-
Destinationsstrategi Kalmar – en gemensam strategi för aktörer
Under ett styrelsemöte ställde sig Destination Kalmars styrelse bakom förslaget till Destinationsstrategi Kalmar, en strategi för hur Kalmar som plats och destination ska utvecklas på ett hållbart sätt. Syftet är att skapa en gemensam färdplan för att utveckla Kalmars attraktivitet för både invånare och besökare.
En gemensam strategi som sätter färdriktning och mål
Besöksnäringen är ett komplext ekosystem som består av många olika aktörer, som finns inom näringslivet, offentlig sektor och civilsamhället. Verksamheterna finns också i flera olika branscher. Till exempel handel, boende, restaurang, sport och fritid och transporter. För att utvecklingen ska gå åt rätt håll måste alla aktörer arbeta tillsammans – med en gemensam färdplan och en samsyn kring vilka möjligheter och utmaningar som finns.
”Med en gemensam strategi sätter vi färdriktningen och målen. Destination Kalmar har en viktig roll i arbetet med att utveckla destinationen och ska skapa bra förutsättningar för besöksnäringens olika aktörer. Vi ska bland annat skapa arenor för samverkan, där olika aktörer kan mötas så att nya idéer uppstår. Kalmar behöver fler attraktiva turistiska produkter.” Säger Sylvia Nylin, VD för Destination Kalmar.
Fyra portar och sju nycklar lyfts fram
I strategin pekas fyra portar ut, det vill säga fyra teman där det finns extra stor potential för utveckling. Det historiska och kulturella Kalmar, Naturupplevelser i Kalmarregionen, Kreativa möten i Kalmar och Evenemangsstaden Kalmar.
Även sju nycklar lyfts fram, det vill säga strategiska kompetenser som destinationens aktörer tillsammans måste bemästra. Forma och gestalta platser, Gör det enkelt, Välkomna varmt, Fånga digitala möjligheter, Bygg platsvarumärket Kalmar, Gör det tillsammans och Lär och förändra.
”Redan idag har Kalmar många starka reseanledningar, inte minst inom kultur och historia och evenemang. Men det finns mer att göra. Vi kan till exempel använda kultur för att skapa överraskningar i utemiljöer, AR för att förstärka en stadsvandring eller skapa spännande kombinationer av kultur-, natur- och matupplevelser. Idag vallfärdar besökare till Kalmar för att se ett 800 år gammalt slott. Vad kan vi skapa idag som besökare kommer att vallfärda för att se i framtiden.” Säger Sylvia.
Turism ska vara en tillgång och inte en belastning
Kalmar kommun har högt ställda hållbarhetsmål och destinationsutvecklingen kommer att utgå från Global Sustainable Tourism Councils (GSTC:s) globala standard för hållbar turism.
”Turism ska vara en tillgång och inte en belastning. Vi ska bygga vidare på Kalmars styrkor och på den positiva utveckling som Kalmar har haft de senaste 20 åren och utvecklingen ska ske på ett hållbart sätt. Kalmar ska vara en attraktiv plats året runt både för invånare och besökare, idag och för kommande generationer. Med det som utgångspunkt fick Destination Kalmar ett uppdrag från Kommunfullmäktige förra hösten och nu har vi tagit fram ett förslag som ska ut på remiss.” Säger Lasse Johansson, styrelseordförande i Destination Kalmar.
Många aktörer har varit involverade i processen
Förslaget till Destinationsstrategi Kalmar har tagits fram av Destination Kalmar, och många aktörer har varit involverade i processen. Under året har åtta workshoppar med sammanlagt 150 deltagare genomförts och drygt 110 Kalmarbor har lämnat input via en enkät.
”Vi har fått med oss många spännande idéer och en tydlig röd tråd är att många vill att Kalmar ska utvecklas med större mod och mer kreativitet. Det är också många som lyfter fram Kalmars läge vid havet som en outnyttjad potential.” Säger Sylvia Nylin.
Förslaget till Destinationsstrategi Kalmar ska nu skickas ut på remiss innan beslut fattas i Kommunfullmäktige i Kalmar kommun.
Läs mer om Kalmar på Turismnytt här.
- Text: Destination Kalmar
- Foto: Destination Kalmar
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-