Hotels.com reseguiden Dupes of Scandi.
Exempel från Sverige:
◆ Drottningholms slott (dubbelgångare till Versailles)
◆ Högakustenbron (dubbelgångare till Golden Gate Bridge)
◆ Visby (dubbelgångare till Dubrovnik)
◆ Kullaberg (dubbelgångare till Mallorca)Hoppas kunna inspirera fler att upptäcka nya destinationer
I reseguiden presenteras skandinaviska resmål som är dubbelgångare till kända resmål från hela världen. Guiden syftar till att inspirera resenärer att prova nya destinationer som i vissa fall kan vara billigare, mindre överbelastade och till och med ligga precis runt hörnet.
”I guiden hittar vi Norges svar på Venedig, en saharaliknande öken på Jylland och en skånsk dubbelgångare till Mallorca. De främsta anledningarna till att svenskar vill boka en dubbelgångare är att det är mer prisvärt (60 procent), följt av att det är mindre folk (42 procent) samt att det är mer ovanliga resmål (36 procent). Skandinavien är fyllt till brädden med platser som erbjuder alla tre.” Säger Melanie Fish, Senior PR Director på Hotels.com. ”Faktum är att regionen har mycket av det vi hittar ute i Europa och i övriga världen. Många platser är förvånansvärt lika. Med guiden hoppas vi kunna inspirera fler att upptäcka sin perfekta plats på nya destinationer och i nya kulturer. Oavsett om man reser till ett nytt land eller utforskar det som finns precis utanför dörren.”
Skandinavien växer stort när det kommer till sökningar
Det är lätt att direkt tänka på utländska destinationer när man planerar en semester. Men att utforska sitt närområde kan vara svaret. När resenärer letar efter mer överkomliga och kanske mer ovanliga resmål erbjuder Skandinavien mycket. Fantastiska vyer, rik kultur, god mat samt svalare temperaturer.
Att resenärer globalt har fått upp ögonen för Skandinavien råder det ingen tvekan om. Sökningar på Stockholm ökade med hela 80 procent i år jämfört med förra sommaren [3]. Sommarpärlan Visby har ökat med hela 60 procent [4].
”I Sverige, Danmark och Norge finns en mängd fantastiska landskap för resenärer att utforska. En av de mest spännande aspekterna är den enorma variation dessa länder har att erbjuda. Historiska platser, vandringar i öknenliknande landskap, promenader längs vackra kustremsor och svalkande klippbad. Skandinavien har allt! Och resenärers sökningar på alternativa skandinaviska städer tyder på att trenden är här för att stanna. Intresset för unika, mindre välbesökta och destinationer värda att skryta om väntas bara bli större.” Säger Annika Myhre, reseexpert och skribent på Resfredag.
Här kan du läsa mer om reseguiden Dupes of Scandi.
Källor:
[1] Undersökningen Unpack ’24 genomfördes på uppdrag av Expedia Group (Expedia, Hotels.com och Vrbo) av OnePoll. Unpack ’24 är en årlig rapport som täcker de kommande trenderna för 2024. Undersökningen genomfördes mellan 21 september – 2 oktober 2023. Totalt deltog 2000 svenska vuxna som varit på semester tidigare och planerar att resa under de kommande tre åren.
[2] Globala logisökningar på Expedia Group Globala på Skandinavien som jämför sökningar från början av året vs de två senaste hela månaderna, 01.01.23 – 02.03.2023 vs 01.08.2023 – 30.09.2023.
[3] Globala logisökningar på Expedia Group på Stockholm under sommaren 2023 vs 2022, 01.06.2023 – 31.08.2023 med 01.06.2022 – 31.08.2022.
[4] Globala logisökningar på Expedia Group på Visby under sommaren 2023 vs 2022, 01.06.2023 – 31.08.2023 med 01.06.2022 – 31.08.2022.
- Text: Hotels.com
- Foto: Hotels.com
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-