-
Destinationsstrategi Kalmar – en gemensam strategi för aktörer
Under ett styrelsemöte ställde sig Destination Kalmars styrelse bakom förslaget till Destinationsstrategi Kalmar, en strategi för hur Kalmar som plats och destination ska utvecklas på ett hållbart sätt. Syftet är att skapa en gemensam färdplan för att utveckla Kalmars attraktivitet för både invånare och besökare.
En gemensam strategi som sätter färdriktning och mål
Besöksnäringen är ett komplext ekosystem som består av många olika aktörer, som finns inom näringslivet, offentlig sektor och civilsamhället. Verksamheterna finns också i flera olika branscher. Till exempel handel, boende, restaurang, sport och fritid och transporter. För att utvecklingen ska gå åt rätt håll måste alla aktörer arbeta tillsammans – med en gemensam färdplan och en samsyn kring vilka möjligheter och utmaningar som finns.
”Med en gemensam strategi sätter vi färdriktningen och målen. Destination Kalmar har en viktig roll i arbetet med att utveckla destinationen och ska skapa bra förutsättningar för besöksnäringens olika aktörer. Vi ska bland annat skapa arenor för samverkan, där olika aktörer kan mötas så att nya idéer uppstår. Kalmar behöver fler attraktiva turistiska produkter.” Säger Sylvia Nylin, VD för Destination Kalmar.
Fyra portar och sju nycklar lyfts fram
I strategin pekas fyra portar ut, det vill säga fyra teman där det finns extra stor potential för utveckling. Det historiska och kulturella Kalmar, Naturupplevelser i Kalmarregionen, Kreativa möten i Kalmar och Evenemangsstaden Kalmar.
Även sju nycklar lyfts fram, det vill säga strategiska kompetenser som destinationens aktörer tillsammans måste bemästra. Forma och gestalta platser, Gör det enkelt, Välkomna varmt, Fånga digitala möjligheter, Bygg platsvarumärket Kalmar, Gör det tillsammans och Lär och förändra.
”Redan idag har Kalmar många starka reseanledningar, inte minst inom kultur och historia och evenemang. Men det finns mer att göra. Vi kan till exempel använda kultur för att skapa överraskningar i utemiljöer, AR för att förstärka en stadsvandring eller skapa spännande kombinationer av kultur-, natur- och matupplevelser. Idag vallfärdar besökare till Kalmar för att se ett 800 år gammalt slott. Vad kan vi skapa idag som besökare kommer att vallfärda för att se i framtiden.” Säger Sylvia.
Turism ska vara en tillgång och inte en belastning
Kalmar kommun har högt ställda hållbarhetsmål och destinationsutvecklingen kommer att utgå från Global Sustainable Tourism Councils (GSTC:s) globala standard för hållbar turism.
”Turism ska vara en tillgång och inte en belastning. Vi ska bygga vidare på Kalmars styrkor och på den positiva utveckling som Kalmar har haft de senaste 20 åren och utvecklingen ska ske på ett hållbart sätt. Kalmar ska vara en attraktiv plats året runt både för invånare och besökare, idag och för kommande generationer. Med det som utgångspunkt fick Destination Kalmar ett uppdrag från Kommunfullmäktige förra hösten och nu har vi tagit fram ett förslag som ska ut på remiss.” Säger Lasse Johansson, styrelseordförande i Destination Kalmar.
Många aktörer har varit involverade i processen
Förslaget till Destinationsstrategi Kalmar har tagits fram av Destination Kalmar, och många aktörer har varit involverade i processen. Under året har åtta workshoppar med sammanlagt 150 deltagare genomförts och drygt 110 Kalmarbor har lämnat input via en enkät.
”Vi har fått med oss många spännande idéer och en tydlig röd tråd är att många vill att Kalmar ska utvecklas med större mod och mer kreativitet. Det är också många som lyfter fram Kalmars läge vid havet som en outnyttjad potential.” Säger Sylvia Nylin.
Förslaget till Destinationsstrategi Kalmar ska nu skickas ut på remiss innan beslut fattas i Kommunfullmäktige i Kalmar kommun.
Läs mer om Kalmar på Turismnytt här.
- Text: Destination Kalmar
- Foto: Destination Kalmar
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
-
Gästbloggare
-