-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya resetrender växa fram. De kommer sannolikt att växa sig starkare under 2024. Dessa faktorer har resulterat i en ökad efterfrågan på resor till svalare destinationer. Fler resenärer väntas semestra på nordliga breddgrader och åka till destinationer som anses vara mindre välbesökta.
Destination dupes – platser som kan liknas vid dubbelgångare till berömda resmål
En växande resetrend enligt Hotels.com är att åka till så kallade destination dupes, det vill säga platser som kan liknas vid dubbelgångare till berömda resmål. Platserna är ofta dolda pärlor med en atmosfär som påminner om originalets. Faktum är att hela 78 procent av svenskarna antingen har bokat en resa till en dubbelgångare eller skulle kunna tänka sig att göra det [1].
Data från Hotels.com visar att globala sökningar på Skandinavien har ökat med 20 procent sedan början av året [2]. Som svar på den ökade efterfrågan och resenärers önskan att upptäcka nya, mindre berömda destinationer lanserar Hotels.com reseguiden Dupes of Scandi.
Exempel från Sverige:
◆ Drottningholms slott (dubbelgångare till Versailles)
◆ Högakustenbron (dubbelgångare till Golden Gate Bridge)
◆ Visby (dubbelgångare till Dubrovnik)
◆ Kullaberg (dubbelgångare till Mallorca)Hoppas kunna inspirera fler att upptäcka nya destinationer
I reseguiden presenteras skandinaviska resmål som är dubbelgångare till kända resmål från hela världen. Guiden syftar till att inspirera resenärer att prova nya destinationer som i vissa fall kan vara billigare, mindre överbelastade och till och med ligga precis runt hörnet.
”I guiden hittar vi Norges svar på Venedig, en saharaliknande öken på Jylland och en skånsk dubbelgångare till Mallorca. De främsta anledningarna till att svenskar vill boka en dubbelgångare är att det är mer prisvärt (60 procent), följt av att det är mindre folk (42 procent) samt att det är mer ovanliga resmål (36 procent). Skandinavien är fyllt till brädden med platser som erbjuder alla tre.” Säger Melanie Fish, Senior PR Director på Hotels.com. ”Faktum är att regionen har mycket av det vi hittar ute i Europa och i övriga världen. Många platser är förvånansvärt lika. Med guiden hoppas vi kunna inspirera fler att upptäcka sin perfekta plats på nya destinationer och i nya kulturer. Oavsett om man reser till ett nytt land eller utforskar det som finns precis utanför dörren.”
Skandinavien växer stort när det kommer till sökningar
Det är lätt att direkt tänka på utländska destinationer när man planerar en semester. Men att utforska sitt närområde kan vara svaret. När resenärer letar efter mer överkomliga och kanske mer ovanliga resmål erbjuder Skandinavien mycket. Fantastiska vyer, rik kultur, god mat samt svalare temperaturer.
Att resenärer globalt har fått upp ögonen för Skandinavien råder det ingen tvekan om. Sökningar på Stockholm ökade med hela 80 procent i år jämfört med förra sommaren [3]. Sommarpärlan Visby har ökat med hela 60 procent [4].
”I Sverige, Danmark och Norge finns en mängd fantastiska landskap för resenärer att utforska. En av de mest spännande aspekterna är den enorma variation dessa länder har att erbjuda. Historiska platser, vandringar i öknenliknande landskap, promenader längs vackra kustremsor och svalkande klippbad. Skandinavien har allt! Och resenärers sökningar på alternativa skandinaviska städer tyder på att trenden är här för att stanna. Intresset för unika, mindre välbesökta och destinationer värda att skryta om väntas bara bli större.” Säger Annika Myhre, reseexpert och skribent på Resfredag.
Här kan du läsa mer om reseguiden Dupes of Scandi.
Källor:
[1] Undersökningen Unpack ’24 genomfördes på uppdrag av Expedia Group (Expedia, Hotels.com och Vrbo) av OnePoll. Unpack ’24 är en årlig rapport som täcker de kommande trenderna för 2024. Undersökningen genomfördes mellan 21 september – 2 oktober 2023. Totalt deltog 2000 svenska vuxna som varit på semester tidigare och planerar att resa under de kommande tre åren.
[2] Globala logisökningar på Expedia Group Globala på Skandinavien som jämför sökningar från början av året vs de två senaste hela månaderna, 01.01.23 – 02.03.2023 vs 01.08.2023 – 30.09.2023.
[3] Globala logisökningar på Expedia Group på Stockholm under sommaren 2023 vs 2022, 01.06.2023 – 31.08.2023 med 01.06.2022 – 31.08.2022.
[4] Globala logisökningar på Expedia Group på Visby under sommaren 2023 vs 2022, 01.06.2023 – 31.08.2023 med 01.06.2022 – 31.08.2022.
- Text: Hotels.com
- Foto: Hotels.com
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-