-
Daftö Resort i Strömstad är Sveriges mest eftertraktade camping
PiNCAMP, ADAC’s campingportal med över 12 000 campingplatser i 40 länder, har analyserat sin statistik för 2023 och fått fram vilka de 10 mest eftertraktade campingplatserna i Sverige är. Anläggningen som toppar listan är Daftö Resort i Strömstad följt av Destination Apelviken i Varberg och First Camp Sibbarb-Malmö.
”Det här är superkul! Vi är väldigt glada över intresset för vår bransch, för Sverige och Västkusten och framför allt för Strömstad och Daftö.” Säger Lena Kempe, VD för Daftö Resort.
Camping blomstrar – Sverige ett drömresemål
För många är Sverige ett drömresemål. Både för internationella gäster och för svenska gäster som efter pandemin fått mersmak för semester i Sverige.
Enligt SCR:s bransch och marknadsrapport valde 43% av Sveriges internationella sommarturister ett campingboende under 2022. Gästnätterna ökade med 11% jämfört med året innan och Västra Götaland toppar listan över antalet gästnätter per län, med en ökning på nästan 23%.
PiNCAMP’s campingstatistik visar även den att camping blomstrar och att det knappast är någon annan form av semester som växer i sådan takt som just camping.
”Vi har absolut märkt av ökningen. 2022 var för oss ett rekordår och 2023 ser ut att följa samma linje vilket är otroligt kul. Vi har blivit mer kostnadseffektiva efter pandemin vilket gör att vi har ännu mer utrymme till att återinvestera i anläggningen och skapa fler och bättre familjeäventyr för våra gäster. Något vi blir ännu mer taggade på nu efter sådana här utmärkelser.” Avslutar Lena Kempe.
De 10 mest eftertraktade campingarna i Sverige
1. Daftö Resort
2. Destination Apelviken
3. First Camp Sibbarp-Malmö
4. Västervik Resort
5. Tingsryd Resort
6. Böda Sand Beach Resort
7. Mötesplats Borstahusen
8. Swecamp Flottsbro
9. Falsterbo Camping Resort
10. First Camp Oknö-Mönsterås- Text: Daftö Resort
- Foto: Daftö Resort
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-