-
Det svenska flyget – så stärker vi Sveriges konkurrenskraft
En rapport från regeringens möte den 15 november om luftfartens konkurrenskraft. Mötet samlade ca 50 deltagare från flygbranschen, rese- och turismbranschen, energi- och drivmedelssektorn samt flera myndigheter.
Inbjudan och Bakgrund:
Mötet, som ägde rum i Stockholm den 15 november kl. 14.00-16.30, initierades med regeringens inbjudan till en strategisk dialog om luftfartens konkurrenskraft. I inbjudan betonar regeringen behovet av att stärka luftfartens position. Syftet med mötet var även att inhämta synpunkter från relevanta aktörer inför det fortsatta strategiska arbetet.
Kontexten för mötet skisserades med fokus på utmaningarna inom luftfartssektorn, inklusive påverkan från Covid-19-pandemin, övergången till fossilfria transporter, och den ökade globala konkurrensen.
Regeringens åtgärder och uppdrag:
Under mötet redogjorde bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson för de pågående åtgärderna för att stärka luftfartens konkurrenskraft. Uppdraget till Transportstyrelsen att analysera drönaranvändning i Sverige och förslaget i budgetpropositionen för 2024 om att förstärka det statliga driftstödet till regionala icke-statliga flygplatser lyftes fram.
Två viktiga flygplatsutredningar, Arlandautredningen och Flygplatsutredningen, samt EU:s ”Fit for 55”-klimatpaketet, som antogs under det svenska ordförandeskapet våren 2023, diskuterades som delar av regeringens pågående arbete.
Sammanfattning av mötesdiskussion:
Presentationerna och diskussionerna visade att läget för det svenska flyget är akut och att det finns betydande utmaningar för att bibehålla Sveriges internationella konkurrenskraft. Som ett exempel lyftes en färsk rapport fram som visar att tillgängligheten till Stockholm-Arlanda från utlandet minskat med 25 procent mellan 2018 och 2023.
Representanter från flygbranschen lyfte fram flera konkreta åtgärder för att adressera utmaningarna. Bland dessa åtgärder inkluderades behovet av att minska kostnadstrycket på branschen, öka resandet bland annat genom att ändra resepolicys, och att samtidigt främja användningen av hållbart flygbränsle (SAF – sustainable aviation fuel).
Andra åtgärder som på kort sikt kan förbättra infrastrukturen på Arlanda är automatisk gränskontroll och fokus på kostnadseffektiv kollektivtrafik till/från Arlanda nämndes också.
Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg, lyfter fram förslag
Samtliga förslag ligger inom ramen för nationell beslutskompetens, för att stärka flygets konkurrenskraft:
◆ Utfasning av Flygskatten. Det betonades att flygskatten inte har bidragit till hållbarare flyg. Men att den har tydligt negativa konsekvenser för tillgängligheten.
◆ Hantering av Pandemiunderskotten. Ett förslag om tillfälligt kapitaltillskott i avgiftssystemet för säkerhetskontroller (GAS-systemet) presenterades för att kompensera det uppkomna underskottet under pandemin och undvika framtida pålagor på biljettpriser.
◆ Storsatsning på Hållbara Flygbränslen. Transportföretagen betonade behovet av en kraftig satsning på produktionen av hållbara flygbränslen i Sverige. Detta för att minska kostnaderna och främja övergången till hållbara alternativ.
Avslutning:
Mötet avslutades med en sammanfattning från bostads- och infrastrukturministern över de mest framträdande delarna som lyfts fram i diskussionerna.
◆ Flygskatten: Branschen anser samstämmigt att flygskatten måste avskaffas för att öka svenska flygets konkurrenskraft.
◆ Infrastrukturplanen: Flyget bör tas med i infrastrukturplanen eftersom en tydligare central styrning över flyginfrastrukturen efterfrågades.
◆ Resepolicys: Branschen ser ett stort behov av att ändra synen på flyget i både offentliga och privata resepolicys och anta resepolicys som inkluderar köp av hållbara flygbränslen (SAF-policy) i stället för flygnegativa resepolicys.
◆ Hållbarhet: Ekologisk hållbarhet måste kombineras med social hållbarhet, och ekonomisk.
◆ Arlanda flygplats: Arlandas utveckling är helt central för svenska flygets konkurrenskraft. En bred dialog efterlyses där även berörda kommuner är med.
◆ Upphandling: Regional upphandling av flyg vid sidan av Trafikverkets upphandling är ett bra sätt att skapa ny tillgänglighet.
◆ Kostnadstryck: Kostnadstrycket på flyget behöver reduceras. Inklusive att ta hand om pandemiunderskotten i infrastruktursystemet och GAS-systemet.
◆ Långsiktighet: Branschen efterfrågar mer långsiktighet i omställningen och att vi har EU:s Fit for 55 i förgrunden, och framförallt räknar in effekterna av det ändrade EU direktivet om EUs utsläppshandelssystem (EU ETS) och den nya EU förordningen ReFuelEU Aviation.
◆ SAF-produktion: Mycket viktigt att få i gång SAF produktion i Sverige. Viktigt för både för flygets omställning och för Sveriges oberoende/självförsörjning av drivmedel.
◆ Infrastruktur: Viktigt att infrastrukturen uppgraderas för att kunna ta emot hållbar teknik. Till exempel el- och vätgasflyg. Nya finansieringsmodeller för infrastrukturinvesteringar bör diskuteras.
◆ Drönare: Drönare är ett allt tydligare inslag i luftrummet och måste hanteras tillsammans med annan trafik för att det inte ska uppstå problem. Ökad samordning behövs.
Betonade även behovet av ökat samarbete
Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson betonade även det som framkommit under mötet om behovet av ökat samarbete. Regeringen, myndigheterna och branschen behöver samarbeta närmare för att möta de akuta utmaningarna för flyget. Samt därmed stärka luftfartens konkurrenskraft.
Not: Under mötet refererade bostads- och infrastrukturministern till den Handlingsplan för ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt svenskt flyg som Transportföretagen Flyg tagit fram tillsammans med de största samlade aktörerna i den svenska flygbranschen.
Utifrån fem övergripande mål föreslås konkreta åtgärder som både branschen och regeringen bör vidta. För att driva på flygets omställning, öka svenska flygets konkurrenskraft och göra flyget till en naturlig del av den svenska transportinfrastrukturen. Handlingsplanen hittar ni här.
- Text: Transportföretagen Flyg
- Foto: Transportföretagen Flyg
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-