-
Clarion Hotel Sign erbjuder gratis mensskydd för sina anställda & gäster
Clarion Hotel Sign tar nästa steg i sitt jämställdhetsarbete & lanserar ett nytt samarbete med RedLocker för att erbjuda gratis mensskydd för personal och gäster.
En ambition att vara marknadsledande inom inkludering
RedLocker arbetar för den självklara rätten till mensskydd. Deras automater kommer att installeras efter sommaren i personalens omklädningsrum samt de offentliga toaletterna på konferensvåningen på hotellet.
”Jämställdhet är en oerhört viktig fråga för oss på Clarion Hotel Sign. Jag är därför väldigt glad och stolt att som hotell och arbetsgivare inleda samarbetet med RedLocker som ytterligare ett led i vårt hållbarhetsarbete.” Säger David Viklund, hotelldirektör på Clarion Hotel Sign. ”Vi har en ambition inom Strawberry om att vara marknadsledande inom diversitet och inkludering inom vårt hållbarhetsarbete. Detta är definitivt ett steg i rätt riktning.”
Ett viktigt ställningstagande för gäster och medarbetare
RedLocker blev kända genom sin medverkan i SVT:s Draknästet. De har sedan tidigare samarbeten med bland annat gym, skolor och muséer. Men Clarion Hotel Sign blir ett av de första hotellen som väljer att ta in deras mensskyddsautomater.
”För våra gäster blir detta en ökad nivå av service som vi kan leverera. Då mensskydd borde vara en lika självklar hygienfaktor på toaletterna som toapapper. Även för våra medarbetare blir detta ett viktigt ställningstagande då vi som arbetsplats har en större andel kvinnor som arbetar hos oss. Genom att tillgodose dessa basala behov på arbetsplatsen kan vi säkerställa att alla mår bra på arbetsplatsen och kunna fortsätta leverera fantastisk service till våra gäster.” Säger Anna Thomsen, HR-chef på Clarion Hotel Sign.
Mensskydd är ett basalt behov, precis som toalettpapper
RedLocker grundades 2018 som ett UF-företag av unga entreprenörerna Clara Lidman och Liza Eriksson. Deras vision är att alla kvinnor skall ha tillgång till kostnadsfria mensskydd.
”Att vi på RedLocker har fått möjligheten att samarbeta med ett av Stockholms största hotell, Clarion Hotel Sign för att de ska kunna erbjuda fria mensskydd till sina gäster och anställda genom våra smarta distributionslösningar, känns både viktigt och roligt.” Säger Liza Eriksson, grundare och VD på RedLocker. ”Att erbjuda mensskydd är en rättighet, inte ett mervärde. Det är en milstolpe för en jämställd och jämlik värld. Mensskydd är precis som toalettpapper ett basalt behov.”
Läs mer om Clarion Hotel på Turismnytt här.
- Text: Clarion Hotel
- Foto: Clarion Hotel
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-