-
Debatt: Naturen är en del av vår infrastruktur, men vem ska stå för notan?
Bara i Jämtland Härjedalen finns det ca 4 000 km vandringsleder. Leder som vi som bor här gärna använder, men som också är en stor reseanledning för besökare. Lederna och naturen nyttjas som aldrig förr, och så ser det ut i hela Sverige. Vår svenska natur har blivit kärnresurs i den växande besöksnäringen. Samt en viktig del i den attraktivitet som lockar vid inflyttning och näringstillväxt.
Men underhållet för naturen kostar pengar. En slitageskuld byggs upp i och med det ökade intresset. Vem ska stå för den notan? Vi behöver agera, annars riskerar vi att låta den kommande generationen ta över skulden.
Underhåll av naturen kostar pengar, resurser som inte finns
Jag vill i min roll som länsturistchef för Jämtland Härjedalen, men kanske än mer som människa, göra allt som går för att också kommande generationer ska få uppleva och njuta av vår storslagna natur.
Tyvärr känner jag osäkerhet och tvivel när jag ser hur vi bygger upp en slitageskuld som kommande generationer riskerar att få ta över, om vi inte inser allvaret. Redan idag är situationen så allvarlig att tillträde till vissa delar av vår natur helt förbjudits, eller temporärt stängts av. Då naturen inte fått tid för återhämtning. Det så viktiga underhållet har helt enkelt inte funnits på plats. Underhåll kostar pengar, resurser som inte finns. Eftersom både besökare och det offentliga betraktar naturen som en fri tillgång.
Allemansrätten – en rättighet men även en skyldighet
Ett skäl till detta är den så laddade allemansrätten, en rättighet men lika mycket en allemansskyldighet. Vi ska vara stolta över allemansrätten, som blev en grundlagsskyddad rätt 1994. Vi ska värna om den och bevara den.
Allemansrätten skrevs i samband med den så kallade Fritidsutredning som genomfördes 1940 med syfte att ge tätortsbefolkningen bättre möjligheter att komma ut i naturen. Inte visste lagstiftaren då att vi många år senare skulle nyttja naturen på alla de sätt som vi gör idag. Det går inte att komma ifrån att såväl lagstiftning som ekonomiska resurser måste hanteras på nationell och politisk nivå. Med omsorg om både naturvärden, medborgerliga rättigheter och besöksnäring.
Hur ska vi lösa skulden och se till att den inte kommer tillbaka?
Drömscenariot vore om Sverige likt Grekland eller Nya Zeeland tillsatte en turistminister i näringsdepartementet, och gav denna basnäring digniteten den förtjänar. Den drömmen lär kvarstå.
Hur ska vi systematiskt och med fokus på hållbar tillväxt lösa slitageskulden och se till att den inte kommer tillbaka? Med eller utan turistminister så är det regeringen som äger den frågan.
Det självklara första steget är en bred parlamentarisk utredning där direktiven bör omfatta en föreslagen modell för finansiell ansvarsfördelning utifrån en moderniserad allemansrätt anpassad efter dagens nyttjande. Förhoppningsvis följs detta sedan av ansvarsfulla budgetförslag och annan lagstiftning.
Vår natur kan inte vänta på oss – vi behöver agera
Att inte göra något är inget alternativ. Vi kan helt enkelt inte fortsätta bygga upp en slitageskuld för kommande generationer att betala. Och det brådskar – vår natur kan inte vänta.
Läs mer om Jämtland Härjedalen på Turismnytt här.
- Text: Teres Gärdin/Jämtland Härjedalen Turism
- Foto: Jämtland Härjedalen Turism
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Sverige vinner brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025
Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i finalen av Bocuse d'Or 2025 den 27 januari i Lyon.
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar. Nu går hon vidare till ett nytt uppdrag som VD för Destination Sigtuna.
-
Skansen ingår ett partnerskap med Stureplansgruppen
Stureplansgruppen blir från och med i år ny restauratör och kreativ partner till Skansen och Restaurang Solliden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Jämtland Härjedalen – BBI Travel säljer bilrundtur till Lofsdalen
Här kommer en rapport från Jämtland Härjedalen Turism om hur de har bistått en anläggning och en...
-
-
Gästbloggare
-