lördag 21 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
    • Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
    • Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
    • Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Visby i Sverige är en dubbelgångare för Dubrovnik i Kroatien enligt Hotels.com reseguide.
    2023-11-24 21:38

    Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi

    Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya resetrender växa fram. De kommer sannolikt att växa sig starkare under 2024. Dessa faktorer har resulterat i en ökad efterfrågan på resor till svalare destinationer. Fler resenärer väntas semestra på nordliga breddgrader och åka till destinationer som anses vara mindre välbesökta.

    Destination dupes – platser som kan liknas vid dubbelgångare till berömda resmål

    En växande resetrend enligt Hotels.com är att åka till så kallade destination dupes, det vill säga platser som kan liknas vid dubbelgångare till berömda resmål. Platserna är ofta dolda pärlor med en atmosfär som påminner om originalets. Faktum är att hela 78 procent av svenskarna antingen har bokat en resa till en dubbelgångare eller skulle kunna tänka sig att göra det [1].

    Data från Hotels.com visar att globala sökningar på Skandinavien har ökat med 20 procent sedan början av året [2]. Som svar på den ökade efterfrågan och resenärers önskan att upptäcka nya, mindre berömda destinationer lanserar Hotels.com reseguiden Dupes of Scandi.

    Exempel från Sverige:

    ◆ Drottningholms slott (dubbelgångare till Versailles)
    ◆ Högakustenbron (dubbelgångare till Golden Gate Bridge)
    ◆ Visby (dubbelgångare till Dubrovnik)
    ◆ Kullaberg (dubbelgångare till Mallorca)

    Hoppas kunna inspirera fler att upptäcka nya destinationer

    I reseguiden presenteras skandinaviska resmål som är dubbelgångare till kända resmål från hela världen. Guiden syftar till att inspirera resenärer att prova nya destinationer som i vissa fall kan vara billigare, mindre överbelastade och till och med ligga precis runt hörnet.

    ”I guiden hittar vi Norges svar på Venedig, en saharaliknande öken på Jylland och en skånsk dubbelgångare till Mallorca. De främsta anledningarna till att svenskar vill boka en dubbelgångare är att det är mer prisvärt (60 procent), följt av att det är mindre folk (42 procent) samt att det är mer ovanliga resmål (36 procent). Skandinavien är fyllt till brädden med platser som erbjuder alla tre.” Säger Melanie Fish, Senior PR Director på Hotels.com. ”Faktum är att regionen har mycket av det vi hittar ute i Europa och i övriga världen. Många platser är förvånansvärt lika. Med guiden hoppas vi kunna inspirera fler att upptäcka sin perfekta plats på nya destinationer och i nya kulturer. Oavsett om man reser till ett nytt land eller utforskar det som finns precis utanför dörren.”

    Skandinavien växer stort när det kommer till sökningar

    Det är lätt att direkt tänka på utländska destinationer när man planerar en semester. Men att utforska sitt närområde kan vara svaret. När resenärer letar efter mer överkomliga och kanske mer ovanliga resmål erbjuder Skandinavien mycket. Fantastiska vyer, rik kultur, god mat samt svalare temperaturer.

    Att resenärer globalt har fått upp ögonen för Skandinavien råder det ingen tvekan om. Sökningar på Stockholm ökade med hela 80 procent i år jämfört med förra sommaren [3]. Sommarpärlan Visby har ökat med hela 60 procent [4].

    ”I Sverige, Danmark och Norge finns en mängd fantastiska landskap för resenärer att utforska. En av de mest spännande aspekterna är den enorma variation dessa länder har att erbjuda. Historiska platser, vandringar i öknenliknande landskap, promenader längs vackra kustremsor och svalkande klippbad. Skandinavien har allt! Och resenärers sökningar på alternativa skandinaviska städer tyder på att trenden är här för att stanna. Intresset för unika, mindre välbesökta och destinationer värda att skryta om väntas bara bli större.” Säger Annika Myhre, reseexpert och skribent på Resfredag.

    Här kan du läsa mer om reseguiden Dupes of Scandi.

    Källor:

    [1] Undersökningen Unpack ’24 genomfördes på uppdrag av Expedia Group (Expedia, Hotels.com och Vrbo) av OnePoll. Unpack ’24 är en årlig rapport som täcker de kommande trenderna för 2024. Undersökningen genomfördes mellan 21 september – 2 oktober 2023. Totalt deltog 2000 svenska vuxna som varit på semester tidigare och planerar att resa under de kommande tre åren.
    [2] Globala logisökningar på Expedia Group Globala på Skandinavien som jämför sökningar från början av året vs de två senaste hela månaderna, 01.01.23 – 02.03.2023 vs 01.08.2023 – 30.09.2023.
    [3] Globala logisökningar på Expedia Group på Stockholm under sommaren 2023 vs 2022, 01.06.2023 – 31.08.2023 med 01.06.2022 – 31.08.2022.
    [4] Globala logisökningar på Expedia Group på Visby under sommaren 2023 vs 2022, 01.06.2023 – 31.08.2023 med 01.06.2022 – 31.08.2022.
    • Text: Hotels.com
    • Foto: Hotels.com
    Tweet
  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.

  • Från vänster: Martin Roos, VD för Upplev Norrköping. Maria Hallberg, evenemangsansvarig för SM-veckan, RF SISU. Ulf Nilsson, projektledare för SVT. Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan på Upplev Norrköping.
    2025-06-20 00:17

    Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång

    Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.

  • Matarengi Lodge i Övertorneå är ett exempel på ett arktiskt destinationhotell i Swedish Lapland.
    2025-06-19 23:56

    Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt

    Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.

  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-13 14:41

      Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

      Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet