-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya resetrender växa fram. De kommer sannolikt att växa sig starkare under 2024. Dessa faktorer har resulterat i en ökad efterfrågan på resor till svalare destinationer. Fler resenärer väntas semestra på nordliga breddgrader och åka till destinationer som anses vara mindre välbesökta.
Destination dupes – platser som kan liknas vid dubbelgångare till berömda resmål
En växande resetrend enligt Hotels.com är att åka till så kallade destination dupes, det vill säga platser som kan liknas vid dubbelgångare till berömda resmål. Platserna är ofta dolda pärlor med en atmosfär som påminner om originalets. Faktum är att hela 78 procent av svenskarna antingen har bokat en resa till en dubbelgångare eller skulle kunna tänka sig att göra det [1].
Data från Hotels.com visar att globala sökningar på Skandinavien har ökat med 20 procent sedan början av året [2]. Som svar på den ökade efterfrågan och resenärers önskan att upptäcka nya, mindre berömda destinationer lanserar Hotels.com reseguiden Dupes of Scandi.
Exempel från Sverige:
◆ Drottningholms slott (dubbelgångare till Versailles)
◆ Högakustenbron (dubbelgångare till Golden Gate Bridge)
◆ Visby (dubbelgångare till Dubrovnik)
◆ Kullaberg (dubbelgångare till Mallorca)Hoppas kunna inspirera fler att upptäcka nya destinationer
I reseguiden presenteras skandinaviska resmål som är dubbelgångare till kända resmål från hela världen. Guiden syftar till att inspirera resenärer att prova nya destinationer som i vissa fall kan vara billigare, mindre överbelastade och till och med ligga precis runt hörnet.
”I guiden hittar vi Norges svar på Venedig, en saharaliknande öken på Jylland och en skånsk dubbelgångare till Mallorca. De främsta anledningarna till att svenskar vill boka en dubbelgångare är att det är mer prisvärt (60 procent), följt av att det är mindre folk (42 procent) samt att det är mer ovanliga resmål (36 procent). Skandinavien är fyllt till brädden med platser som erbjuder alla tre.” Säger Melanie Fish, Senior PR Director på Hotels.com. ”Faktum är att regionen har mycket av det vi hittar ute i Europa och i övriga världen. Många platser är förvånansvärt lika. Med guiden hoppas vi kunna inspirera fler att upptäcka sin perfekta plats på nya destinationer och i nya kulturer. Oavsett om man reser till ett nytt land eller utforskar det som finns precis utanför dörren.”
Skandinavien växer stort när det kommer till sökningar
Det är lätt att direkt tänka på utländska destinationer när man planerar en semester. Men att utforska sitt närområde kan vara svaret. När resenärer letar efter mer överkomliga och kanske mer ovanliga resmål erbjuder Skandinavien mycket. Fantastiska vyer, rik kultur, god mat samt svalare temperaturer.
Att resenärer globalt har fått upp ögonen för Skandinavien råder det ingen tvekan om. Sökningar på Stockholm ökade med hela 80 procent i år jämfört med förra sommaren [3]. Sommarpärlan Visby har ökat med hela 60 procent [4].
”I Sverige, Danmark och Norge finns en mängd fantastiska landskap för resenärer att utforska. En av de mest spännande aspekterna är den enorma variation dessa länder har att erbjuda. Historiska platser, vandringar i öknenliknande landskap, promenader längs vackra kustremsor och svalkande klippbad. Skandinavien har allt! Och resenärers sökningar på alternativa skandinaviska städer tyder på att trenden är här för att stanna. Intresset för unika, mindre välbesökta och destinationer värda att skryta om väntas bara bli större.” Säger Annika Myhre, reseexpert och skribent på Resfredag.
Här kan du läsa mer om reseguiden Dupes of Scandi.
Källor:
[1] Undersökningen Unpack ’24 genomfördes på uppdrag av Expedia Group (Expedia, Hotels.com och Vrbo) av OnePoll. Unpack ’24 är en årlig rapport som täcker de kommande trenderna för 2024. Undersökningen genomfördes mellan 21 september – 2 oktober 2023. Totalt deltog 2000 svenska vuxna som varit på semester tidigare och planerar att resa under de kommande tre åren.
[2] Globala logisökningar på Expedia Group Globala på Skandinavien som jämför sökningar från början av året vs de två senaste hela månaderna, 01.01.23 – 02.03.2023 vs 01.08.2023 – 30.09.2023.
[3] Globala logisökningar på Expedia Group på Stockholm under sommaren 2023 vs 2022, 01.06.2023 – 31.08.2023 med 01.06.2022 – 31.08.2022.
[4] Globala logisökningar på Expedia Group på Visby under sommaren 2023 vs 2022, 01.06.2023 – 31.08.2023 med 01.06.2022 – 31.08.2022.
- Text: Hotels.com
- Foto: Hotels.com
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Som Revenue Managers och hotellägare vet vi att prisstrategi är kärnan i framgångsrik intäktsstyrning. De senaste...
-
-
Gästbloggare
-